Annons:
Etikett04-yrken
Läst 2660 ggr
moonii
2011-12-23 00:42

Vad för jobb?

Hej! Går i 2.an på ett naturbruksgymnasium, och jag har lite ångest inför framtiden. Jag har alltid haft planer (många olika) om vad jag vill göra med min framtid, men nu har jag inget… Tänkte först jobba med djur, men är nu väldigt osäker på det.. Eftersom jag älskar att skriva noveller/krönikor osv. så funderar jag på Journalist.. men jag har ingen aning om vad man egentligen gör som journalist, om det är svårt, vad för lön osv.

Annars älskar jag barn, så funderade på dagisfröken/barnmorska, men även där vet jag väldigt lite om vad man gör, lön osv.

Väldigt intresserad av djur och deras beteenden, så psykologi är jag väl också intresserad av..

Musik är också är stort intresse. Spelar gitarr och sjunger. Har uppträtt många gånger och att bli musiker kanske skulle vara kul..

Kom på nu att jag visst har många ideer, kanske t.o.m. för många!

Har någon fler idéer? Har någon information ang. de yrken jag skrev om?

Tacksam för svar!

Annons:
Linjerat
2011-12-26 23:18
#1

Om du går naturbruk så är ju inte journalist det man direkt tänker på, isåfall skulle du ha gått något som är inriktat på samhälle. Har oxå funderat på journalist, men verkar svårt att få jobb inom det området. Dagisfröken är väl inget högkvalificierat jobb direkt, är nog ingen topplön där direkt.

Har en kompis som går musikkurser, och det är så himla svårt att bli något av det. Om man ska bli artist måste man vara riktigt duktig! Annars får man nog satsa på musiklärare eller ngt sådant om man går musik.

Psykologi är beteendevetenskap och humaniora, och det har kanske också mer med samhälle att göra. Men du kanske kan läsa vidare om djurens beteende och kanske forska vidare om det? Då skriver man ju avhandlingar och sånt oxå.

Halvdansken
2011-12-29 14:42
#2

Det viktigaste för dig är nog att få betyg så att du kan komma in på universitetet efter gymnasiet.  Allt det du täkner på kräver ju vidare utbildning. Att bli psykolog tar minimum 5 år tex.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

isafisa
2012-01-11 21:01
#3

Har också gått naturbruks, pluggar nu sociologi då jag är intresserad av hur människor (och djur för den delen) beter sig i grupp och varför :)

Mitt stående tips är: Se till att få bra betyg nu så du kan plugga vidare :) Kolla massa olika utbildningar och känn efter vad som passar dig. Sen finns det alltid tid att ändra sig :)

[Nidloo]
2012-01-14 07:57
#4

Den här tråden är ju ganska gammal nu, men svarar ändå. Tror själv att du inte behöver oroa dig för vad du kommer att göra, och du kanske får fundera på vad som är viktigt för dig. Är lön viktigt? Är det viktigt att du trivs, eller att du gör något bra för andra?

Upp till toppen
Annons: