Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2574 ggr
tvättäkta bybo
2011-11-05 01:46

lagligt?

vi säger att jag är 16 år, och jobbar med ett norskt företag som säljer skor, jag bor i sverige. jag annonserar på nätet och i tidningar, där jag är kontaktperson i annonsen. jag får en beställning, som jag vidarebefodrar till företaget i norge, de levererar och fakturerar kunden och jag får en del av vinsten.

är det lagligt?

Annons:
Åsa S
2011-11-07 19:51
#1

Nej personer under 18år får inte ingå affärsavtal rent lagligt sett eftersom man inte är myndig, du skulle inte ens få köpa en serietidning eftersom det ju också är ett köpavtal men med småsummor brukar man ha överseende med.

tvättäkta bybo
2011-11-08 01:29
#2

var inte säker på detta… blev lite fundersam när jag hörde om det…

tvättäkta bybo
2011-11-08 01:30
#3

men då borde man ju inte få tjäna pengar och jobba heller, för det är väll samma sak..? tex sommarjobb…

Åsa S
2011-11-10 18:57
#4

Jovisst får du jobba när du är under 18år men inte med vad som helst och du behöver förälders tillstånd + jobbar man på vardagar typ em-kväll kan man även behöva rektors tillstånd (ifall man går i skolan) ifall allt ska vara lagenligt. Men det du beskrev i ditt första inlägg var en affärsidkande ställning det är DU som annonserar, är kontaktperson, får någon slags provision mm. (det är inte en vanlig anställning som du beskriver där du har nån annan över dig som har ansvaret)

Upp till toppen
Annons: