Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 20351 ggr
Mjew
2011-10-14 03:33

Kritik, personligt brev

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan. Behöver lite hjälp med mitt personliga brev, som jag nu suttit med i timmar utan att klämma ur mig någon speciellt vettigt. Har ingen direkt arbetserfarenhet eller så, och hela brevet känns bara intetsägande. Så kom hemskt gärna med åsikter av alla slag, det skulle vara till enorm hjälp. Det känns liksom inte som att någon av mallarna där ute är till någon nytta för mig.

Annons:
Halvdansken
2011-10-14 15:10
#1

Ta bort frågorna (Vem är jag, varför söker jag..). Annars tycker jag det är ok.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2011-10-14 15:11
#2

Förresten, vad är det där med stallet? Det finns det ingen förklaring till.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mjew
2011-10-14 15:34
#3

Okej tack! Frågorna är borta. Böt även plats på "styckena".

Stalldelen finns med i CVt. Eller ja, det utgör det mesta av CVt eftersom stallpraktiker samt min gymnasieinriktning med hästar är de enda meriter jag har. Borde jag ha med det i brevet också?

Mjew
2011-10-14 15:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Lägger upp uppdateringen.

Halvdansken
2011-10-14 18:10
#5

Mycket bättre. Söker du bara deltidsjobb? Om inte, så är det nog en bra ide att bara skriva "jobb".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2011-10-14 18:12
#6

Uppsala med stort U om du inte redan sett det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Mjew
2011-10-14 18:16
#7

Haha ja, det visste jag ju egentligen Skäms Men tack. Japp, jag söker deltidsjobb (och det var det som utannonserades).

Halvdansken
2011-10-14 18:20
#8

Om man ska vara rikigt riktigt petig, så söker du ett jobb i cafe/köksmiljö, och kanske är kommentaren "med varierande resultat" mindre smart. men det beror helt och hållet på hur de är som du ska på intervju hos.
Har de lite humor så är det en kul grej, om inte så kan de undra varför du misslyckas… kanske dåligt att överdriva det ödmjuka.

"Gillar att experimentera i köket och prova olika recept." "… kreativ i köket och testar gärna nya ideer på familjen"

Men det är som sagt lite petigt och upp till dig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[ErikSvensson]
2011-10-14 23:10
#9

Du formulerar dig på ett vettigt sätt men det saknas vad du kan göra för företaget och varför de ska anställa dig. Företag vill generellt sett veta vad du kan göra för dem snarare än vad de kan göra för dig. Har du t.ex. åstakommit något stort (vunnit något pris för något du gjort, gjort något unikt på tidigare arbetsplatser som framtida arbetsgivare kan ha nytta av m.m..)

Jag tycker att du bör avsluta med intressen och dyl. snarare än att låta det komma först och ha dina kompetenser sist. Har du referenser som kan väga upp det du beskrev om tidigare arbetsplatser så är det riktigt bra! I övrigt, skippa ord som "hoppas", "eventuell" m.m. och byt ut det mot något som inte låter så osäkert, t.ex. "jag ser fram emot att få höra ifrån er!" eller något.. Glad Lycka till!

Mjew
2011-10-15 16:46
#10

Tack, men jag har inga tidigare "prestationer", inga meriter eller referenser, inga erfarenheter ö.h.t.

När det gäller att kunna vara den som tillför något till företaget, har jag heller inte så mycket att komma med utom det jag redan skrivit ner. Har ju som sagt aldrig haft ett jobb, utom stallpraktiken då, så jag vet inte riktigt vad jag har för passande styrkor. Skulle kunna skriva att jag är världsbäst på att mocka hästskit, men det känns inte relevant. Noggrann och effektiv fick det bli istället. Och service minded och glad har jag alltid varit, sen är det väl inte så mycket mer. Hade det gällt ett annat yrke, hade jag säkert kunnat framstå som en mycket mer intressant person x)

Böt plats på innehållet som du föreslog, det vart bra! Lite nya ordval fick det bli också :)

Upp till toppen
Annons: