Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3614 ggr
Qviq
10/3/11, 8:25 PM

Några visdomsord

Kom och tänkta på något som en gammal man sa till mig när jag var liten och som förföljt mig hela livet. Idag när livet kändes lite halvt förjävkligt och jag kände att jag inte skulle kunna klara av  mitt pluggande så dök hans ord upp i mitt huvud och jag blev genast mycket mer insperad. Så ta åt er av dessa ord.

"Även fast det kanske är svårt och tro. Så kan du bli precis vad du vill i livet. PRECIS vad du vill! Eller föresten nu ljög jag, du kan aldrig bli kung. Men utöver det lilla vän, så kan du bli precis vad du vill"

"Chaos is a friend of mine."

Annons:
Halvdansken
10/4/11, 1:06 PM
#1

Mja… det beror ju på vad man vill. Inte alla kan bli miss Universum, USAs president, prinsessa eller austronat eller idol-vinnare eller vad det nu är.

Jag VET att jag är en glädjedödare och dötrist, men jag tycker det kan vara lite farligt med sådana råd. Tänk om man nu vill bli pilot, men så är du färgblind? Hur ledsen blir man inte om man kämpar för att bli nåt som bara inte går.
Så jag håller inte med. man kan inte bli precis det man vill.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Qviq
10/4/11, 2:52 PM
#2

De mesta av de du räknade upp tyckter jag nog inte räknas som yrken. Och endast ett av dessa var sådant som du faktiskt kan utbilda dig till, resten blir man val till eller föds till. Tror inte man heller att man försöker att utbilda sig till något man vet att sina personliga begränsningar sätter gränser för. Då är man väldigt dum.

"Chaos is a friend of mine."

Halvdansken
10/4/11, 3:24 PM
#3

Men man kan alltså inte bli precis vad man vill? Ens personliga begränsningar sätter stopp.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Qviq
10/4/11, 4:11 PM
#4

När jag skrev det så trodde jag faktiskt att de som läste de kanske skulle förstå att det självklart inte var helt menat att tas ordagrant. Ungefär som när man säger till en person att du kan gå hur långt som helst så menar man inte riktigt så. Jag ville mer visa att man ska tro på sig själv och inte bygga upp hinder iform av rädslor för att misslyckas. Det är ganska få saker som du ska ta ordagrant faktiskt…

"Chaos is a friend of mine."

Halvdansken
10/4/11, 4:29 PM
#5

Nä, man uppfattar saker olika, det är därför man ska vara försiktig när man uttrycker sig.
Det kanske är jag som är konstig? Har aldrig gillat det där med att gå hur långt som helst heller. Det är därför som folk idag inte klarar av misslyckande, och bryter ihop när de åker ur idol o sånt. Man har blivit itutad att man "kan allt, är unik och kan bli vad man vill". Så upptäcker man plötsligt att det är lögn och förbannad dikt.  

Skulle vara kul och se om andra är lika fyrkantiga som jag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Qviq
10/4/11, 4:45 PM
#6

Det jag mer ville ha sagt ur detta är att ofta när jag pratar med barndomsvänner som kommer från samma uppväxt som jag själv, med lågutbildade föräldrar i ett typiskt bruksamhälle, känner de att de är födda att gå i samma fotspår. Jag själv valde först ett ganska ovanligt yrke för mitt kön men endå i samma nivå som mina föräldrar. Visst blev jag utskrattad först men jag visste att jag kunde ifall jag ville. Nu några år senare känner jag att jag vill gå längre och blir nu också utskrattad när jag försöker komma in på högskolelinjer, för varför ska ja det för? Följ samma linje som alla övriga. När jag får höra detta, tänker jag på dessa ord och fortsätter att kämpa. För jag kan bli vad jag vill, även fast ingen står bakom mig och hejjar på.

"Chaos is a friend of mine."

Annons:
Halvdansken
10/4/11, 4:52 PM
#7

Ok, den köper jag!

Varför blir du utskrattad för att du utbildar dig? Konstiga människor. Hoppas du träffar några vettigare snart.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Qviq
10/4/11, 5:10 PM
#8

Utskrattad kanske fel ord, men ifrågasatt och förlöjligad. Dumt att skaffa sig i studieskulder och lägga massa år på att plugga. I stället är det bättre att gå i samma spår o klaga. Helt enkelt, surt sa räven.

"Chaos is a friend of mine."

Halvdansken
10/4/11, 10:04 PM
#9

Hejja dig!! Skit i dem och kör ditt eget race. Hoppas det går bra för dig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Aussie
10/12/11, 5:36 PM
#10

Åh, det är så härligt med gamla visa män! :)

Upp till toppen
Annons: