Annons:
Etikett20-off-topic-ot
Läst 3800 ggr
Mimmi89
2011-08-27 04:53

Jag får ingen hjälp till ett normalt arbetsliv!

Vet inte om jag ens postar i rätt forum men hoppas att någon här kan hjälpa mig! Klockan är nu 4:33 på morgonen, och jag kan inte sova. I natt är en av dom värre nätterna (som kommer och går). Annars skulle jag säkert ha somnat vid… 3 tiden kanske? Iaf sedan ca 7år tillbaka har jag haft olika sömnproblem och olika svårighetsgrader. Mina problem nu sedan några år tillbaka är att jag inte kan somna och att jag inte hör väckarklockor.

Snälla be mig inte prova olika grejer så som bad, böcker, läsa, mm mm mm tro mig jag har testat både det ena och det andra!

Vad jag ville ha hjälp med är att komma in i samhället. Så jag gick till läkaren och pga av min ålder (22år) är och var det starkaste jag fick stilnock (eller vad det nu heter/stavas). Ena kvällen tog jag 9 st 5mg tabletter utan att lyckas somna och då jag tog upp detta och sa att jag ville ha något starkare sa läkaren nej pga min ålder. Jag är inte tillräckligt "gammal" för starkare insomningstabletter vilket i praktiken betyder att jag inte är tillräckligt gammal för att kunna få hjälp till ett fungerande liv, enligt mig…

Min man har A kassa men vi lever tydligen på mindre än vad vi skulle fått av socialen men dit vill jag inte gå då jag mår dåligt av det.

ska till arbetsförmedlingen i nästa vecka, vet inte hur jag ska förklara så att dom tar mig på allvar och VERKLIGEN lyssnar men utan medicinsk hjälp som jag ser det kan jag inte ta ett vanligt jobb och komma i tid så kan jag då sjukskrivas? Eller kan arbetsförmedlingen övertyga läkaren? Jag skiter i om jag blir beroende av starka tabletter då bivärkningen bla brukar vara att man inte kan sova utan dom efter ett tag, villket jag ändå inte kan…

Har funderat på svarta marknaden för medicin som då blir narkotika men vill ju helst inte det heller…

Nu blev det långt och jag vet inte om jag fick med allt men Vem ska man kontakta, vem ska jag vända mig till och vem kan hjälpa mig? Kan jag sjukskrivas trots att jag aldrig haft ett arbete (pga just detta hoppade jag bla av min drömlinje på gymnasium)?

SNÄLLA HJÄLP!!!!

Annons:
Khora
2011-08-27 05:39
#1

Funderat på om nattjobb vore en lösning? Du kanske mår bättre om du inte försöker sova under de där timmarna.

asta56
2011-08-27 05:47
#2

Hej och vad tråkigt med dina sömnproblem. Du verkar ha riktigt jobbigt och jag tycker du ska söka hjälp hos din läkare igen och be att få komma till en kurator eller psykolog som kan hjälpa dig tillrätta med dina sömnbesvär. Det finns ju möjlighet att få utrett vad sömnproblemen beror på och så kan man få s k KBT-behandling. Jag lovar att sömntabletter ger bara mer problem. En sak är i alla fall säker och det är att du måste ha hjälp och du måste begära hjälp av din vårdcentral och ring dit och få en tid. Nöj dig inte med att bara ta emot ett recept utan gå längre och be att få besök hos en KBT-terapeut. Sen undrar jag om du har barn och trivs du med din sambo? Har ni det bra tillsammans eller är du kvar p g a slentrian. Du skriver om att du hoppade av din drömlinje på gymnasiet. Varför gjorde du det? Jag tror du behöver komma hemifrån husets väggar och göra något som du själv vill. Att bli sjukskriven hjälper dig inte och har du inte tidigare haft jobb kan du heller inte räkna med att få någon sjukpenning från Försäkringskassan och detta är inte lösningen på ditt problem.

Du kanske behöver medicin mot depression. Är man deprimerad är hela sömnmönstret ändrat. En del bara sover och en del är vakna. Så är det bara och med medicin mot depression så ändras sömnmönstret så småningom.

Mitt råd är….du måste gå till läkaren. 
Kram på dig och gör något för dig själv och något som du gillar.

Så här kan du inte ha det.

Mimmi89
2011-08-27 13:02
#3

#1 jag fick prata med en kurator/psykolog efter att jag inte vart nöjd med medicinen och hon ska ha kontakt med arbetsförmdelingen och tyckte INTE att jag skulle ha nattjobb :/ visst kan jag ta nattjobb men har börkjat på ett jobb nu emellanåt där dom vill att jag jobbar dag först för att se att alt funkar. och är rädd att jag blir av med jobbet innan jag ens kan börja jobba natt (börjar kl 11:30 och har ändå kommit för sent)

#2 du låter som om du jobbar med det här. haha! vi har inte barn och jag är lycklig, livet leker egentligen och det förklarade jag för dom också så jag vill inte ha antideprissiva. villket dom då fortsatte tjata om.

Jag har gått hos psykologer mkt under min uppväxt men ang sömnproblemen hjälper inte det nej. Jag hoppade av gymnasiet för att jag hade 3 väckarklockor som hördes 3 rum längre bort men jag sov som en stock och vaknade alltid efter 1-2 lektioner vilket då gav mig enorm ångest, jag hade ju missat lektioner som jag ville gå på och såg fram emot!

Vi har hund så jag rör på mig, är aktiv osv så frisk luft får jag om man säger så. sömnproblemen finns även om jag är lycklig och mår bra.

Halvdansken
2011-08-27 14:39
#4

Men när somnar du då? Om du nu inte försöker, utan bara sitter uppe, hur lång tid tar det tills du blir trött o sover? Nån gång måste du ju sova av dig själv. Jag tycker det låter som om du går på en alternativ dygnsrytm. Det finns en del som har dessa problemen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mimmi89
2011-08-27 14:47
#5

#4 brukar väl bli trött mellan 4-5 på morgonen kanske. ibland tidigare men runt 10 tiden på kvällen är det hopplöst då blir jag pigg oavsett om ja har vart ute hela dagen, kommer hem, äter och "slappar" framför tv:n (slappar heldre på dagarna på kvällarna och nätterna är jag piggare ja). Vad menar du med alternativ dygnsrytm? för nu har jag ju vänt på dygnet ja, men även om jag går upp tidigare så är jag trött hela dagarna istället, somnar nästan på eftermiddagen och PANG.PIGG  på kvällen.

För några dagar sedan somnade jag kl… minns inte vad riktigt men kanske 20:00 men det är fööör tidigt så då vaknar jag mitt på natten i stället pigg. (tror jag somnade på morgonen igen om jag minns rätt)

Men vill understryka extra tydligt att det spelar ingen roll om jag går upp kl 8-9 på morgonen jag blir stentrött på eftermiddagen/kvällen men då jag ska sova (såkallad lämplig tid) är jag pigg igen!

Halvdansken
2011-08-27 15:11
#6

Jag är ungefär likadan. Dock vaknar jag av väckarklockan.
Jag går upp vid 7.30. Jobbar, hemma vid 17, sover 1 - 1.5 timme, går o lägger mig runt 01.00.

Jag tror att du måste tvinga dig till ett schema. Det måste jag. Så fort jag har semester så har jag de märkligaste sovtider. I säng vid 24.00. sover 4 timmar, ligger och läser i 1.5 timme, sover 3 timmar. Uppe 5 timmar, sover i en, uppe till kl 01.00 osv.

Det finns de som inte går på (den för människor) normala 25 timmars dygnet (nej inte felskrivet, de flesta har ett naturligt dygn på 25 timmar, inte 24), men det finns de som har ett 30-timmars dygn tex. jag såg ett Tv-program om det för en massa år sen, väldigt intressant.

Googla, och se om du kan hitta lite förklaringar.

Det du ska acceptera är att människor är inte skapta till att sova 8 timmar och vara vakna 16. Det är nåt vi vant oss till. Däremot måste man kunna fixa det på nåt sätt med jobb osv. Man kan träna sig till en hel del.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Mimmi89
2011-08-27 16:01
#7

#6 intressant tack! Men ja där kommer ju det in att jag inte hör väckarklockor :( ska försöka googla på det om en stund.

Halvdansken
2011-08-27 16:08
#8

Det där att du inte hör väckarklockan kan du kanske träna dig till. Just nu måste du inte, jag kan tänka mig att du kanske kan köara en egen träning med det (ställ väckarklockan när till en tid du vet att du normalt skulle vakna, säg 5 timmar efter det att du somnar) eller med hypnos.

Din hjärna ser bort från det ljudet, för den måste inte reagera. Lär den det. Det är som att träna en hund eller nåt. Skrattande

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mimmi89
2011-08-29 01:54
#9

#8 Jag måste ju då jag har möten och då jag VILLE gå på lektionerna, jag vill ofta men… förjäves :(

Cis-j
2011-09-01 12:46
#10

Jag har inte läst inläggen, men läste det du skrev i #0. Jag beklagar att du ahr det som du har, men du borde kontakta din läkare igen, och få prata med prykolog. Jag hade precis samma grej innan jag blev tvingad till att bli inlagd på psykhem pga svår depression. Det jag inte riktigt själv hade förstått förrän jag hade varit där ett tag att det var det jag led av. Det kan vara bra att få hjälp av andra att få mer insikt i hur man egentligen mår.

Mimmi89
2011-09-01 14:11
#11

#10 Jag vet hur jag mår, läkarna har alltid kört över mig (och förlåt men låter typ som att du också blev överkörd/hjärntvättad?) psykolgoger…. jag har själv Hittat felet nu tror jag, läkarna kände inte till att denna symtom/störning eller vad man ska kalla det fanns så för första gången kör dom inte över mig utan lyssnar, och letar fakta mm.

Innan var det bara "du verkar röra på dig för lite och behöva antideprissiva" och för en vecka sedan "du verkar ha svårt att slappna av och borde ha antideprissiva…" dom lyssnade inte på vad JAG sa utan körde bara rakt över mig alltså.

Cis-j
2011-09-01 14:26
#12

#11 jag lider inte av depressionen idag, men nu vet jag att det finns oerhört många olika depressioner som kan ha olika sympton allihopa och bete sig på olika sätt. Så överkörd/hjärntvättad vill jag väl inte påstå att jag blivit. men det låter ju bra att de är på väg att hitta en lösning och att de lyssnar. Det viktiga är ju att du får individuell hjälp.

Mimmi89
2011-09-01 18:26
#13

#12 okej bra att du känner att det löst sig för dig då och att dom hjälpte, jag har mer negativ erfarenhet annars tyvärr.

Annons:
martdat
2011-09-07 06:41
#14

min dotter är likadan, flera veckarklockar kan ringa i timmar utan att hon vaknar, och somnar offta sent, . jag har läst om nått som lkallas försenad sömnfas och tycker att det stämmer, doch har min läkare vägrat utreda då det inte finns nått att göra säker han. Men i artiklen jag läste om det så skrevs det om att personer med försenad sömnfas har lättare att få livet att fungera med nattjobb. Hoppas du får en utredning vad det beror på, så du i allfall kan anpassa livet efter det,. lycka till,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mimmi89
2011-09-07 14:26
#15

#14 kontakta ett sömnlabb! Det är det jag tror att jag har, dsps. vårdcentralen här kände inte till det så jag har förklarat och skickat info till  dom nu och dom väntar på svar från sömnlabb.

martdat
2011-09-07 20:03
#16

vart hittar man ett sömnlabb?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mimmi89
2011-09-08 15:49
#17

verkar finnas flera i landet, gbg bla. vart bor du? prova att googla på någon storstad nära eller den du bor i.

Prova att ringa läkaren igen och förklara läget att det visst går att undersöka! säger han samma sak och vägrar lyssna så byt läkare alternativt skriv en egen remiss åt din son. Jag ska till läkaren i slutet av september så då kommer en remiss att skrivas det är jag nästan säker på, och skulle det mot förmodan inte göras skriver jag en själv.

martdat
2011-09-08 18:06
#18

vi bor i växjö,. sk ata upp det me läkaren ijen nässta gångt vi pratar,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mimmi89
2011-09-08 18:57
#19

#18 ja gör så! sök på länet/landstinget och sömnlabb annars på nätet ja vet faktiskt inte vart det finns runt dig och måste dra nu… men lycka till! :)

asta56
2011-09-25 15:26
#20

Sitter man och tittar på TV h ela kvällarna så kommer sömnproblemen som ett brev på posten. Du får helt enkelt börja varva ner kanske runt 8-tiden på kvällen. Göra saker som inte jagar upp dig. Inte träna eller gå jättelånga rundor med jycken. Gör nåt stillsamt men inte nåt som jagar upp dig. Sen måste du förstås att det tar tid att ända på rytmen, men gör du så har ett par veckor så tror jag nog att ditt sömnmönster ändras. Drick inget kaffe efter kl 16.00 på eftermiddagen t ex. Gå och lägg dig t ex vid 22.00 och släck och ligg inte och läs. Jag är ingen expert men har själv haft sömnproblem och då följde jag såna här råd som jag hittade på internet. Det hjälpte mig.

Annons:
Stephanie
2011-09-30 17:57
#21

Nu vet jag inte om det här är ett jättebra "råd" eller inte, men vad händer om du är vaken ett dygn? Alltså låter bli att sova en hel natt, och sedan går och lägger dig vid normal tid nästa natt?

Om du vaknar så sent som du gör på dagen, så är det inte konstigt att du inte kan sova på kvällen. Det kan inte jag heller när jag har sovit så länge på morgonen. Så kanske du framförallt bör ta tag i problemet med väckarklockorna, så att du kommer upp TIDIGT på morgonen?

Om jag är vaken länge, typ varit ute sent och kommer hem tidigt på morgonen, så brukar jag aldrig gå och lägga mig. Även om jag inte sover längre än till 12 max, så får jag svårt att somna på kvällen och hela min dygnsrytm blir skev. Det löser jag som sagt genom att vara vaken hela dagen, och gå och lägga mig normal tid på kvällen - då somnar jag gott Glad

Har du testat nån väckarklocka för döva? Nåt som vibrerar istället för att låta… Och framförallt - kan du be någon väcka dig?

Om du kunde börja komma upp tidigare på morgonen, så skulle det nog bli lättare att somna på kvällen.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Ketang
2011-10-01 15:02
#22

Nu har jag inte hunnit läsa igenom alla råd du fått. Men jag funderar lite på sömn klinik. Finns inte det i sverige? Det finns ju folk som lider av narkolepsi så visst måste mottsattsen finnas! Om du inte redan gjort det så är mitt råd; by läkare, tvinga dom att lyssna på dig. Ge dig inte och acceptera inte deras dåliga förklaringar om dom inte kan hjälpa dig. Kräv att få bli utredd av någon speciallist!

Det låter som du har det riktigt jobbigt.

Upp till toppen
Annons: