Annons:
Etikett05-arbetsförmedlingen
Läst 4854 ggr
petterssonP
7/1/11, 5:41 PM

hjälp, förstår ingenting!

hej, det är så att jag har hoppat av skolan och vill börja jobba istället.

jag tänkte då skriva in mig på arbetsförmedlingen, MEN vet inte om man måste ha tagit studenten eller inte?

spelar det någon roll eller kan jag fortfarande skriva in mig där?

Min bror sa att när han skrev in sig så spelade det ingen roll och man fick 3.000 varje månad som bidrag eller vad det heter tills man hittar jobb och dom kunde hjälpa en med att hitta jobb efter sitt egna intresse.

Så min fråga är, kan man skriva in sig på arbetsförmedlingen även om man inte har tagit studenten , och är 18 år?!

behöver vettiga svar senast måndag!

hoppas någon kan ge mig svar..

Annons:
Halvdansken
7/1/11, 8:38 PM
#1

Nej, man måste inte ha gått i gymnasiet för att skriva in sig.

När det gäller bidrag har jag ingen koll. Men jag skulle inte sätta upp näsan efter att " dom kunde hjälpa en med att hitta jobb efter sitt egna intresse." Det beror ju på vad du har för intresse, och om det finns några jobb inom det området.

Vad vill du jobba med?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

petterssonP
7/1/11, 8:43 PM
#2

jag är mest intresserad av analyser och djur..för att få "arbetslöshets bidrag" eller vad det heter, måste man vara inskriven hos en a-kassa eller vad det heter? är nämligen ny på sånt här och måste verkligen skriva in mig innan sommaren är över..om allt är fixat säger vi, och jag får "bidrag", dröjer det ca 3 månader som alla andra säger?..

Halvdansken
7/1/11, 9:28 PM
#3

För att få a-kassa ska man ha betalt in till den i ett antal månader, så jag vet faktiskt inte vad du kan få, annat än socialbidrag. Men jag kan inte reglerna för sånt här.

Men det verkar mest som om du är ute efter bidrag. Varför inte försöka få ett jobb?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

petterssonP
7/1/11, 9:37 PM
#4

jag söker ju efter jobb, men ingen har lediga platser, anledningen till att jag söker bidrag också är för att jag har räkningar att betala, det är därför ..

pebb
7/3/11, 2:09 PM
#5

Det allra enklaste är ju att gå till arbetsförmedlingen och fråga, de har ju koll!

petterssonP
7/3/11, 3:53 PM
#6

ska göra det imorgon eller i veckan :)

Annons:
[nataschaj]
7/10/11, 7:30 PM
#7

Du får aktiveringsstöd från försäkringskassan. A-kassa får man ju om man har jobbat innan. Och får du a-kasa får du inga pengar från föräskrningskassan.

Ibörjan får man lite mer än 300kr efter ett halvår 3.500 och lite mer nästan till 1år får du ut 4000kr. Sen Och de har gått längre och vart inskriven utan stopp m.m så efter 2 år får du ut lite mer än 7000kr-8000kr, det högsta man får är 10.000kr/månaden.

Men sikta inte in dej på detta! Mycket bättre att få jobb.

Fridaaaa
7/11/11, 3:29 PM
#8

Du får mindre i bidrag om du inte har tagit studenten eller fått fullständiga betyg, alltså inga runt 3000 kr i månaden som jag får som har fullständigt tedyg och tagit gymnasiet

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Siggebus
7/30/11, 9:01 PM
#9

#7

Nu måste du nog förklara: inte tusan får du sådana summor i aktivitetsstöd!? Jag har haft aktivitetsstöd och inte höjdes det på något vis så som du förklarat.

Fridaaaa
7/30/11, 9:07 PM
#10

#7 Stämmer inte?! Aktivitetsstödet är på 136 kr/dag (vardagar)!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: