Annons:
Etikett11-praktik
Läst 5645 ggr
freudiana
2011-03-09 19:28

Praktik?

Hej!

Jag undrar vad ni andra har för erfarenheter av praktik? Min första praktik var för 5 år sedan och det var en positiv erfarenhet på ett seriöst företag. Jag blev erbjuden jobb efter 6 mån men var tyvärr tvungen att  tacka nej pga att jag behövde flytta för mina studier.

Den andra praktiken var en MARDRÖM på alla sätt. Ett litet företag (butik) som inte hade ekonomisk möjlighet att anställa och därför hade praktikanter som avlöste varandra när de 6 månaderna var slut. Det var ett riktigt slavjobb. Jag fick sköta hela verksamheten själv under långa perioder för att de andra var sjukskrivna eller bortresta.

Nu står jag inför en ny praktik, med arbetsuppgifter som är roliga och stimulerande MEN jag är så gott som säker på att företaget inte kommer att ha ekonomisk möjlighet att anställa mig efter att praktikperioden är slut. Företaget har inga anställda, bara praktikanter. Jag känner mig kluven inför att tacka ja till praktiken. Företaget är väldigt angeläget om att få mig dit. Är det en dålig idé? Som jag tänker så är det bättre att ha "någonting" medan jag fortsätter att söka jobb. Jag är bara rädd för att bli utnyttjad som jag blev på min förra praktik…

Några råd?

Annons:
[Morfalum]
2011-03-09 21:47
#1

Om du har råd att praktisera och ändå satsar på ett "riktigt" jobb så är det ju alltid bra med meriter! Det väger jätte tungt om en arbetsgivare kan ringa till en annan och få höra att man gjort ett bra jobb.

Jag tycker du ska ta chansen, göra ett riktigt bra jobb och verkligen imponera så har du det med dig sen. :P

Tschechi1971
2011-04-11 13:59
#2

Manlig, 39 år, bor i Tyskland, söker praktikplats (obetalda) i djurhem eller pensionat gnatet i södra- ochså mellan Sverige från 2011/06/15 om ett månad.

Svar till: Tschechi1971@googlemail.com

freudiana
2011-06-23 10:43
#3

Så här med facit i hand efter 3 månaders praktik kan jag säga att jag hade rätt i att företaget inte hade råd att anställa mig, och att de utnyttjar arbetsmarknadspolitiska program till max för att ens kunna bedriva sin verksamhet.

Jag har lärt mig mycket nytt, förbättrat mina kunskaper om IT och marknadsföring -men jag känner mig utnyttjad. Jag har ställt upp för min chef och varit barnvakt flera ggr (utan betalning) när hon och hennes man varit bortresta och jag har hjälpt dom flytta hela sitt bohag.

När det blev dags för att diskutera anställning, med 80% lönebidrag, och jag kom med mitt löneanspråk -då fick jag höra att jag inte var i någon position att förhandla, att jag skulle vara tacksam för att de haft mig där på praktik, och att jag skulle bara skulle tacka och ta emot lönen på 16800 som de erbjöd mig!

I denna "deal" skulle de betala ut "sina" 20% av lönen i efterhand i höst. De skulle sätta in lönen på mitt konto så att de kunde visa för Arbetsförmedlingen att den var utbetald -men jag skulle direkt betala tillbaka lönen samma dag och sen få mina pengar efter c:a 2 veckor då ABF betalat ut de 80% till min arbetsgivare! Arbetsgivaren ville alltså fortsätta ha mig där jobbande gratis, fuska med bidrag och dessutom skulle JAG vara tacksam för att dom gjorde mig en tjänst!!

Ja herre jösses…självfallet tackade jag nej och jag kommer aldrig att gå med på att ha praktik igen. Den andra praktikanten på kontoret blev så upprörd över arbetsgivarens behandling av mig att han sa upp sig och gick därifrån samma dag.

martdat
2011-06-23 21:53
#4

#3 berätta det för af så de inte skickar dit fler praktikanter, utnyttja dig till flyttgubbe o barnvakt, vad sjutton, vad oseriöst,. ang låga lönen så kan det bero på att det låter som att det är taket för vad de kan få bidrag för när man har lönebidrag , vet det e på 16 nånrting,,, men att du skulle låna ut 20 % av lönen till dem näää,.

bra du sa nej,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

freudiana
2011-06-24 09:46
#5

#4 Tack för ditt svar! Min arbetsgivare visste att taket för mitt lönebidrag var 16 700 kr, och om det utgjorde 80% så skulle min lön bli (på pappret iaf) 21 000. Så de satte min lön lågt vetandes att vad jag skulle få ut brutto låg under existensminimum om jag avsade mig "deras" 20%.

Jag berättade för arbetsförmedlingen precis hur det låg till, och de kommer se till att de aldrig får några mer praktikanter eller anställda med bidrag (nystart, utveckling etc).

På måndag komer min handläggare på abf att ringa min chef och konfrontera honom med vad jag berättat. Jag vet att jag kommer få så mycket skit och ilska riktad mot mig bara för att jag berättat sanningen. Kanske var det fel av mig. Jag vill ju inte försämra förutsättningarna för företaget, men inte heller att de ska fortsätta utnyttja folk. Utan praktikanter eller anställda på lönebidrag etc är jag säker på att företaget kommer att gå under på några månader och jag känner mig på något vis skyldig. Samtidigt anser jag att ett företag som endast knappt kan överleva tack vare bidrag inte borde finnas över huvud taget. Praktik är ju till för att man ska få in en fot på ett företag och ha en "lärlingsperiod" innan man (om det går bra) blir anställd och att det ska ge utbyte för både praktikant och arbetsivare.

martdat
2011-06-24 10:20
#6

inget att ha dåligt samvete för, det är deras ansvar att ha sitt företag flytande, inte ditt,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
pebb
2011-07-03 14:14
#7

#5 Jag tycker absolut inte att du har gjort fel, tvärtom! Behandlar man folk på det sättes så måste man stoppas! Precis som du säger är ju praktiken till för att få en en fot på ett företag, inte för att de ska kunna utnyttja folk!

Upp till toppen
Annons: