Annons:
Etikett15-a-kassa-och-andra-bidrag
Läst 8316 ggr
[SarahOhrn]
2009-09-24 20:46

Vilka kan få a-kassa?

Jag är helt lost på det här med a-kassa. Jag har aldrig nånsin fått någon ersättning när jag varit arbetslös.. Jag är 22 år nu och har pluggat tills jag va 18 och sen hade uppehåll i 2 år och nu pluggat sen dess. Jag har sommarjobbat svart en gång och jobbat två månader på ett företag, extrajobb. Men det va 3 år sen nu..

Och jag går in på Alfakassan och försöker läsa mig till men det funkar inte! Man kan alltså inte få a-kassa om man inte jobbat i Sverige någon gång o om det inte är minst 6 kalender månader?! Jag förstår inte riktigt. Nu går jag i skolan men jag gör det enbart för att få pengar och jag klarar inte det längre, jag ORKAR inte plugga mer! Men slutar jag och skriver in mig på arbetsförmedlingen, blir jag helt utan pengar då?? Fattar inte hur det ska funka för oss unga som inte hunnit jobba än och inte får något jobb men inte heller någon ersättning?

Annons:
AnneN
2009-09-24 21:06
#1

Då du är under 25 så hamnar du väl på ungdomsförmedlingen vilket brukar innebära lite andra regler än om man är över 25, har dock dålig koll på det där med vad som gäller för att få a-kassa, vet bara att jag inte lyckats uppfylla kraven Rynkar på näsan

Men om man inte får a-kassa eller andra bidrag från försäkringskassan eller liknande så kan man söka ekonomiskt stöd från soc. då du dessutom är 22 år så är inte dina föräldrar försörjningsskyldiga längre vilket gör att du har rätt att söka soc.bidrag (heter egentligen något annat men minns inte vad) om du samtidigt är inskriven på arbetsförmedlingen och är aktiv i ditt jobbsökande.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[SarahOhrn]
2009-09-24 21:11
#2

#1 Okej. ja, innan har jag ju inte ens fått soc. Konstigt att föräldrarna är försörjningsskyldiga tills jag är 21 eller 22 fast än man blir mydnig som 18-åring.

Men om jag hoppar av skolan och skriver in mig på ams kan det ju inte räknas som att jag säger upp mig från ett jobb. Eller?

AnneN
2009-09-24 21:16
#3

#2 Jo de är försörjningsskyldiga till den dag man fyller 21, tycker också att det är konstigt, men antagligen något som hänger kvar sedan gammalt tillbaka.

Att hoppa av skolan kan nog knappast räknas som att säga upp sig från ett jobb, jag har iallafall hoppat av studier och kunnat få hjälp av soc. utan större problem. Däremot får man ingen hjälp alls av soc om man fortfarande studerar.

Ett tips som soc också kommer att kräva är att du söker bostadsbidrag.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Loucar
2009-09-24 21:19
#4

Sarah var försiktig med att sluta med studierna om du inte har inkomst tror inte Soc godkänner det om du inte är väldigt väldigt sjuk. Det är jättetuffa krav för att få socialbidrag idag.

Tror även du får längre karens hos alfakassan där det dessutom är 4 månaders väntetid på att få pengar om jag inte misstolkat allt som skrivs.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[SarahOhrn]
2009-09-24 21:23
#5

#3 #4 Jo, jag vet. Problemet är att jag bor med min sambo som tydligen är skyldig att försörja mig i stället. Men han harj u inte rådmed det ändå men soc tycker väl det om han har en heltidslön.

Problemet är att jag klarar inte av att plugga bara för o få pengar mer, jag är så jävla less ås jag inte ens klarar o gå dit längre.. Jag vet inte vad jag ska göra men..

Loucar
2009-09-24 21:25
#6

Förstår hur du känner det, men har fått lärt mig den hårda vägen att när det gäller soc är det väldigt svårt att få pengar.

Hur långt har du kvar på utbildningen?

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
AnneN
2009-09-24 21:26
#7

#5 Om han har en lön som gör att ni hamnar på/över existensminimum så är det hans lön som ska försörja er båda.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Loucar
2009-09-24 21:27
#8

Du kom på en sak det finns ju nåt som heter studentwork och academicwork två bemanningsföretag som anställer studenter på extraknäck gå dit o kolla läget om de har nåt jobb åt dig då kan du ju hoppa av riskfritt

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[SarahOhrn]
2009-09-24 21:36
#9

#6 Det är en ettårig utbilsning som började nu o slutar sista maj. Inte långt jag vet men är så less o den passar mig inte alls. :/ Academic work har jag vart anställd på o letar där för fullt men, ser dött ut.. Får väl fortsätta leta o hoppa av när/om jag får jobb!

#7 Ja, det är ju det.. Han har en lön på 15 000-18 000 vanligtvis. Men vill inte att han ska försörja mig så då måste jag plugga ist =/

AnneN
2009-09-24 22:12
#10

#9 Aha, ja har han så pass hög lön och ni är skrivna på samma adress så är det ganska kört att få hjälp av soc Rynkar på näsan

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: