Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3214 ggr
[SarahOhrn]
2/23/10, 9:17 AM

Sysselsättning!

Jag själv som är helt arbetslös sen en tid tillbaka och aldrig direkt har haft ett jobb sen jag slutade skolan (är nu 23 år i år) och har familj och vänner 60 mil bort, har inte direkt fullspäckade dagar! :) Och nu börjar det verkligen krypa i kroppen, jag får panik av att inte göra någonting mer än att söka jobb, någonting roligt.

Jag går ut med hunden, gör mat, städar och söker jobb dagarna i ända! Fruktansvärt tråkigt! Det är sånt som måste göras men jag behöver något roligare att göra också. Visserligen har jag väldigt svårt för att sitta still och läsa eller handarbeten men jag måste lära mig detta också. Jag är väldigt facinerad av "Amigurumi" och funderar på att testa göra lite sånt! :)

Tänkte dock att vi kunde dela med oss av vad vi sysselsätter oss med som arbetslösa, förutom att söka jobb och lite tips på vad man kan göra.

Annons:
Calmare
2/23/10, 9:55 AM
#1

Studera, eftersom det ger mycket större chans till jobb och bättre betalda yrken. Framför allt så utvecklas man som människa Glad

[SarahOhrn]
2/23/10, 10:07 AM
#2

#1 Jo, det är klart! :) För min egen del är det uteslutet att studera just nu då jag studerat 2 år det sista, först gjorde jag klart gymnasiekompetensen ett år sen har jag pluggat ett år bara för att ha något att göra och få mer utbildning men känner nu att jag har inte råd att ta mer lån innan jag är HELT säker på vad jag vill plugga.

Men vet man vad man vill är det perfekt att skaffa en utbildning inom det yrket och sen söka jobb. Tyvärr är det rätt tufft ändå nu att få jobb men om ett, ett par år, ska det ju släppa lite så det är perfekt att studera NU! :)

[Saiva]
2/23/10, 1:48 PM
#3

Jag läser en 7,5hp kurs på distans som sträcker sig över hela terminen. :o) Alltså deltid på 25%. Jag valde något som jag tycker är roligt och intressant. Bra att ha med på CV:n och jag får något att göra!! ;o) Utöver jobbsök, matlagning etc…

David
2/23/10, 2:20 PM
#4

Finns många distanskurser på halvfart eller kortare kurser. Kvällskurser. Till och med så "simpla" som kanske något Studiefrämjandet eller liknande organiserar, allt sådant är bra för framtida arbeten. Även så om du bara gått en utbildning i kortspel så visar det att du gjort något. Skrattande

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Mari
2/23/10, 7:59 PM
#5

Om du inte har något att göra och gillar djur så kan du väl kolla om du har något djurhem/djurskydd i närheten som du kan vara voluntär på?
De brukar skrika efter hjälp och det ser även bra ut på cv:t att man arbetat för en god sak utan att förvänta sig pengar

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

David
2/23/10, 8:01 PM
#6

#5. Jättesmart idé!

Jag arbetade som butikschef innan jag startade eget, och allt som man fyllt sitt cv med under tiden man varit arbetslös räknas högt. Gör du dessutom något ideellt som du tycker är roligt vinner du på det dels att du får göra något roligt om dagarna, plus att det ser bra ut i cv-n.

En person som har en stor lucka på kanske ett par år sorteras ofta bort, tyvärr. Därför är det så viktigt att göra något, oavsett vad egentligen. Kurs i kortspel är faktiskt taget ifrån ett verkligt cv Skrattande

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
[SarahOhrn]
2/23/10, 10:46 PM
#7

#5 Kanske ska kika på det! Det låter väldigt bra faktiskt :D

Upp till toppen
Annons: