Annons:
Etikett07-anställningsintervju
Läst 14430 ggr
[SarahOhrn]
2010-02-23 07:30

Tips inför anställningsintervju?

Jag tänkte att vi kan ge varandra lite tips hur man går till väga för att göra så bra ifrån sig som möjligt på en anställningsintervju? Hur förbereder ni er?

Annons:
[Saiva]
2010-02-23 13:55
#1

Den här frågan kommer alltid: "Varför ska vi anställa just dig?"

Den här också: "Vad är du dålig på? Vad skulle du vilja förbättra hos dig själv?"

Säg för guds skull inte att du tycker det är jobbigt att prata framför folk. Då började intervjuaren se bekymrad ut och skrev i blocket. Undrar om jag är för ärlig? :o/

Läs på om företaget! Senaste intervjun så frågade hon vad jag visste om företaget. *gulp* :oS Det visade sig att jag hade missuppfattat vad de gjorde och det gav väl inte direkt några plus i kanten för mig. ;o)

Nej, jag fick inte det jobbet. ;o)

[SarahOhrn]
2010-02-23 14:03
#2

Ja, det är ett bra tips, att veta lite om företaget för det frågar dom ofta.

I serviceyrken frågar dom också nästan alltid "Vad är bra service för dig?"

Mari
2010-02-23 19:55
#3

Jag har knappt varit på någon intervju men har bara svarat så ärligt jag kan på de frågor som ställts, de har mest bara kollat så jag säger samma som det stod i mitt cv och någon följdfråga på det.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

martdat
2010-02-23 20:48
#4

jag är ärlig och svarar lagom mycket, utan att pladdra på i överkant, tar inte ett nej hur som heller, säger de nej detta jobbet passar nog inte dig, så säger jag att johodå, det känner jag att det kommer passa mig utmärkt! vara glad och positiv,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[SarahOhrn]
2010-02-23 22:42
#5

Om man som jag, inte är så vältalig eller vad man ska säga kan det vara bra att fundera lite innan på såna här frågor som KAN komma, annars brukar jag alltid komma på saker efteråt jag borde sagt, som jag inte kan komma på där under nervositeten. Men det är ju svårt att veta men här finns ju några tips i tråden på frågor som brukar komma och dom kan vara bra att fundera lite på innan hur man tänker för att få fram ett bättre formulerat svar. Men man ska absolut inte pladdra på i oändlighet som #4 skriver! :) Och det ska ju ändå vara avslappnat, inte påklistrat.

martdat
2010-02-23 22:48
#6

#5 jag gör en lista med frågor jag undrar om innan jag ringer som jag har att titta på, hjälper lite i allfall, men vad de frågar. ja det kan ju vara lurigt,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Bergspuman
2010-02-23 22:50
#7

Jag har märkt att det till 75% kommer frågor som är standard, dvs. varför ska vi anställa just dig? vad kan du tillföra oss? dina dåliga sidor? dina bra sidor? berätta om dig själv? - men resten är väldigt svårt att förbereda sig på.

Man brukar alltid få någon riktigt svår fråga - en man inte väntade sig. Det vet jag och förbereder mig därför inte mer än för standardprotokollet. Den svåra frågan får bli som den blir. Jag litar på min förmåga att snabbt finna mig. Om det inte är så att den är för påträngande eller oförskämd - då brukar jag se det som ett tecken till att jag nog inte skulle trivas på det företaget.

Jag brukar också förbereda ett antal frågor jag har till DEM.

Vara utvilad! Se till att sova bra. Nyduschad, helst nyklippt i håret. Prydliga kläder som görs i ordning kvällen innan. Glöm inte putsa skorna!!! Och ingen stark parfym - sånt brukar inte uppskattas.

[SarahOhrn]
2010-02-23 22:53
#8

#7 Precis det jag menar. Och dom kommer ofta så dom kan man förbereda sig på, alla standardfrågor. Och som jag skrev när man söker inom ett serviceyrke frågar dom i 98% av fallen "Vad är bra service för dig".

Det är bra att ha frågor till dem. Det är jag dålig på, har aldrig några frågor och vet inte riktigt vad jag ska fråga när jag får veta det jag behöver… Men det visar nog än mer att man är intresserad av själva jobbet och företaget! :)

Bergspuman
2010-02-23 23:09
#9

#8 Jag brukar tänka så här, att jag kan inte vara säker på att verkligen få veta allt jag vill, så därför skriver jag ner ett antal saker jag absolut vill ha reda på, för att överväga om jobbet kan passa mig.

Du har väl ett antal kriterier du med, på hur ett jobb ska vara för att passa dig. T ex arbetstiderna. Om man jobbar ensam, eller i grupp. Om du måste ansvara ensam för något. Om du får lägga upp arbetet som det passar dig. Vem som är chef. Om du måste svara i telefon mycket, osv osv. Tänk igenom sådana saker, så har du dina frågor vips.

Under intervjun kan du bara bocka av grejer, om du märker att de själva berättar sådant du vill veta.

Ett annat tips för att råda bot på nervositeten, det är att tänka att du lika mycket har DEM till påseende, som de har dig. Dvs. du ska syna dem i sömmarna, bedöma och lyssna och begrunda om jobbet är något för dig. En intervju är inte bara till för den som anställer, även den som intervjuas har rätt att ställa krav!

Dessutom - de har inte kallat dig för att du är ointressant för dem - tvärtom! De har ju funnit något hos dig och din bakgrund som helt klart är intressant. Ett företag kallar ytterst sällan till intervju utan anledning. Så kaxa upp dig och tänk att du är där för att du faktiskt HAR något att tillföra. Det kan göra att du slappnar av mer och får en säkare utstrålning.

Nu skrev jag "du" men jag riktar mig till "alla" :-).

Loucar
2010-02-24 10:41
#10

När man kommer på intervju hos statliga myndigheter är det viktigt att komma ihåg att de anser att de står över alla andra. Så på frågan om hur ser du att bli en myndighetsperson och att du i och med det har många regler att hålla dig till, så ska man inte svara som jag gjorde Skäms (för jag fick inte jobbet), att alla jobb ska utföras enligt reglerna oavsett om man jobbar statligt eller privat.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Aetlun
2010-02-24 16:51
#11

Var på en intervju för några veckor sedan..

standard frågorna som ni nämner ovan kom upp givetvis, men sen fick jag skummaste frågan ever.

VD:n tittade på mig och undrade "Vad tror du att jag som arbetsgivare oroar mig mest för när jag kommer hem på kvällarna?".

Ska jag vara ärlig minns jag inte ens vad jag svarade, jag vart så ställd…

Jag menar, det kan ju vara en miljon saker han oroar sig för - beror ju helt och hållet på vad som hänt på dagen eller är på väg att hända…?

Ska väl tilläggas att jag inte hört något mera, trots att han sa att han skulle ringa veckan efter. :P

[rolnor]
2010-02-24 19:22
#12

En fråga som jag hört av flickvän  att man kan få är "ska du ha barn?" och sen om man svarar "nej" så får man kommentaren "ja,ja det blir väl ändå så förr eller senare" ,Tycker det är mycket provocerande…

[SarahOhrn]
2010-02-24 20:19
#13

#12 Dåligt! Det ska faktiskt inte spela någon roll.. Dom får ju egentligen inte neka någon ett jobb bara för att hon är gravid eller kan tänkas bli gravid någon gång men tyvärr gör dom ju det… Fast dom påstår att det är något annat! Dom tar hellre någon som är "klar" med att producera barn =)

Dålig stil, verkligen!

Annons:
Loucar
2010-02-24 21:10
#14

#12 o 13 det där är lite intressant, för oavsett vilken ålder man är verkar det finnas lika många såna faktorer, som man är övertygad om spelar roll när man är på intervju och inte får ett jobb.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[rolnor]
2010-02-24 21:20
#15

#14 en 25 årig tjej ligger nog risigt till om hon inte redan har barn, men har du exempel vid andra åldrar? Jag som är 43 och lite överviktig kan ju få hjärtinfarkt kanske, eller andra sjukdomar…

Loucar
2010-02-24 21:29
#16

Jo visst har jag exempel när man har fått barn så får man inte jobb därför för då kan barnen bli sjuka.

Ungdomar får inga jobb för att de saknar erfarenhet.

När du kommit över 40 då är du för gammal.

Ännu äldre då är du snart pensionsmässig ingen ide att anställa.

Nu är ju inte detta mina egna värderingar utan mer vad man hör när man är nere på af.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[rolnor]
2010-02-25 14:50
#17

Aha, såklartGlad man ska alltså vara steril och runt 25 för att få jobb…

Loucar
2010-02-25 14:59
#18

Jag vet inte tror inte det finns nåt svar på detta. Skrattande

Men det kanske finns arbetsgivare som läser denna sida så de kan ju få äran att besvara mysteriet.Flört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Bumsibum
2010-02-25 15:19
#19
  • komma itid, heldre lite förtidigt än försent.

  • fast hanslag när du hälsar på den du ska bli intrjuvad av, inte något fjånigt nätt handslag, medan du hälsar så kollar du han/hon i ögonen (fast hanslag).

  • värka inte för nervös, försök va lugn, de får inte synas att du är nervös.

  • tänk på ditt kroppspråk, sit inte med armarna i kors, sit avslappnat, håll inte på med annat (men händerna osv).

  • öva på svar innan du går dit, vanligaste frågorna kan vara 1, berätta om dig själv,tänk på att inte dra ut på det, max 2 -3 min. För privat ska man inte vara, 2,Varför har du sökt detta arbete? 3, vad känner du till om vårt företag, 4, vad är dinna starka/svaga sidor 5, vad kan du ge som personal på detta jobb 6, vad är en rimlig lön för dig? Det med lön dra inte på för mycket, emn snålla heller inte, bättre säga förlite anser jag än dra på med hur mycket som helst,dom frågar den frågan för att veta om dom tycker du är för dyr eller inte säger du tex 26 000, så kanske arbetsgivaren tänkt max 24 000 då är du inte intresant mer. 7, vad gör du om 5 år, svara inte att du är egemn företagare osv osv, då anser dom så att dig är ju inte lönt att anställa för du vill bara va här en kort tid osv osv. Sen kommer det en massa frågor till, men det var bara en del av dom vanligaste, så tänk igenom alla svaren innan du går dit.

  • Ta gärna med ditt CV och personliga brev, fall om arbetsgivaren inte har det framför sig osv.

  • du ska också ställa frågor som tex om du söker jobb på tex ett dagis "hur gör ni med blöjbyten tar ni kräm då eller bara tvål och vatten" såna frågor om själva jobbet är med bra att du ställer.

  • Tacka alltid ja till Kaffe eller liknane om de ärbjuds, gillar du inte kaffe kan du säga "nej tack,men vatten tar jag gärna"

  • Klä dig lite efter vad det är för jobb du söker, men inte för övedrivet, du ska ändå vara bekväm, sminka INTE dig för mycket. Lite gör ju inget, Kostym är inget måste. _(kanske till kontors jobb,läkare osv, men inte till vaktmästare, osv.. )

    just det när dom frågar "vad gör du om 5 år" säg då inte "då har jag familj o bla bla bla" för de har ingen lust att anställa någon som planerar barn inom kort, sen om du blir anstäld, så kan dom ju ändå inte göra något åt saken.. ;) men att säga de på interjuvn är inte så smart._

  • Det finns en del mer e vet jag… känner på ig att jag glömt en del viktigt, men det är vad ajg kommer på nu såhär på rakärm.

lycka till alla! Glad

Bumsibum
2010-02-25 15:32
#20
  • just det visste väll att jag glömde en väldigt viktig sak, läs på en del om företaget till de/dom jobb ni söker, för kan du en del om företaget/jobbet på interjuvn fattar dom att du värkligen är intreserad, och vill ha jobbet. Glad
Annons:
Liiniz
2010-02-26 01:00
#21

Inte en aning på några direkta tips, har endast varit på en intervju och där frågade de mer om vad jag har gjort innan och vad jag gör nu, om jag är bra på att ta ansvar, hur jag är mot folk etc.Har inte varit på intervju på mina andra jobb =P

Lär gå på en intervju vid slutet av året, men det är till en hästutbildning i England så det räknas inte direkt =P

Bra tråd!!

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Halvdansken
2010-03-03 00:50
#22

Jag har varit på en miljard intervjuer tror jag (jobbat som it-konsult) och ALLA frågar samma saker.

  • Varför ska vi anställa dig
  • 3 goda och 3 dåliga sidor
  • Vad gör du om 5 år

Jag blev så trött på det att jag svarade på det redan i brevet jag skickade när jag sökte jobbet.  Frågan om vad man gör om 5 år är fullständigt idiotisk och jag brukar svänga till med "Jag vet inte, jag vill inte gå miste om några spännande utfodringar genom låsa fast mig vid en bestämd plan" Bla bla bla…

En kul variant är att vända de frågorna mot dem när de undrar om DU har några frågor. Som #9 är inne på.

  • Varför ska jag jobba här?
  • Om jag tar jobbet, vad gör jag om 5 år?
  • Nämn några bara och dåliga saker med att jobba här.

Om du blir intervjuad av din blivande chef, så fråga hur han/hon är som chef.

Men det är alltid bra att läst på lite om firman, det imponerar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Saiva]
2010-03-03 01:05
#23

#22

Haha, kanontips det där med att vända på deras frågor! Det måste jag prova! :o)

[SarahOhrn]
2010-03-03 01:17
#24

#22 Verkligen, jättebra tips! :) Ska också testa det med att vända frågorna så..

Halvdansken
2010-03-03 11:40
#25

Ett annat bra knep är att anteckna. Skriv upp namn, be om telefonnummer osv. Visa intresse för firman. Om de hivar fram ett organisationsschema (gäääsp) så fejka entusiasm. "Okej.. ja.. och var skulle jag jobba då, jaha där - i Kalle Karlssons team, så bra!"

Det är aldrig bra att verka desperat efter ett jobb (fast att man skulle kunna äta levande kackerlacker om det skulle hjälpa en att få jobbet), men det är också en risk att man verkar för cool och avslappnad.

Fråga om det är forkortningar eller uttryck du inte begriper. Det är bättre än att låtsas förstå och klanta till det senare. Alla vet inte allting.

Inga besserwisserattityder. Förklara inte att "..på mitt förra jobb så gjorde vi så här istället för på det sättet ni gör det..". Säg bara att det där känner du till. Om de undrar om har gjort det på exakt det här viset, så säg "Nja…vi hade aningen andra rutiner, men i grunden är det detsamma så kan ställa om mig fort".

Säg saker som "Intressant" "Det ser jag fram til att lära mig mer om". Glöm klyschorna, alla vet att det är bara klyschor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Mova]
2010-03-03 19:30
#26

Ett supertips som jag har, det där med nämn bra och dåliga saker med dig. VÄND då dom dåliga egenskaperna du har till något posetivt!! Som med mig, när jag vill ha/få gjort något kan jag bli rastlös och irreterande för folk runt om mig. Men det kan ju vändas till något posetivt som att jag får saker snabbt gjorda om det är något jag verkligen vill. :)

Halvdansken
2010-03-03 19:51
#27

#26. Och om det är nåt du kanske inte "verkligen vill" men måste?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Bumsibum
2010-03-03 20:15
#28

sen envis är ni det är de bara att säga att det är ju både posetivt och negativt, för de är de ju, beroende på av de är för sak som de gäller! Glad

[SarahOhrn]
2010-03-03 22:56
#29

Har lagt in en artikel med en lista på hur man kan vända ord som kan få negativ klang till positiva. T ex envis! :)

[Mova]
2010-03-04 10:20
#30

# 27, Nu gav jag exemplet om det är något jag verkligen vill. Är det något man måste så måste man ju, men då är jag kanske inte lika ivrig att få det gjort, men jag gör ju det men kanske inte på 2 röda som om jag hade velat.

Halvdansken
2010-03-04 10:55
#31

Ja, men säg inte det på en anställningsintervju.

Det var det jag ville poängtera. Om man säger så på en intervju "jag får saker snabbt gjorda om det är något jag verkligen vill" så är det säkert som amen i kyrkan att nästa fråga är "Och om det är nåt du kanske inte verkligen vill?"

Vad svarar man på det på ett smidigt sätt?

Så var försiktig med ordvalet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bumsibum
2010-03-04 11:00
#32

händer nu detta kan man ju svara "ja, då får jag med det gjort, inte alltid saker är kul, men man gör dom ju ändå såklart"  eller liknande, men kan hålla med om att det inte är så smart, men OM man nu skulle råka säga något sånt! Tungan ute

Bergspuman
2010-03-04 11:15
#33

Men nog kan man väl skämta lite om sina egna dåliga sidor? Alla har dåliga sidor och sådant de inte gillar att göra. Själv avskyr jag att arkivera, värsta jag vet. Det sticker jag inte under stol med.

Men jag säger iofs att jag gör det VÄL och ingen har svårt att hitta i mina pärmar, men jag kanske inte gör det bums. Utan det kan bli lite högar, innan jag gör det.

Jag måste säga att det verkar misstänkt om någon kommer till en intervju och är värsta smidiga personen, har svar på allt. Den verkar ju inte mänsklig.

Halvdansken
2010-03-04 11:40
#34

Det beror givetvis på vilket jobb man söker. Men om vi ska på möte med en kund, så har man ofta en genomgång där man kommer överens om vem som säger vad, och hur man ska svara på de frågor man vet kommer.

Inget fel på att vara förberedd och tänka igenom situationen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[Mova]
2010-03-04 11:54
#35

Nu var det kanske ett väldigt dåligt exempel jag gav men det JAG ville poängtera var att försöka vända negativa sidor hos sig till posetiva sidor.

Bergspuman
2010-03-04 11:55
#36

Jag sa ju inte att man inte ska vara förberedd.

Men en del av förberedelsen kan ligga i att inte till varje pris hitta smidiga svar som låter perfekt, på vissa frågor. Man bör visa sig som människa, låta de som intervjuar ana sig till vad för slags person man är.

Viktigt även för den sökande - jag med mitt arkiveringshat passar alltså inte på en arbetsplats där det ingår mycket sådant.

Jag tror på att visa att man är människa, ingen felfri robot utan men människa med fel och brister OCH skitbra egenskaper och förmågor.

Bumsibum
2010-03-04 11:57
#37

håller med, tycker inte man ska göra sig till för mycket på en interjuv, man ska va sig själv och inte göra ett intryck där man värkar vara finare/prydligare än vad man är.

[Mova]
2010-03-04 11:58
#38

Och om det är något de vill ha gjort som jag verkligen inte vill så är det jobbet nog inget för mig ändå.

[Mova]
2010-03-04 12:00
#39

Jo det är ju självklart att ingen människa är felfri, men som arbetgivare hade jag hellre lyssnat och anställt en person som säger posetiva saker om sig själv än en som säger negativa saker.

Bumsibum
2010-03-04 12:01
#40

nej, men i vissa jobb kanske de förekomer nån gång saker man inte tycker är så kul, och gärna hade slupit, men man måste göra de ändå ju, allt kan ej va skoj på en arbetsplats, en lärare tex, tror du han/hon tycker det är kul när de finns kaxiga och uppkäftiga elever, antagligen inte, då måste ju den läraran ändå ta i tur me den saken fast h*n inte vill, men andra delar av yrket kanske är bra förutom vissa, som man som sagt ändå måste taitu med o göra ändå. Jobb är inget dagis, där allt är skoj.. Glad och som man fixar lika bra som en annan sak på det jobbet man har osv osv. Det finns nog inget jobb som inte har någit mindre skoj.

[Mova]
2010-03-04 12:05
#41

Nej det är ju klart att vara lärare inte alltid är en dans på rosor. Men ska jag då på anställnings interjuv som lärare på en skola berättar jag ju inte så här : Att ha jobbiga elever är det värta som finns. Då verkar jag ju galen.. eller.

Annons:
Bergspuman
2010-03-04 12:10
#42

Som arbetsgivare vill man nog ha folk med självinsikt. Det fanns häromdagen en artikel på E24, tror jag det var, om vilka egenskaper som var eftertraktade hos kandidater för toppositioner, och en av dem var just självinsikt.

Och det handlar inte om att snacka skit om sig själv, det handlar om att man känner sig själv, vet hur man fungerar, och i vilka sammanhang man kommer till sin rätt, och i vilka sammanhang man tenderar att fungera sämre.

Intervjun är ett tillfälle för personlig marknadsföring. Då är det självklart att framställa sig själv i så god dager som möjligt. Men en person där inga mer negativa egenskaper framskymtar - det blir misstänkt. En sådan person kan vara antingen absurt självutplånande, en smilfink (osjälvständig) eller ve och fasa, en grandios psykopat som aldrig skulle erkänna när den gör fel. Tycker nog man får en mer nyanserad uppfattning om en människa när den är ärlig med sådant som kan vara mindre bra.

Som rekryterare skulle jag beundra och uppskatta en person som frankt drog sina mindre bra egenskaper, men även såg till att berätta hur de kan vändas till något positivt, och hur personen anstränger sig för att de ska orsaka så liten skada som möjligt.

[Mova]
2010-03-04 12:13
#43

Men det är ju det jag har menat. Att vända sina negativa egenskaper till något posetivt.

Bumsibum
2010-03-04 12:15
#44

#41nej de ska du ej men jag menade bara på det du skrev "

Och om det är något de vill ha gjort som jag verkligen inte vill så är det jobbet nog inget för mig ändå." så tänkte jag att en del jobb man gillar kan de finnas mest bra saker så klart men även lite mindre bra/roliga saker, då kan man ju kanske inte tacka nä till ett jobb för de finns nån enstaka "skitgöra" eller att man ej gillar de.. när man trivs med jobbet annars i helhet typ.. Glad Jag antar att du inte söker jobb du inte vill ha… alls liksom. (får jag ju hoppas)

[Mova]
2010-03-04 12:32
#45

Jag tror jag har blivit vädligt missuppfattad i denna tråden då det ända jag ville ge som tips var att "var så posetiv som möjligt, det kommer man långt med" Jag har svårt att uttrycka mig i text på forum, men jag uttrycker mig mycket bättre i tal.

Det är klart att jag inte söker jobb på typ ett äldreboende där jag vet att jag inte skulle våga ta ansvaret för de boende. Därför har jag fyra andra jobb där jag trivs bra. Visst såklart finns det väldigt tråkiga saker i de jobben också.

Så min eganskap om att få något väldigt fort gjort kan anses negativt i någras ögon medans i andras toppen.

Det är ju inte så att jag inte söker ett jobb på tex cafe för att man måste ta ut soporna. (vilket är tråkigt) Men det ingår ju i jobbet.

Och jag har inte skrivit någonstans att jag inte tar ett jobb eller söker ett jobb för det finns en liten tråkig del i det jobbet. Tråkiga uppgifter finns det ju överallt, man kan inte gilla allt. Men det är inget jag säger till arbetgivaren när jag är där på interjuv att jag tycker det är tråkigt att ta ut soporna, för det är ju en liten skitsak i det stora hela. Och jag tror att jag har större chans att få cafe jobbet om jag inte säger att jag inte gillar att bära ut soporna. Då kan jag istället berätta hur roligt jag tycker det är att baka bullar klockan 5 på morgonen då jag har lätt för att stiga upp ur sängen. :)

Bumsibum
2010-03-04 12:38
#46

ok, jo i text kan saker lätt mistolkas, förlåt mig då.. Glad men nu förstår jag! Glad

nej sånt kan man ju inte säga! Tungan ute de har du ju rätt i! Glad

Bergspuman
2010-03-04 12:45
#47

Tror vi kanske har lite skild syn på vad man ska säga och inte säga på en intervju.

Jag skulle som sagt inte dra mig för att säga att jag inte gillar att arkivera. Men jag skulle nog skämta om det istället.

Jag har fått jobb fast jag sagt att arkivering inte var min favoritsyssla :-). Alla, även arbetsgivarna och rekryterarna, vet att det finns tråkiga delar i ett jobb. De ifrågasätter inte ATT man tycker det är tråkigt, det de vill veta är hur man hanterar det, om man kan stå ut med det och ändå vara proffsig.

Men det är klart, stiger du frivilligt upp och bakar bullar kl 5 så kanske du slipper soptömningen ändå - den kanske din morgontrötte kollega tar hand om istället Skrattande

[Mova]
2010-03-04 13:02
#48

Nu jobbar jag inte på ett cafe. Jo då hade jag nog fått ta hand om soptömmningen ändå för att slänga alla brända bullar :P Men förstog du hur jag menade det med sophanteringen? Alla på cafet kanske börjar vid 5 och jag som fick jobbet har som ansvar att ta ut soporna, då berättar jag ju inte att det är det tråkigaste som finns ändå väl. Eller du kanske inte förstår hur jag förklarar.

Annons:
Bumsibum
2010-03-04 13:04
#49

#48 menar du mig så förstår jag.. :)

[Mova]
2010-03-04 13:09
#50

Jag menade nr 47 glömde skriva det :)

Bumsibum
2010-03-04 13:11
#51

#50 ok lugnt.. :) hehe, mistänkte det, men ville vara säker hehe.. Glad

Bergspuman
2010-03-04 13:26
#52

Jodå jag förstod hur du menade.

Men jag skulle ändå inte göra som du, jag skulle vara ärlig med att jag inte gillar arkivering.

Dessutom skulle jag ju undvika jobb där det finns en stor andel arkivering i uppgifterna. Om det var så att jobbet gick ut på att ansvara för arkiveringen, då skulle jag undvika att söka det. Fick jag veta det under intervjun, då skulle jag nog tacka för mig i rekryteringsprocessen.

Jag vill inte slösa bort vare sig min egen eller arbetsgivarens tid.

Vet inte hur gammal du är, men i min ålder (snart 46) har man ju gjort sina hundår på arbetsmarknaden. Och vill inte hamna där igen. Så arkivering, nejtack.

Jag har det ändå, men det är en väldigt liiiiiten del av jobbet som tur är.

[Mova]
2010-03-04 13:58
#53

#52. Okej. Vi tycker olika om vad som är passande & opassande att tala omvid en interjuv, men det är huvudsaken att vi båda trivs på våra jobb :)

Bumsibum
2010-03-04 18:13
#54

det är nästa tur att man tycker olika om saker och ting! Glad

Bergspuman
2010-03-04 20:09
#55

Ja, sen tror jag ju att det som är rätt för en person, inte nödvändigtvis behöver vara det för en annan person!

Mig passar det att vara ärlig om sådant som förmodligen en annan inte skulle nämna. Det hör ihop med min person och vem jag är. Tycker nu att nu när jag är en bit över 40, ska jag inte behöva hymla och förställa mig - jag vill vara som jag är. Låtsandet är över liksom.

Det är nog melodin - man ska vara som man är!

Annons:
Hausswolff
2010-03-31 18:45
#56

Det bästa en arbetgivare vet är personal som är "företagarvänlig", alltså som förstår lite om svårigheterna med att driva företag och tar hänsyn till dessa.

gismo76
2010-04-03 22:44
#57

Kul läsning här ,…

Den konstigaste frågan jag fått är denna ,,,,Om vi skulle ringa din mamma och fråga om dig vad skulle hon säga då? Då kom mitt svar lika fort ,,,Ursäkta mig men vad har min mamma med mitt jobb att göra! Det hela slutade med att han skrattade gott….Jag fick jobbet. Slutade dock efter några månader för dom lovade mera än dom levde upp till ….

Annikaström
2011-05-12 11:41
#58

för att få tips om både anställningsintervjuer, frågor och CV-tips så googlade jag lite och hittade den här sidan som kanske kan vara nåt http://www.rekryteringskanalen.se/Annonsera/kundzon-annonsera.html

Lycka till med jobbsökandet!!!

ryttarn
2011-05-24 15:40
#59

En, i mitt tycke, väldigt tramsig fråga som man alltid får och som flera varit inne på är den oa vad man gör om fem år. JAg brukar svara ungefär så här.

"Mitt fokus är här och nu, att idag göra ett så bra jobb som möjligt. Genom att leva i nuet och koncentrera mig på det så vet jag att framtiden löser sig på ett bra sätt och inte behöver vara något jag bekymrar mig över eller planerar för. Så vad jag gör om fem år kommer troligen bero på vilka möjligheter ni som arbetsgivare ger mig"

Ungefär så med lite olika varianter, brukar bli ett väldigt intresant samtal efter det.

Tyvärr har jag sällan råkat ut för detta svar när jag suttit "på andra sidan bordet". Ställer ofta den frågan när jag skall anställa någon, men det är mest för att se hur "out of the box" personen tänker, för det finns i ärlighetens namn ingen som egentligen vet och väldigt få som planerar för det.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

RidandePolis
2011-06-01 14:44
#60

Intressant!!

Upp till toppen
Annons: