Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 5533 ggr
quinn
2010-02-24 11:45

lasade går före fastanställda o utbildade

märkligt inom kommunen o vården idag.. de som är lasade får alla de jobb som blir lediga oavsett om de har utbildning el inte. så vi som är fast anställda o el har utbildning som kanske vill flytta på oss el har tänkt flytta har inte en chans. vi går helt enkelt inte ens före om jag förstod personalass rätt.

har man en fast anställning ska man tacka o vara glad… o stanna där. finns inget som heter gå vidare. dax att se sig om. flytta pga att omständigheterna kräver det… el för att man helt enkelt vill börja om.

därefter ska ju pengar satsas på dessa för att de ska få en utbildning.. då får de full lön medan de pluggar.. en annan är klar o vill bara ha ett av jobben nånannanstans.. någon av dom kan ta mitt jobb.

jag missunnnar ingen jobb.. speciellt inte unga… inför gärna kortare arbetsdagar men med heltidslöner. Möter många helt underbara unga tjejer o killar i vården..men chans åt alla till jobben……ändå!!

Annons:
Hausswolff
2010-03-31 18:49
#1

LAS är en skitlag. Jag tycker verkligen det.

martdat
2010-03-31 22:12
#2

las e kass ja, synd om både lasade som tvingas till arbetsuppgiffter de inte klarar av och synd om de som aldrig får chansen fasst de skulle fixa det galant,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Halvdansken
2010-04-01 02:16
#3

Vad betyder lasade? Och vad är skillnaden på fast anställning och las? Om man är anställd har man väl anställningsskydd? Och vadå går före utbildade?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bergspuman
2010-04-01 12:05
#4

Om jag fattat det rätt, menar ni att LAS, lagen som säger att den med kortast anställningstid ska sägas upp före dem med längre anställningstid, gör att folk med otillräcklig utbildning men längre anställningstid, får vara kvar framför dem med bättre utbildning men kortare anställningstid?

Det skulle göra att lasade, kvarvarande personal får jobba med sådant de egentligen inte kan, och de som sagts upp, inte får chansen att visa vad de kan? Är det så det menas?

Men då måste jag kontra och säga att kriteriet för att få vara kvar, inte ENBART är anställningstiden, utan även kompetensen. En äldre med längre anställningstid, kan bedömas ha för dålig kompetens och inte möjlighet att lära sig de jobb som finns i nya organisationen och därför sägas upp. Det har jag själv sett.

Hausswolff
2010-04-01 13:20
#5

#4 Fast arbetsgivaren har viss skyldighet att utbilda den med längre anställningstid så att denne kan klara arbetsuppgifterna. Turordningsreglerna är rätt rigida…

Bergspuman
2010-04-01 15:12
#6

I det fallet jag tänker på, så blev jag uppsagd därför att en tjej med 9 års anställningstid, skulle ha min tjänst.

Den tjejens tjänst, receptionist, hade tidigare innehafts av en lite äldre kvinna, som mest sysslat med att kontera fakturor efter att hon lämnat receptionistjobbet. Hon bedömdes inte ha kompetens för att klara av något av de jobben som fanns tillgängliga.

Jag kan inte säga hur mycket utbildning hon hade fått sedan hon fick lov att sluta med receptionistjobbet (hon hade någon sorts halsproblem), men som sagt så bestämdes det att hon fick gå, med fackets goda minne.

Hon var då 57 år och den långa anställningstiden gjorde att hon hade en uppsägningstid på 12 månader. Jag visste att jag skulle klara mig, men det är svårt att se hur en 57-årig kvinna med bristande utbildning, ska få nytt adekvat jobb.

Så ja, LAS är skit i en del fall.

Annons:
Maria
2010-04-01 15:14
#7

Lagen om anställningskydd (LAS) har lite olika regler och det är framför allt turordningsreglerna som de flesta är irriterade på.

LAS från Wikipedia

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

martdat
2010-04-01 19:43
#8

När jag vickade på ett dagis och hadde hand om köket själv, ett tillagningskök, där allt lagades från grunden, planering , ekonomin , ja allt,, så efter några månader skulle det förlängas, men icke!!!

chefen kom o sa att tyvärr, men det har lagts ned ett annat dagis i kommunen och hon där i köket är lasad,,,

Hm, ja denna kvinna kom smygandes i köket en eftermiddag innan hon skulle ta över, såg livrädd ut, efter en stund så frågade hon mig Om hon kunde gå brevid några dagar så JAG kunde lära upp henne, För hon hadde ALDRIG vart i ett tillagningskök! bara serverat fördigmat, Jag har i allafall en utbildning och flerra års erfarenhet av riktig matlagning,

Nehej, sa jag, ska du ta mitt jobb så får du sköta det med,

efter tre veckor blev hon sjukskriven för utbrändhet ,hon pallade inte, personalen var gråtfärdiga, jag hadde då vart där en dag då hon var sjuk och sett förödelsen, köket var total katastrof, hon hadde serverat blodig kykling o rosa griskött, personalen vågade inte äta sa de,

Ja sen när hon blev sjukskriven så ringde kommunen mig och tyckte att jag skulle komma tebaka, men nej, har ni tatt in den där lasade så kan ni ha henne med sa jag, krusar inte,

Så både kvinnan som var lasad, jag, och barn o personal for illa, elr jag for väll inte illa så, men jag blev ju av med mitt jobb,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Maria
2010-04-01 19:52
#9

#8 Tråkig historia. Synd om kvinnan som var "lasad" för det var ju liksom inget likvärdigt arbete hon fick, vilket jag tror att hon kunde åberopat vid nedlägningen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

martdat
2010-04-01 20:00
#10

#9 ja det var synd om henne, det jag menar, alla blir drabbade,

och de FÅR gå ifrån las listan om inte kompetensen finns där, Sa en av advokaterna jag hafft att göra med ang att en lasad  blev assistent till min dotter, trotts att hon själv hadde egna priblem o var delstidsjukskriven, totalt katastrof där med,  men allt handlar väll om penag som vanligt,,, är inte så insatt i hur las påverkar komunens ekonomi,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Halvdansken
2010-04-01 20:50
#11

Du hade ju kunnat få ditt jobb tillbaka om du varit lite mindre kaxig. Det hade säkert varit stora möjligheter för dig att bli fast där om du velat.

Elelr hade du nåt nytt jobb då? Ibland får man svälja stoltheten lite.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

martdat
2010-04-01 21:01
#12

#11 ja jag hadde ju fått det tillbaka om jag velat, men lite knepig är jag allt, krusar inte, men jag fick annat vic snabbt. mins dock inte nu om det var ordnat elr inte, var några år sedan,tycker att man bör sätta ned foten oxå när saker är fel i samhället, så länge alla jamsar med så blir det ingen ändring.

sväljer stoltheten har jag offta gjort men i detta fallet blev det för mycket för min stolthet, att ens tänka tanken att jag skulle lära upp henne, chefen var med o hörde detta altså, hehe.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Halvdansken
2010-04-01 21:03
#13

Ok, ibland ska man vara med för att få hela historien. Jag kan tänka mig att jag skulle kunna ha reagerat liknande i samma situation.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
martdat
2010-04-01 21:07
#14

Cool folk är olika, endel klarar det , men jag inte,, men jag är nog inte som medelsvensson,, Flört

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Roarkish
2010-04-02 15:02
#15

LAS har ungefär lika mycket värde som kolera infekterat vatten. Helt sanslöst om någon inbillar sig att den åstadkommer någon positiv totaleffekt.

Sedan att de blandar in saker som att kompetensen spelar roll är bara ett spel för galleriet. Det är ett område som inte går att lagstifta om. Man har inte mer kompetens i ett arbete för att man gjort det i 9 år mot någon som har gjort det i 7 år. Det är givetvis ett beslut som enbart borde ligga hos arbetsgivaren, och han borde få ta det beslutet på vilka grunder han vill.

Sättet att skydda sina anställningsvillkor på är att ha dessa i sitt anställningskontrakt, inte i subjektiv lagstiftning.

quinn
2010-04-05 15:51
#16

nu tänkte jag mer på de som går som vikarier…. som ska, visst slussas in på arbetsplatserna.  vet inte riktigt hur många dagar man ska ha i bagaget mellan 3-400 el nåt. och sen har man helt enkelt rätt till en fast anställning inom  kommundelen.

Vilket som jag förstår kommunen jag jobbar i tagit fasta på o därför låter alla lediga jobb gå den vägen. inga lediga jobb går alltså ut till oss andra som kanske vill flytta på oss av olika orsaker.

Hausswolff
2010-04-08 14:00
#17

Håller med #15!

LAS gynnar fan bara idioter.

[Daisy-Moa-Elsa]
2010-04-08 20:40
#18

LAS biter sig själv i svansen…..många gånger åker de bästa ut och de som bara sitter av dagarna blir kvar för de hållit sig fast så länge

Bergspuman
2010-04-08 20:47
#19

På mitt företag råder f n situationen att på en avdelning där det sagts upp folk, har nu en av de som fick vara kvar, sagt upp sig. Hans funktion och arbetsuppgifter måste ersättas.

Men en av dem som sades upp, har återanställningsföreträde. Just den personen vill de andra på avdelningen, inte ha tillbaks. Det heter att x gjorde mycket fel, och inte hade någon trevlig attityd.

Så vad man nu tänker göra, är att vänta ut den tiden som återanställningsrätten gäller, och SEDAN försöka anställa en ersättare. Till priset av att få ohemult mycket att göra under en period.

Roarkish
2010-04-08 22:42
#20

Tänk vad mycket tid och pengar som slösas på att manövrera sitt företag genom djungeln av arbetslagar som vi har i Sverige. Effekten är att företaget blir mindre effektivt, de anställda får inte bättre villkor och konsumenterna får betala dessa kostnader i slutändan.

Laissez faire!

Annons:
Roarkish
2010-04-08 22:43
#21

Jag måste rätta min ovanstående kommentar. De anställda som gör ett dåligt jobb får det bättre, medan de anställda som gör ett bra jobb bestraffas.

Hausswolff
2010-04-09 13:15
#22

Som sagt…

Över huvudtaget är det inget vidare företagsklimat i Sverige. Och så gnäller vi över att företagen flyttar utomlands…

Upp till toppen
Annons: