Annons:
Etikett05-arbetsförmedlingen
Läst 3493 ggr
[SarahOhrn]
2/25/10, 4:19 PM

Inte studera som arbetslös ungdom!

Jag blir lite störd på arbetsförmedlingens regler. Till exempel nu är jag inskriven som 100% arbetssökande och väntar på att komma in i ungdomsgarantin om ca 60 dagar. Nu vill jag plugga en kurs på 25% som dels kan hjälpa mig att få jobb sen och även för att ha en sysselsättning trots arbetssökandet. Men, jag får inga pengar om jag pluggar den här kursen på 25%.

Men jag får inte heller komma in i ungdomsgarantin om jag pluggar 25% för jag är då inte 100% tillgänglig vilket innebär att jag kommer fortsätta gå helt utan pengar! Så nu kan jag inte plugga utan får fortsätta bara vara arbetssökande för att om två månader åtminstone kunna få ett par tusen genom ungdomsgarantin.

Jag tycker det är lite dåligt att man inte kan få läsa en sån liten kurs, men man får jobba upp till 32/h per månad och ändå vara med i ungdomsgarantin och tydligen räknas att finnas till 100% för arbetsmarknaden?! Jag förstår inte riktigt det… 25% måste väl vara något liknande som 32/h per månad… Suck! :/

Så det är bara att gå här och vänta och söka jobb då alltså…

Annons:
Bergspuman
2/25/10, 4:34 PM
#1

Det där är riktigt dåligt. För många fackförbund tillåter sina arbetslösa medlemmar att studera upp till FEMTIO (50) procent med bibehållen a-kassa, om man förbinder sig att genast sluta studera om man får jobb. Det har jag dragit nytta av vid 2 olika tillfällen.

Men eftersom du inte lyfter a-kassa, antar jag att det är de reglerna du får följa … Om du inte lyckas hitta ett kryphål?

[SarahOhrn]
2/25/10, 4:39 PM
#2

Ja, jag har ju bara ungdomsgarantin (vilket jag inte får pengar ifrån ännu heller…) och där är tydligen reglerna såna! :( Så surt för jag vil verkligen plugga detta och 25% kan jag plugga utöver om det är så eller bara hoppa av eftersom jag inte har CSN men i stället ska man sitta hemma och bara vara utan nån inkomst och sysselsättning. Kul! =)

Upp till toppen
Annons: