Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 13965 ggr
sisal
2/24/10, 9:06 PM

Rimlig lön

Hej!

Jag vikarierar ibland på en ungdomsgård och ibland på ett boende för ensamkommande flyktingbarn. Har inte direkt tänkt på lön och heller inte löneförhandlat, då jag är rätt ny på båda ställena. Har ingen pedagogisk utbildning, men mycket erfarenhet, är 42 år…

Reagerade faktiskt över min lönespec från ungdomsgården, 98:-/tim innan skatt….. Jag vill ju inte vara "jåpen" men att få ut typ 460:- för 6,5 timmars arbete en fredag känns faktiskt surt…. På asylboendet ligger lönen på 109,90/timmen, innan skatt.

Men vad är rimligt löneläge för en person utan utbildning men med en massa års erfarnhet???

Tacksam för svar!

Annons:
Loucar
2/24/10, 9:11 PM
#1

98 låter jättelågt, 120 borde du kunna få i alla fall.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Mari
2/24/10, 9:14 PM
#2

Det var väl inte så farligt lite? Hör med facket vad som är rimligt? De borde ju veta?

Sen finns väl risken att om du sätter upp krav på högre lön så letar de bara upp någon ny som kan jobba.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Loucar
2/24/10, 9:19 PM
#3

Jag jämförde vad en löpare alltså en sopgubbe utan erfarenhet vid 18-20-års ålder fick för 4 år sedan och då hade de 110 kronor i timmen.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

sisal
2/24/10, 9:58 PM
#4

#2 Farligt lite, nä kanske inte….  Man måste ju  få ställa krav på sin lön ändå, utan att vara rädd för att få sparken.

Men ingen ska ju behöva jobba "gratis" faktiskt.  Och för mig känns faktiskt 98:-/timmen, innan skatt,  som att jag lika gärna kan skippa jobbet. Hade jag varit 20, så "fine" kanske, men jag är ju som sagt 42!

Sen är jag dessutom osäker på vilket fack jag ska kolla med?? Har ju bara haft med Teaterförbundet att göra……

Loucar
2/24/10, 10:05 PM
#5

Kolla med kommunal Sisal de borde ha koll på just de yrken du åsyftar.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Mari
2/24/10, 10:06 PM
#6

#4 På arbetsförmedlingens hemsida (fråga mig inte vart) så kan man hitta alla fackförbund och kontaktuppgifter till dem, när man ser hela listan kanske man kan lista ut vilket man bör kontakta? Annars kanske den man frågar först som är fel kan hänvisa till rätt Glad

Jag jobbar för 85.-/h Skäms så för mig är det mkt pengar du får :-) Men är det vikariat och bara några timmar åt gången så brukar det väl vara lägre än om man vore anställd?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Loucar
2/24/10, 10:09 PM
#7

Den lön jag jämförde med är timlön för extrapersonal glömde skriva det.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

sisal
2/25/10, 7:29 PM
#8

Tack Stirrup och Loucar.

Ska ringa imorgon och kolla.

Självklart är det som du säger också Stirrup vad gäller att bara hoppa in som vikarie då och då. Vad jobbar du med?

Mari
2/25/10, 9:22 PM
#9

#8 Jobbar på restaurang, typ diskar och serverar för det mesta :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Loucar
2/25/10, 9:47 PM
#10

Stirrup bor du på en mindre ort för jag tycker du blir utnyttjad med den lönen, när jag började som köksbiträde (disk och servering) inom kommunen som inte är välbetalt 1997 hade jag 83 kronor i timmen

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Mari
2/25/10, 9:50 PM
#11

#10 Japp mindre ort, ej komunalt utan privatägt. Vill inte klaga på lönen, har fått den höjt med 5kr sen jag först började för 3 år sedan. De har inte råd att betala mer och jag jobbar inte där så mycket :-) Jag gillar mitt arbete även om det inte ger de saftiga pengarna

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Loucar
2/25/10, 9:54 PM
#12

Ja det är ju huvudsaken och är du dessutom nöjd så är det ju helt ok.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

sisal
2/27/10, 2:37 AM
#13

Bra att du är nöjd Stirrup!

Jag återkommer med mer info så smånngom! :-)

Annons:
sisal
2/27/10, 2:37 AM
#14

småningom, ska det ju stå…..

Sheena
2/28/10, 10:28 AM
#15

Där jag jobbar nu har jag 95kr/tim, å då har jag dessuom sudielån att betala av. Studier som jag INTE har någon som helst nytta av på detta jobbet. Det här är ett mindre företag (med små marginaler) och lönen ligger ju inom avtal så vad ska man säga. Tar man ett job som inte kräver ngt speciellt av just DIG utan de egentigen skulle kunna plocka in precis vem som helst så känns det som att man inte kan ha allt för höga förväntningar på lönen. Tyvärr!

[Sephrenia]
2/28/10, 1:30 PM
#16

98 kr i timman för äldreomsorg fick jag som ferie arbetare när jag var 15 år. Jag tycker det låter orimligt att en 40 åring ska få kämpa för sin brödföda för samma timpenning, faktiskt. Men tyvärr så är jag lite som övriga i dessa tider, hellre hålla tyst och ta det jag får än att stå utan..

Har kämpat i 3 månader nu att få mer i lön på mitt vikariat eftersom att jag aldrig får vara ledig på luncherna (måste ha växel telefonen konstant påslagen och är ensam om den från 8 på morgonen till 5 på kvällen), jag skulle hållt tyst om inte ekonomichefen helt plötsligt frågade om jag fick betalt för lucherna med tanke på att de jag vikaierar för 2 tjejer (2 jobb att sköta) de tar luchen på olika tider så båda får sin lediga timma.

LinaK
3/1/10, 7:04 PM
#17

Tycker också att 98:- låter väldigt lite. Jag jobbar inom äldrevården, jag är 22 år och får 116:- i timmen. Har ingen utbildning jag heller.
så det där tycker jag du ska kolla upp!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Nitro
3/3/10, 12:40 AM
#18

Och här är jag, är 21 år och jobbar inom äldrevården. har 96kr timmen, kommunanställd.

Halice
3/4/10, 11:15 PM
#19

Att timlönen ligger lågt på en ungdomsgård är inte ovanligt i vissa kommuner. Är utbildad fritidsledare. Arbetet har inte så högstatus så då inte heller hög lön. Men kommunen (antar att det är en kommunal ungdomsgård, kan dock ha fel) har sina riktlinjer.Dock har du ju rätt till OB en fredag kväll.

skrollan
3/9/10, 6:43 PM
#20

nu har jag inte läst alla inlägg, men jag är 19 år och får samma timlön på fritds och är så pass mycket yngre? =/

Annons:
sisal
3/12/10, 9:31 PM
#21

Lite spännande med så "olika" lön för jobb, ålder och utbildning. Har tyvärr inte hunnit kolla upp vad som är rimligt….. men återkommer!

[Daisy-Moa-Elsa]
3/12/10, 9:38 PM
#22

Facket, har de inte rekomendationer på vad som är rimliga löner för olika yrkeskategorier?

Mammzing
3/13/10, 8:22 AM
#23

Lönestatistik.se

Kolla där vad det ligger på.

sisal
3/13/10, 11:52 PM
#24

Tack! Ska kolla.

Upp till toppen
Annons: