Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 6319 ggr
Nitro
2/23/10, 10:42 PM

Hur ska jag formulera?

Knåpar ihop ett Cv jag ska ha med mig på fredag på en intervju.
Har kört fast lite, tänkte att ni kunde hjälpa mig.

Det är så att jag gjort halva gymnasiet, eftersom jag valde att avsluta dem för att tävla seriöst inom hästsport.
Har tävlat på hög nationell nivå, men ska jag ta med det i CVt för att arbetsgivarna ska förstå att jag inte latat mig i 3 år? =D Eller hur gör jag?

Annons:
[SarahOhrn]
2/23/10, 10:45 PM
#1

I själva CV:t kan du ju skriva mellan vilka år du gått gymnasiet och vad du läste, hur länge o så. Sen i det personliga brevet kan du på något snyggt sätt förklara varför du hoppade av och att du målmedvetet satsat på detta i stället just för att visa att du inte latat dig. Om du inte ska lämna ett personligt brev kan du ju säga det där… I själva CV:t hör det nog inte hemma dock! :)

Men det kanske någon annan har en annan åsikt om :D Det visar ju i alla fall att du hoppade av men ändå har jobbat målmedvetet med något annat! :) Men de personliga brevet är perfekt att anmärka sånt.

Lycka till! :D Vad är det för jobb?

Nitro
2/23/10, 10:50 PM
#2

Ska nog inte lämna något personligt brev tror jag, eftersom jag ska dit och prata med dom. Känns lite konstigt då. Tänkte däremot ta med mig ett CV så de har kvar när jag går. Eller ska man ta med ett pers.brev också?
Har inte direkt mycket att fylla på i CVt, så man kanske skulle göra något kombinerat?

Det är på Carlings! :)

[SarahOhrn]
2/23/10, 10:55 PM
#3

#2 Fast du kan lämna ett kort personligt brev ändå som dom kan titta tillbaka på. :) Det är inget fel med det! Du behöver bara skriva några rader om dig själv och just det med skolan och vad du lärt sig av dina erfarenheter. Du har inte skickat in någon ansökan innan alltså?

Okej! :) Hoppas det går vägen!!

Nitro
2/23/10, 10:57 PM
#4

#3 Nej jag fick höra på omvägar att de sökte personal, så jag ringde och presenterade mig, och han ville träffa mig. Så lätt var det, hittills :p

[SarahOhrn]
2/23/10, 11:03 PM
#5

#4 Okej! :D Grattis!

Loucar
2/24/10, 9:58 AM
#6

Att du tävlat på hög nationell nivå ska du absolut ta med i ditt CV men däremot inte varför du hoppade av gymnasiet. Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
[SarahOhrn]
2/24/10, 10:14 AM
#7

Ja, alltså. Jag tänkte lite så också men tänkte inte på att säga det. Själva grejen att du tävlar på hög nivå kan du ha med men som förklaring till varför du hoppade av och att du gör det i stället hör hemma i ett personligt brev. För dom ser ju att du inte gått klart gymnasiet och då är det bra att förklara att du inte bara hoppat av och suttit hemma och slappat :)

Loucar
2/24/10, 10:33 AM
#8

Sara alla meriter som föreningsarbete och att man tävlar i sporter och dylikt ska tas upp i ett CV, det är en jätteviktig faktor. Sen kan man även nämna det i personliga brevet men det ska inte enbart stå där.

Man ska också vara extremt försiktig med att nämna saker som kan uppfattas som negativa i ett personligt brev.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Salladshataren
2/24/10, 10:37 AM
#9

Skriv i CV vart du har gått gymnasiet och om att du har tävlat, sen får de fråga dig om varför du hoppade av gymnasiet (om de är nu intresserad av varför du hoppade av). Man behöver inte nämna allt i CV!

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[SarahOhrn]
2/24/10, 10:58 AM
#10

#8 Ja, jag vet, det glömde jag ju ta med och vet inte om det fanns med i mallen. Men tänkte inte på att säga detta men jag höll ju med dig där. Men sen just att hon hoppat av gymnasiet för att tävla kan man ju vända till något positivt, skriva det på ett positivt sätt vilket är viktigt. Annars kan man ju skippa det och låta dom fråga på intervjun och då förklara bara. Men (då jag själv hoppat av gymnasiet) vet jag att dom är väldigt anti om det står att man gått gymnasiet 2 år, då förstår dom ju att man hoppat av men inte varför och tror att man suttti hemma och latat sig. Och kanske inet ens kallar till intervju. Men n uhar hon ju redan en intervju så då kanske det är bäst att bara ta upp varför om dom frågar..

Loucar
2/24/10, 11:09 AM
#11

Det är jättesvårt med dessa avvägningar, jag fick lära mig massor av min jobbcoach på den punkten. Det jag tyckte precis som du här innan var jättebra info sa han bara ta bort direkt, ska inte stå där.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[SarahOhrn]
2/24/10, 11:13 AM
#12

#11 Okej! Ja, det är möjligt… Det är svårt att veta vad man ska ta med, man får helt enkelt "testa" sig fram eller något… Problemet för mig är att innan jag gjorde klart gymnasiet och det stod inget om det fick jag aldrig några intervjuer så tänkte att eftersom hon hoppade av för att göra något bra för henne och inte bara för att kan det vara värt att nämnas men som nu när hon ka på intervju redan kan hon ju ta det om dom frågar där.

En jobbcoach är bra att ha, tyvärr tycker väl dom olika också från person till person men det är verkligen värt att få hjälp ifrån.

Loucar
2/24/10, 11:20 AM
#13

Absolut jag är så ledsen att tiden gick så fort för jag saknar min coach.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
[SarahOhrn]
2/24/10, 11:23 AM
#14

#13 Jag har bara gått en gång hittills men det verkar jättebra!

Nitro
2/24/10, 6:16 PM
#15

Jag har skrivit ungefär såhär under utbildningar " Malung-Sälens gymnasieskola
1100p Handel och ekonomiinriktning med kurser som personlig service och företagsekonomi." och sen under övrigt har jag skrivit att jag tävlat på hög nationell nivå åren 2000-2009.

Är det ett bra upplägg eller hur ska jag göra?

Loucar
2/24/10, 6:26 PM
#16

Låter som ett bra uppläggGlad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[rolnor]
2/24/10, 7:27 PM
#17

Att visa att man har driv, ambitioner, speciellt på så hög nivå är nåt jag absolut skulle ta med. Sen skulle nog jag skicka in det personliga brevet tillsamans med CV och sen även själv ta med brevet till intervjun, blir lättare att få en bra bild av dej själv, tycker jag.

Bumsibum
2/25/10, 3:38 PM
#18

ha med ALLT du gjort tex dtudier så¨skriver du grundskola från år till år villken skola villken stad, Skriv även med de du hann gå på gymnasiet villken skola villket år när och stad osv. Även om du pluggat på andra ställen skriv me de lilla även om de bara vatt nån månad.

På arbete skriv även med minsta lilla praktik du gjort även där år,företag och stad.

sen kan man ha en katogori "övrigt" Där kan du ha med om du har bil,körkort osv, även om du gått någon kurs, även där år,stad osv, även dom språk du eventuelt kan. och om det är mycket, eller lite osv…

som där kan du skriva föreningar du är med i om du är de, eller har varigt med i elelr sport du utför har utfört, även skriva till och från år!

Glad

glöm inte att ha en bra förklaring om du har lucker tex arbetsgivaren kan säga "jag ser att du inte gjort något alls under nästan hela 2007"

så får du ju ha en bra förklaring på varför.

Är man ung så har man ju oftast inte hunit med så många jobb, därför är et viktigt att ha med iprensip ALLT även om det bara varigt npgon vecka! Flört

Lycka till Glad

Upp till toppen
Annons: