Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3548 ggr
Ida
2/25/10, 8:14 PM

En extra månadslön

Idag är det den 25:e och många har fått lön. Om man vill veta hur mycket mer man får i lön nu jämfört med 2006 kan man besöka sajten jobbskatteavdrag.se. Oftast handlar det om drygt 1000 kr i månaden, eller mer. Det blir en extra månadslön per år, tack vare jobbskatteavdraget.

Annons:
Farwuq
2/25/10, 9:36 PM
#1

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Bergspuman
2/25/10, 10:12 PM
#2

Nja inte en extra månadslön. Det vill jag inte påstå.

Med tanke på att de pengar jag får, skulle ha gått till t ex sjuka och deras rehabilitering, känns det en aning surt att få dem…

Joppso
2/26/10, 2:15 PM
#3

Man väljer ju iof alltid själv vad man vill göra med sina pengar :)

Det lilla extra jag får hjälper mig onekligen att överleva. Så tacksam är jag, som tusan.

Farwuq
2/26/10, 2:18 PM
#4

Jo det är samma här.

De pengarna räddar nog många från att tvingas gå till Soc.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Bergspuman
2/26/10, 2:22 PM
#5

Jag tycker det är onödigt att jobbskatteavdraget går till människor som räknas som högavlönade! Det hade varit betydligt bättre att ge ett REJÄLT jobbskatteavdrag till låg- och mellaninkomsttagare.

David
2/27/10, 4:55 PM
#6

Nu när deklarationen snart kommer så syns det rätt tydligt hur mycket var och en tjänat på jobbskatteavdraget.

19 september, ställ er då frågan om ni gärna ger bort det avdraget? (nu blev det lite politik här också, men men)

Jag har hört det här med att jobbskatteavdraget BARA gynnar de som tjänar mest, bjuder därför på en liten historia.

10 personer går dagligen ut för att äta middag.
Notan blir 1000 kr. Notan delas på samma sätt som skatt betalas:
- De första fyra - de fattigaste - betalar ingenting;
- den 5:e betalar 10 kr;
- den 6:e betalar 30 kr;
- den 7:e 70 kr;
- den 8:e 120 kr;
- den 9:e 180 kr.
- Den 10:e personen, den rikaste, betalar… 590 kr.

De 10 åt middag på restaurangen varje dag, nöjda med uppgörelsen. Tills en dag, då ägaren till restaurangen gav dem rabatt. "Ni är så bra kunder", "jag ger 200 kr rabatt på era middagar." Middag för 10 kostar nu 800 kr.

Man ville fortfarande betala middagen som skatter betalas. De första 4 påverkades inte, de fick fortsätta äta gratis. Men hur skulle de andra 6 göra - de som betalade? Hur skulle de dela upp rabatten på 200 kr så att alla skulle få sin del?

De insåg att 200 kr delat med 6 blir 33,33 kr. Men drog de bort det från varje persons andel skulle den 5:e och 6:e personen få betalt för att äta.

Restaurangägaren föreslog att det vore rättvist att reducera varje persons nota proportionellt. Han räknade ut de belopp varje person skulle betala.

Resultatet blev att även den 5:e personen fick äta gratis,
- den 6:e fick betala 20 kr,
- den 7:e betalade 50 kr,
- den 8:e 90 kr,
- den 9: 120 kr,
- den 10:e personen betalade 520 kr istället för tidigare 590 kr.

Alla fick lägre pris än tidigare och de 4 första fick fortsätta äta gratis. Utanför restaurangen började de jämföra vad de sparat.

"Jag tjänade bara en tia av rabattens 200 kr,"började den 6:e personen. Han pekade på den 10:e : "men han tjänade 70!"

"Precis," sa den 5:e personen. "jag sparade också bara en tia. Det är orättvist att han fick sju gånger så mycket som jag!"

"Det är sant!" skrek den 7:e personen. "varför ska han få 70 kr tillbaka När jag bara fick 20? De rika ska alltid få det bättre!"

"Vänta ett tag," skrek de 4 första, "Vi fick ingenting! Det här systemet utnyttjar de fattiga!"

De 9 personerna skällde på den 10:e och kallade honom för utsugare som sög blodet ur de fattiga. Nästa kväll kom inte han till middagen, skönt tyckte de andra 9, satte sig ner och åt. När notan kom upptäckte de något viktigt.

Det fattades 520 kr….

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Roarkish
3/3/10, 3:50 AM
#7

Tack för en bild av verkligheten, David.

Farwuq
3/3/10, 7:35 AM
#8

#6

Underbart, en enkel och bra förklaring.

Glad

Om inte de rika betalade sin andel så skulle de fattiga få betala allt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[veralera]
3/5/10, 3:36 PM
#9

#6 Gha så jävla bra. Hoppas många läser den…

Upp till toppen
Annons: