Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 7228 ggr
Nitro
2010-02-24 21:56

Att sticka ut lite

Sitter med mitt personliga brev nu och har fått till en början som är bra, seriös och… precis som alla andras.

Funderar på att göra en minst sagt originell början på brevet, för att de ska få upp ögonen för just mig . Är jag helt galen eller kan det vara både en rolig och funktionell idé?

Annons:
[SarahOhrn]
2010-02-24 22:04
#1

Det är svårt att säga men försök att snitsa till det lite, ett ganska avslappnat. Ungefär dom "Hallå, här har ni mig!" eller någonting sånt.. Det bör i alla fall fånga läsaren lite :)

Nitro
2010-02-24 22:08
#2

Haha, jag hade tänkt mig något lite mer humoristiskt än så.

"Känns lite stenålder att skriva om sig själv i ett brev, det är ju faktiskt 2010. Men jag ska försöka beskriva mig och mina framtidsvisioner hos er på bästa sätt!"

Det där var ju en hysteriskt rolig början. Hade jag anställd hade jag läst vidare med glädje Tungan ute

Mari
2010-02-24 22:09
#3

Jag har ett ovanligt personligt brev där jag presenterar mig själv som person. De på arbetsförmedlingen sa att de aldrig sett något liknande.

Testade att skicka iväg det till ett jobb och fick napp direkt - dock inget jag kunde arbeta med då det blev fel tider, lön och arbetsuppgifter.

Så jag tycker en orginell början på brevet är jättebra!

Har även en lite rolig presentation på mitt cv på platsbanken :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[SarahOhrn]
2010-02-24 22:14
#4

Okej! :D Lycka till! Jag önskar jag hade någon fantasi…. Haha…

Nitro
2010-02-24 22:21
#5

Jag sitter och allvarligt funderar på att sätta det där allra först i mitt brev.

Jag ska ju trots allt till ett "ungt" företag, och humor tror jag uppskattas.
Eller är jag för långsökt nu?

Mari
2010-02-24 22:26
#6

Jag tycker du ska skippa "" mellan orde ungt det kan tolkas fel.

Hur menar du med första "Jag ska ju trots allt till ett "ungt" företag"? Är företaget du söker till ungt? Eller är det ditt önskemål att företaget du ska hamna på är ungt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Nitro
2010-02-24 22:28
#7

Nu missuppfattade du lite. Jag skriver nog otydligt.
Stycket i #2 tänkte jag ha som en början. =)

Mari
2010-02-24 22:30
#8

#7 Varför?

Är det det personliga brevet vi pratar om nu? För jag förstår inte riktigt varför du valt just de där meningarna? Tycker att det bara framstår som frågetecken - iaf för mig eftersom jag inte vet vad du sökt för jobb

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Nitro
2010-02-24 22:34
#9

Ja, det är det.

För att för mig är det stenålder att skriva om sig själv så, särskilt eftersom jag ska dit på intervju och dessutom lämna brevet efteråt då.
Men det kanske bara är jag som har en konstig synvinkel på det.

Halvdansken
2010-03-03 00:35
#10

Om firman har bett dig om en skriftlig beskrivning av dig själv, så är det nog en dålig ide att börja med kritik av denna önskan i den första meningen.

Vad är det som är stenålders med ett brev? De kan ju inte komma ihåg allt om alla.

Jag hade kört den seriösa approachen med "Enligt överenskommesle är här en kort beskrivning av mig". Om du redan har en intervju så behöver du ju inte anstränga dig för just den biten.

Vilken typ av firma är det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Nitro
2010-03-03 00:39
#11

#10 Kan ju säga att jag skrev inget sånt där.
De har heller inte bett mig skicka in något brev, utan jag ringde dit och de ville träffa mig. Då tog jag med Cv & ett personligt brev. Men utan krusiduller, som sagt.

Halvdansken
2010-03-03 00:52
#12

Bra beslut. Hur gick det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hausswolff
2010-03-31 18:41
#13

Jag läser 100-tals ansökningar varje år och är inte helt förtjust i de "käcka" varianterna. Jag gillar seriösa brev, på max ett A4, som beskriver vem du är, vad du vill och vad du kan. Gärna med en personlig prägel och kanske ett väl valt foto, det gör det lättare att lägga ansökan på minnet. Men bespara mig de käcka flosklerna, tack.

Annons:
Upp till toppen
Annons: