Annons:
Etikett13-fackförbund
Läst 3976 ggr
martdat
3/31/10, 8:42 PM

fackliga avtalen?

vore roligt och säkert nyttigt för många av oss om de fackliga avtalen kunde läggas ut här? offta är man väldans osäker på vad som gäller och man kan ju inte bli medlem i alla fack som finns bara för att man vill veta? Vore tacksam  om någon vill och kan,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
[SarahOhrn]
4/1/10, 2:36 AM
#1

Kanske ska skriva en artikel om detta! Jättevälkommet om någon annan vill göra det annars ska jag göra det så småningom bara jag får tid/lust/inspiration. Det är tyvärr lite dött på det här just nu av många anledningar…. :)

Hausswolff
4/1/10, 1:28 PM
#2

Finns inte en del avtal på respektive förbunds hemsida? Många avtal är ju ganska omfattande…

martdat
4/1/10, 7:49 PM
#3

#2 verkar inte så, jag försökte på hotell o resturangs hemsida i höstas o där stod det inget,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Maria
4/1/10, 7:57 PM
#4

Det finns ju vissa ramlagar som LAS, semesterlagen osv. men många fackföreningar har ju lokala kollektivavtal så det kan ju variera lite.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

martdat
4/1/10, 8:01 PM
#5

#4 det kanske är de jag menar , hm Obestämd detta är inte mitt starka område, men jag tycker det är intresant och vill järna lära mig mer,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hausswolff
4/8/10, 2:22 PM
#6

#5 om du istället frågar vad du vill veta så kan vi kanske hjälpa dig… Annars är det ju en hel del att läsa om…

Annons:
martdat
4/8/10, 2:54 PM
#7

#6 tex, där jag jobbar, om man jobbar övertid för att vi är tvungna så får vi ingen lön för det, vi får kompledigt, men bara rakt av, en timme för en timme, och har du jobbat extra/över på en helg så får du ta ut kompet på en vardag, inget extra, Hotell o resturang,, Kan verkligen facket tycka det är ok, jag vill inte gå in i en diskution innan jag vet vad som gäller,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hausswolff
4/8/10, 3:57 PM
#8

Tja, vad gäller övertidsersättning är det en avtalsfråga, alltså något man får förhandla fram med sin arbetsgivare. Finns inget kollektivavtal så är det upp till arbetsgivaren hur han vill ersätta dig för övertiden, han måste bara se till att du får korrekt dygnsvila och veckovila.

Hotell/Restaurang-branschen är ju inte känd för att ha bra arbetsvillkor direkt…

martdat
4/8/10, 3:59 PM
#9

#8 ja det är ju det jag undrar, kolektivavtal finns så därför jag undrar om detta är enligt avtal..

en fråga bland många, tycker det är intresant som sagt, både det som berör mig o det som inte gör det ,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hausswolff
4/8/10, 4:08 PM
#10

Om ni har ett kollektivavtal på arbetsplatsen ska du be att få ta del av det. Det ska finnas tillgängligt för alla anställda. Har ni någon fackrepresentant så kan du fråga honom/henne.

Hausswolff
4/8/10, 4:10 PM
#11

Här är en länk till Hotell & Restaurang

martdat
4/8/10, 6:01 PM
#12

har sparat, men det e lurigt med alla undandtag, ska läsa emr ingående när tid finnes, Tack,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hausswolff
4/8/10, 6:25 PM
#13

Du bör prata med din arbetsgivare eller ett fackombud (om sådant finns). Arbetsgivaren är skyldig att informera alla anställda om vad som gäller.

Annons:
martdat
4/8/10, 6:28 PM
#14

vi har inget fackombud,,, tar upp frågorna med arbetsgivaren när jag vet att det är fel, men omjag är osäker så brukar jag vilja veta vad som gäller först, är inte fastanställd och jag är redan den som ifrågasätter messt, hehe, Jag trivs o vill vara kvar men vissa saker verkar märkliga, tex så säger de att semester perioden är från maj till september,,, hm o enligt semesterlagen ska det väll vara rätt till fyra veckor samanhängande mellan jun till aug,,

men det där med undantagen är ju svårt att veta,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: