Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3639 ggr
ekomupp
2010-03-19 14:36

Motivation

Idag skulle jag söka jobb… hela dagen skulle jag ägna åt detta var tanken. Men så fort jag kikar in på ams klumpar det sig i magen. Hittar några trevliga annonser å plockar fram mitt CV.

Jag har sökt jobb i många månader nu, har alltid fått höra att jag har ett bra CV. Men kommer ju aldrig på intervju. Visst är det svårt att få jobb via ams. Men nån gång borde ja ju få komma på intervju…

Nu är motivationen i botten då jag inte vet vad jag ska skriva. Hur motiverar ni er till att fortsätta?

Annons:
Roarkish
2010-03-19 16:50
#1

Mitt råd är att sluta ansöka via AMS. Sök genom andra källor. Använd de kontakter du har genom familj och vänner. Leta efter företag du identifierar dig med och sök direkt hos dem etc.

ekomupp
2010-03-19 17:28
#2

ja ja vet att det är slöseri med tid att skicka ansökningar via ams, men är så svårt att hitta företag. blir galen på detta… men du har så rätt.

Roarkish
2010-03-19 18:27
#3

Se vilka företag du gillar när du handlar på stan eller på nätet. Googla och läs artiklar om olika företag.

Magnuzk
2010-03-22 10:45
#4

Känner igen mig väl i det du skriver. Jag är i en liknande situation. Har sökt massor, men ingen intervju har jag fått. Det närmaste jag kom jobb var två veckors praktik, men det fanns inte mycket jobb där under lågsäsong så jag kunde inte vara kvar.

Fick rådet att söka praktikplatser och få in en fot och bredda kunskaperna och erfarenheten. Det var bra för mig tycker jag och jag hade något att göra under dagarna.

Jag har ett mycket bra personligt brev tydligen, men det räcker inte hela vägen, speciellt inte mitt cv eller meritlista som kan fyllas på med en hel del erfarenhet. Jag lägger mycket hopp hos arbetsgivare som skriver "vi ser mer på personen…" men hur det verkligen ligger till vet jag inte.

Motivationen sänks alltför ofta för mig. Då retirerar jag lite och tänker inte på jobb under några dagar och gör något annat och sen kommer jag tillbaka till sökandet. Tänker också på egen verksamhet, för tiden går och går utan att något händer så det jag kan göra när jag har så mycket tid är något eget, fast jag söker jobb samtidigt.

Ett motto jag kom på som jag följer är genom svårigheter mot stjärnorna. Jag vågar, jag vinner! Framåt! och det hjälper mig också att finna motivation. Jag planerar också dagen med olika saker som att söka jobb tex, och sända ansökan, och tid för mig själv. Städa och se på tv kan vara skrivet i planen också. För mig har det fungerat bra och ger mig motivation. Jag har också andra större mål som jag vill nå, men som kräver lite mer planering.

Det känns som ett krav man inte kan uppfylla när man måste söka jobb och man får panik när det inte går bra och känner att det är det ända man ska göra. Jag kände så och blev ofta handelsförlamad. När jag kom på att jag kan faktiskt ta en paus, kanske tom några dagar i från det, så mådde jag mycket bättre och motivationen ökade.

Det var lite från mig på svaret på din fråga. : )

Önskar dig mycket lycka i ditt sökande och att du snart hittar ett drömjobb.

[Daisy-Moa-Elsa]
2010-03-23 15:15
#5

Ibland är det tufft att hålla uppe motivationen. Vad menar du med att söka jobb via AMS, var några år sen jag var arbetslös?

Prova andra sökmotorer, monster, jobfinder, stepstone, etc vad de nu alla heter. Sätt dig ner i lugn och ro och spåna fram företag du skulle vilja jobba på, surfa in på deras hemsidor och ta kontakt med deras personalavdelning även om de inte har jobb ute ust nu, man vet aldrig vad som händer i framtiden.

Upp till toppen
Annons: