Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 17464 ggr
Linda3046
2010-04-12 17:16

Varför vill jag ha jobbet?

Hej, jag sitter och skriver ett personligt brev och försöker svara på frågan "varför vill jag jobba hos er". Men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, för jag vill ju egentligen mest ha jobbet för pengarnas skull samt att jag tycker det är en bra merit och jag vill testa på branchen.

Så när jag försöker skriva ner det (utom det om pengarna såklart, hihi :P) låter det som att jag bara vill ha jobbet som en tillfällig grej, vilket kanske inte låter så bra även om det antagligen är sant.

Vad brukar ni skriva i ansökningar eller säga på arbetsintervjuer när ni ska svara på frågan om varför ni vill ha jobbet? Det är ju enkelt om det är drömjobbet man sökt, men svårare att motivera om det är ett jobb man mest sökt för att man behöver pengar.

Annons:
Bergspuman
2010-04-12 21:46
#1

Säg som det är: du är nyfiken på branschen! Det är en positiv signal = intresse. Spinn på det. Och då ljuger du inte utan är helt sanningsenlig. Att du har lukrativa och karrärmässiga motiv behover du ju inte skylta med. Glad Dessutom begriper alla, både sökande och rekryterare, att man måste försörja sig. Varför söker man annars jobb?

Det jobb jag senast var på intervju för, vilket är mitt nuvarande, och det är tre år sedan - fick jag mot min förmodan. Jag hade då ett "hopplöst" skogsjobb som till hälften var ett AMS-jobb, hade dessförinnan varit långtidsarbetslös drygt 2 år och kände mig verkligen inte särskilt het eller gångbar.

Men jag hade just fått ut en massa pengar från bostadsrättsförsäljning, och kände att jag kunde rycka på axlarna åt det där jobbet, hur intressant det än var. Det var inte för försörjningens skull. Så jag sa bara att det kändes som en rolig grej att göra. Låter ju hur nonchigt som helst ha ha, men tydligen räckte mina meriter, för jag fick jobbet som sagt.

Upp till toppen
Annons: