Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3936 ggr
Sheena
4/26/10, 4:39 PM

Flytta som arbetslös?

Undrar lite över hur ni skulle gjort om ni var i situationen att du själv är arbetslös, sambo har jobb som han vantrivs på och ni båda känner för en flytt och nystart i ny del av landet?

I vilken ände börjar man? Bostaden, jobb?

Hur går det till när man söker jobb på en ort långt hemifrån, tar lixom en hel dag att köra? Blir ju svårt med att "komma dit o titta lite" som jag alltid har varit med om här hemma när jag börjat på nya jobb, informell intervju lixom.

Kan man ringa Af på nya orten (vi vet inte vilken ort än, bara vilken del av landet vi vill till), vad för hjälp kan man få då? Kan man ens tro att kommunerna är positva till att det kommer nytt folk inflyttandes som är utan jobb?

Har ni några erfarenheter av en sån här flytt? Hur har det gått? Alla tips är välkommna! Skrattande

Annons:
[SarahOhrn]
4/26/10, 6:10 PM
#1

Kan nog tyvärr inte hjälpa dig, har precis flyttat 60 mil för jobb, men har flyttat "hem" igen där min familj bor och har sambon kvar nere i söder som nu ska göra nåt liknande, han måste få jobb här ocg sen flytta men vi måste veta att han får jobb innan vi kan hitta bostad osv, det är inte lätt.

Men jag önskar dig lycka till!! =)

pwestermark
5/7/10, 10:54 PM
#2

vi flyttade 25 mil för 2½år sen..

Jag var gravid med vårat tredje barn,o var förutom det arbetslös..

O min man som hade fast anställning sen 13 år tillbaka

började söka jobb i den staden som vi skulle flytta till(min barndomstad)

Han hade tur o fick jobb väldigt snabbt så han sa upp sig

o vi började planera att sälja vårat radhus(allt under en sommar)

vi fixade en hyreslägenhet o bodde där i några månader tills vi köpte det hus som vi ville ha..

Här i våran nya stad så vart de jätteglada över att det kom en ny familj inflyttandes o fick post hem med skiva till bebisen o en massa rabatter o info om staden.så det var fint välkomnande..

Vi tog ju verkligen en risk när han sa upp sig o började om..

för man vet ju aldrig om man får fortsätta efter prövotiden..osv.

Men det var väldigt härligt o ha börjat om på nytt ihop..

ps:anställningsintervjun fick han göra som vanligt,

ta en dag då vi åkte fram o tillbaka:-)

Upp till toppen
Annons: