Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 3215 ggr
Chestnut
6/17/10, 7:52 PM

Feriepraktik - vad händer vid sjukdom?

Hej!

Hade tur i lottningen och lyckades få feriepraktik inom kommunen. 35:-/timme visserligen men bättre än inget Flört

Dock blev jag nog inte direkt placerad optimalt, ska tjänstgöra som vaktmästare vilket rimmar illa med min knäskada. (När jag sökte praktiken var mitt knä på bättringsvägen men fick ett återfall i mitten av maj och ska opereras till hösten igen).

Har dock pratat igenom detta med min handledare som tyckte att jag kunde försöka och går det inte så går det inte. Min sjukgymnast tycker att jag kan ge det ett försök, se vad jobbet innebär lite mera exakt (kan inte utföra tyngre arbete) och lixom kräver de att jag gör tyngre saker får jag sluta.

Risken är dock stor att jag blir skadad under jobbet. Detta då jag snabbt blir uttröttad i musklerna och leden får jobba hårdare och på så sätt uppstår skador. Eller ja, typ så. Obestämd 

Vad händer om jag som feriepraktikant måste sjukanmäla mig från jobbet? Blir man helt utan pengar (även om jag uppvisar läkarintyg)?

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Åsa S
6/17/10, 8:14 PM
#1

Du bör prata med den som förmedlat praktiken det kan nog variera mellan olika kommuner hur man gör vid frånvaro.

+Om du upptäcker att det är några tunga jobb el dyl. du inte kan göra kan du ju prata med din handledare på jobbet (en praktikant ska ALLTID ha en handledare) ofta kan man diskutera fram alternativa arbetsuppgifter och du kanske ser saker som bör åtgärdas som du kan klara av, och då kan du visa framfötterna genom att säga det där skulle jag kunna fixa istället för den uppgiften jag inte klarar av.

Nu vet jag inte vad för typ av vaktmästarjobb det handlar om men involverar det uppgifter som ex. att rensa ogräs kan man ju sitta på rumpan istället för på knä, jag har inga problem med knäna men när jag jobbade i en park + i en grönsaksodling satt jag ofta på rumpan, inte ens någon med 100% friska knän orkar sitta på knä hela dagarna. Så ofta kan man ju hitta någon arbetsställning som funkar även om man har något fysiskt hinder.

Chestnut
6/18/10, 1:07 AM
#2

#1 Har som sagt pratat med min praktikhandledare/ samordnare av praktikplatserna (samma person). Denne va dock av åsikten att jag får ge det ett försök som sagt, men slängde under samtalets gång in " det hinner läka innan du ska börja jobba i vilket fall".

Så som läget är nu kan jag ta mig ner till sittande ställning på marken men kommer inte upp för egen maskin igen. Vilket innebär att jag då måste be om hjälp för att resa mig upp. Tar emot lite. Skäms

Men men, får väl helt enkelt föra en dialog med dem, har på tidigare praktiker fått höra att jag är en av få som verkligen tar ansvar och egna initiativ så det blir nog inga problem. Glad Problemet är snarare om det inte finns någon syssla jag kan göra, eller ännu värre, om jag skadar mig under arbetets gång. För då kan jag inte jobba mer. Är väl mest då jag undrar om jag står helt oskyddad…

Med vänliga hälsningar
Chess

Mammzing
7/17/10, 9:35 AM
#3

Har ingen aning.
Det jag tycker är märkligt är lönen.
Tror inte man får betala så lite som 35:- i timmen.

Låter som riktigt sunk i mina öron.
Men om det är kommunalt så SKA du ha försäkringar och sen beror det på din ålder, du får inte göra vad som helst om du är ung!

Chestnut
7/21/10, 4:42 PM
#4

#3 Min kommun är en av de som betalar absolut lägst i Sverige. Men vad gör man inte när det inte finns några andra jobb? Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: