Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 5334 ggr
PaaatyPalm
2010-06-02 14:20

Arbetslös utan betyg

jag har en kompis som sitter fast i klistret. Han har aldrig gått på gymnasiumet och från högstadiet har han bara G i trädslöjd. Och behöver ett jobb så fort som möjligt. Han klarar inte av att bo hemma hos sina föräldrar mer, och detta har iof pågått under en längre tid, men det är ganska allvarligt nu.

Vad skulle ni rekomendera mig till att säga? Jag har försökt att hjälpa han hitta jobb annonser mm, men han har ju ingen som hälst erfarenhet eller någonting. Just nu är han på botten, hur ska jag hjälpa han upp?

20 årig djurgalen moder* 

 Www.windsoropalm.weebly.com

Annons:
Maria
2010-06-02 14:57
#1

Du skriver att han har bara G i slöjd. Innebär det att han har IG i resten?

Annars vore det ju stor idé att läsa in både grundskolan och gymnasiet på Komvux. Även dessa studier berättigar CSN om jag inte har fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Daisy-Moa-Elsa]
2010-06-02 15:56
#2

Finns det inga lärlingsjobb? Tänkte om skolan och läsa inte var hans sak kanske han ska satsa på något mer handfast.

PaaatyPalm
2010-06-03 14:38
#3

#1 ja han har ig i allt annat förutom slöjd.

Han trivs inte alls i skolan, han klarar inte av att folk bestämmer över han och sånt.

Jag har sagt åt han att han borde starta eget, och det vill han, han har fullt med idéer och sånt. Men han behöver ju jobba första i någon affär eller något i den stilen för att se hur allt fungerar.

#2 vad menas med lärlings jobb?

20 årig djurgalen moder* 

 Www.windsoropalm.weebly.com

[Daisy-Moa-Elsa]
2010-06-03 15:35
#4

Om du tänker på ex elektriker, hantverkare och dylikt går de som lärling. Dvs man sitter inte i skolbänken utan är ute och jobbar och lär sig praktiskt. Tror lönen brukar vara skral då det är en "skolningsperiod". Men kanske kan vara nåt för honom om han inte vill sitta i skolbänken och läsa.  Vet inte om han är inskriven på Arbetsförmedlingen eller vad,  med om han gör det borde hans handledare där kunna hjälpa honom kolla upp det.

Maria
2010-06-03 19:25
#5

Fast jag kan tänka mig att han kommer att få svårigheter när han inte ens har godkänt i grundskolanFörvånad

Jag kan inte förstå hur skolan överhuvudtaget kan släppa iväg elever utan att åtminstone vara godkända.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

PaaatyPalm
2010-06-03 23:33
#6

#4 okok, får prata med han om det vid nästa bästa tillfälle.
#5 ne han ångrar det som fan nu.

20 årig djurgalen moder* 

 Www.windsoropalm.weebly.com

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2010-06-04 00:48
#7

Miss av mig tänkte gymnasiet….hm, tror nog han behöver en grundskola fast han kan ju alltid kolla upp det iallafall

Halvdansken
2010-06-04 02:33
#8

#3. Han trivs inte alls i skolan, han klarar inte av att folk bestämmer över han och sånt.

Då har han stora problem med att hitta jobb, och lärlingsvarianten är utesluten.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

PaaatyPalm
2010-06-04 13:56
#9

#8 jotack jag vet det.

20 årig djurgalen moder* 

 Www.windsoropalm.weebly.com

Mona22
2010-06-10 14:53
#10

tror tyvärr det kan bli jättesvårt att hitta något jobb då betygen betyder mycket. Kanske kan han få ett jobb på ica eller ikea att börja med. eller Mc donalds? Det är faktiskt inga dåliga jobb, jag har jobbat inom det men tyvärr har det en lågstatusstämpel och tyvärr är det nog det enda han kan få för tillfället.

PaaatyPalm
2010-06-12 14:47
#11

Han ska börja jobba hos sin farfar efter semestern, han har eget företag (snickeri). Så som det ser ut nu så ska han jobba där till 2012 och sen ärva/köpa ut företaget :) så det mesta är löst eller hur man ska säga. :P

20 årig djurgalen moder* 

 Www.windsoropalm.weebly.com

RidandePolis
2010-09-04 18:38
#12

#11 vad kul =)

[Mharya]
2010-10-29 16:06
#13

Det är inte kört bara för det. En god vän berättade om en bekant till honom som hade IG i nästan allt i grundskolan och inte gick i gymnasiet. Idag är han miljonär och chef för ett stort data företag. Det finns flera saker man man arbeta som när man inte har utbildning. Men det är ju inte lika lätt att få arbete när man inte har några bra betyg. Vet tyvärr inga såhär på rak arm.

 Men hoppas att det går bra för honom! Lycka till! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: