Annons:
Etikett12-jag-har-fått-jobb
Läst 5943 ggr
Mammzing
2010-07-01 15:55

Personlig assistent

Nån som vet nåt om lön som personlig assistent. Sökt och fått ett sånt jobb. Tycker lönen är ok. Men vad har du om du jobbar som personlig assistent?

Annons:
Mona22
2010-07-08 18:57
#1

beror helt på vilket företag man hamnar på , utbildning etc. men de jag känner som jobbar inom det har mellan 100-130kr/h.

jag jobbar inom hemtjänsten och med den stressen och slitet man har är det inte värt sina pengar.

elyse
2010-08-02 22:22
#2

Det beror oftast på om du jobbar åt kommun eller kooperativ och om du har en generös arbetsgivare.

Mammzing
2010-08-03 10:29
#3

Hahaha!
Lessen att göra er besvikna.
Jobbade två hela dagar.
Höll på att bli galen.
Den jag skulle vara assistent åt hade en partner som skulle ha hela hustet omskött, tvätten fixad, trädgården omskött och full service.
Den personen gjorde inget hemma.
Tyvärr tyckte jag att det var hushållsnära tjänster så jag valde att avsluta jobbet. Den här familjen hade problem med att få folk att jobba kvar och problem med att få gehör för sina anställningskrav hos assistansbyrån. Dom var lindrigt sagt trötta på dom och förstod att jag inte ville jobba kvar.
Jag vill vara assistent inte hemhjälp.

martdat
2010-08-03 23:15
#4

Härligt med folk som vågar sätta ned foten, det är inte till sådant skattepenagrna ska gå, hoppas du hittar en trevligare brukare att jobba åt,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Cherione
2010-08-27 02:28
#5

Jag har jobbat som personlig assistent i 3år nu och visst ibland är det slitsamt, men det är väl alla jobb.

Har då en del städning men absolut inte i huvudsak.

Jag älskar mitt jobb, Jag går in för det till max
Jag gör skillnaden mellan att leva och att bara existera! Inte bara för personen jag assisterar, utan för hela familjen.

Visst inte det absolut bäst betalda jobbet, får dock ut ca 23 000 innan skatt. men jag personligen får ut så mycket mer från det än pengar. Jag känner mig viktig..

S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen 
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com

gismo76
2010-08-29 20:14
#6

#3 En fråga till dig om detta själv jobbat som personlig assistent och haft det problem du beskriver….Var tycker du man skall dra gränsen…? I mitt fall blev jag uppsagd för jag inte gjorde som dom krävde ,,,fast partnern i detta fallet var assistent och hade betalt när jag gick hem….Håller helt med i det du skriver …Bara nyfiken var du skulle dra gränsen ….?

Annons:
Mammzing
2010-08-29 23:05
#7

#6
Jag drog gränsen när frun i huset som hade en assistentstjänst för sin man på 25% tyckte att jag skulle städa skåp och lådor. Sen skulle jag tvätta åt barnbarnet hennes som var på besök.
Detta medans hon satt och facebookade!
Sen blev jag lite konfunderad över att hennes man skulle åka permobil och jag skulle promenera i två timmars pass. Mannen tyckte om att ut och röra på sej. Visst kul! Men om jag jobbade heldag så blev det 2 timmar på förmiddan och två timmar på eftermiddan. Alltså fyra timmar varje dag! Inte för att gnälla men när ute tempen låg på 32-33 grader så… Jag är inte på nåt sätt otränad men ändå! Det positiva var völl att man hållt sej varm om det hade varit vinter. Nu under sommaren flöt man bort!

Att vara assistent och ta hand om en person är en sak. Att vara hemhjälp är en annan.

Mona22
2010-08-29 23:25
#8

#7 jag hade inte heller gått med på det. Det ska ju vara humant. skulle frun orka gå 4 timmar i 32 grader?

Mammzing
2010-08-29 23:42
#9

Med tanke på hennes tobaksbruk så, nej!

Hennes assistenttid som hon fick lön för var varje fredag  från 19.00 till 07.00 på lördag morron.

Jag är väll dum men jag hade nog tagit hand om min man " gratis "
Hade nog inte begärt hjälp i första taget.

Mona22
2010-08-30 00:09
#10

#9 jag förstår om hon vill ha avlastning då min pappa var jättesjuk och mamma tog hand om honom och hon hade behövt hjälp… men det är stor skillnad på att ta hand om honom och allt annat. ditt jobb är att hjälpa honom. inte henne.

elyse
2010-08-30 00:17
#11

Gränser ska man väl inte behöva eller ens få dra själv? Det ska väl assistansbolaget/kommunen kunna hjälpa en med om man blir osäker?

Mammzing
2010-08-30 10:56
#12

Tydligen så hade dom haft " problem " med assistansbolagen.
Varför kan man ju undra.
Då jag sa upp mej berättade jag det för chefen på assistansbolaget.
Sen fick han också veta att dom funderade på att byta bolag.
Det hade frun berättat för mej.
-Gud va skönt! Tyckte chefen.

Säger väll allt!

elyse
2010-08-30 14:42
#13

Det finns flera assiastanskooperativ som har väldigt dåligt rykte - kanske var det ett av dem.

Annons:
gismo76
2010-08-30 15:28
#14

Skulle vilja säga att det är lika illa hos alla tyvärr ,,,,just för dom inte har någon koll på alls vad brukaren KAN GÖRA SJÄLV …..Man skall göra allt åt dom även om dom kan göra saker själv …Tyvärr är det så jag vet ett exempel med där en brukare är svartlistad hos i stort sett alla bolag som finns plus kommunen. Jag menar hur kan det gå så fel. Så många assistenter kan det ju inte bara vara fel på.

Och i många av alla dessa företag finns det inga chefer utan bara folk som vill tjäna pengar ,,dom har ju fått gå in och styra upp detta för ett tag sedan då några av dom mest oseriösa försvann.

elyse
2010-08-31 19:45
#15

#14 Så är det inte, att det är lika illa hos alla. Min bror (20 år) är brukare och han gör mer på egen hand med sin assistent och i skolan än hemma med min mamma, helt enkelt för att han får andra krav på sig. Tror att det mer beror på hur pass rörlig (och medveten) en brukare är. Är man helt normal i huvudet kan man ju försöka utnyttja folk, men är man dessutom utvecklingsstörd kan man ju själv inte ställa sådana krav. Om en sambo eller förälder är den som styr och ställer så är det ju viktigt att alla arbetsuppgifter finns nedskrivna så att man vet, innan anställning, exakt vad som gäller - och viktigast av allt är ju att även kommunen/assistansbolaget vet exakt vad som gäller så att de kan backa upp om man skulle bli oense om vad som ingår i arbetet.

Upp till toppen
Annons: