Annons:
Etikett16-försäkringskassan
Läst 5851 ggr
piamaria
2010-07-23 16:32

Arbetslös - sjukersättning

Vet inte vilken sajt jag har störst chans att få svar på mina frågor så jag försöker här. Kanske finns någon som har erfarenhet av det jag vill veta.

Jag ska om ett par månader anmäla mig på arbetsförmedlingen och börja stämpla. Än så länge är jag arbetsbefriad och har således lön ett par månader till. Men saken är den att jag snart ska läggas in på sjukhus en eller kanske ett par veckor och förmodligen blir sjukskriven efter det. Har inte fått någon tid än så jag vet inte exakt när det blir. Borde jag först se till att bli inskriven på arbetsförmedlingen innan jag blir inlagd på sjukhus? Hur man nu ska styra det!

Det jag hör är att man inte ska bli sjuk innan man blir inskriven på arbetsförmedlingen för då sjunker ersättningen man får som arbetslös. Den är liten nog så jag måste försöka få så mycket jag kan om jag nu kan påverka det genom planering.

Blir jag sjukskriven under min tid som arbetsbefriad antar jag att ersättningen inte kan sjunka eftersom jag fortfarande har lön då men om sjukskrivningen går både över min tid som arbetsbefriad och in i tiden när jag skulle börjat stämpla kan väl min a-kassa i fortsättningen påverkas? Eller?

Om jag först börjar stämpla och sen blir sjukskriven räknas väl dom dagarna bort från a-kassan så att den förlängs med motsvarande dagar jag har sjuklön/sjukersättning eller vad det nu kan kallas?

Om jag har max a-kassa hur hög blir sjuklönen?

Tacksam för svar och för tankar om det här som jag missat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: