Annons:
Etikett15-a-kassa-och-andra-bidrag
Läst 8125 ggr
Fridaaaa
9/3/10, 7:28 PM

Aktivitetsstöd

Det står att man har rätt till aktivitetsstöd/ungdomsgaranti i 15 månader, men vad händer om man inte har fått jobb till dess eller inte kommit in kanske på en utbildning man vill? Vad händer då? Man kan ju inte stå utan pengar?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
rebelme
9/3/10, 10:11 PM
#1

de hädnde för mej.. men då blev jag överflyttad till jobbgaranti å den kan man tydligen va me i hur länge som hellst..

jag får samma ersättning.

å ärligt har ja inte märkt nån skillnad alls..

Fridaaaa
9/3/10, 11:28 PM
#2

okej :) Tack för svaret!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

rebelme
9/4/10, 8:05 PM
#3

om du vill veta aldeles säkert tycker jag du ska ringa kundtjänst dom har ganska bra koll på de om man får prata med rätt person å nån som ä glad

Fridaaaa
9/4/10, 8:14 PM
#4

okj tack! Ja dem brukar inte vara på så bra humör direkt när man ringer…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

rebelme
9/4/10, 8:24 PM
#5

#4  nää jag har me erfarenhet av de.. men om man ringer tidigt brukar de va lugnare. antagligen för att dom inte fått så många krångliga samtal av klagande människor Skrattande

Fridaaaa
9/4/10, 8:27 PM
#6

#5 OKj! Ska tänka på det när jag ringer ;) Nej man har inte så bra erfarenhet av trevliga personer när man ringer direkt:P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Hhannah]
11/3/10, 1:53 AM
#7

Hur mkt ligger aktivitetsstöd på? Kan vem som helst få de? För jag är 18 o hoppat av skolan o lever på min pojkväns bekostnad.. Men vill inte direkt fråga han om pengar hela tiden o mamma o pappa är fattiga som fan så dom kan ja inte heller fråga!

Fridaaaa
11/3/10, 11:33 AM
#8

Det är på ca 2800 kr om du har fullföjt gymnasiet och har ett fullständigt gymnasiebetyg, har du hoppat av eller bara fått samlat betyg (5 ig eller mer så får man ej ett gymnasiebetyg). Då är det mycket mindre varje månad. Vet ej hur mycket mindre, men några 100-lappar mindre.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hhannah]
11/3/10, 1:10 PM
#9

Hm, okay. Men kan man få de även fall man bor med sin sambo, som ha jobb o allt?

Fridaaaa
11/3/10, 2:36 PM
#10

Ja det får man. Från det du skiver in dej på AF tar det 3 månader innan man får pengar första gången.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hhannah]
11/3/10, 3:01 PM
#11

Hm, okay. Mst man gå på massa möten o sånt då eller vad gör man? [:

Fridaaaa
11/3/10, 3:06 PM
#12

Ja dem skickar en till jobbcoach (gjorde dem mig mig) eller kan man vara på praktik. Det går man diskutera med sin handläggare. Dock får man max vara på praktik i 3 månader sammanlagt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hhannah]
11/3/10, 3:10 PM
#13

Hm,, okay. Tack, ska nog prova det!

Annons:
Fridaaaa
11/3/10, 3:32 PM
#14

Vad får du nu för pengar då?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hhannah]
11/3/10, 3:37 PM
#15

Ingenting överhuvudtaget… Lever helt o hållet på min sambos bekostnad o då ha han mkt skulder o osv.. Lån, hundförsäkringar, husförsäkringen, bilförsäkringen, el, mobil (hans o min) bredband, hundmat, mat till oss, bensin, o massa skulder o mer att betala! O jag sitter hjälplös o kan inte hjälpa till.. Känns inte OK! Så vill ju få ngt så ja kan bidra med ngt..

Fridaaaa
11/3/10, 4:17 PM
#16

Okej… ja det är klart:) Lite hjälper det ju till..

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hhannah]
11/3/10, 4:20 PM
#17

Ja, sen vill ja även spara till en sak som kostar 12.000:- :S Men vet inte om man kanske kan delbetala?..

becka89
12/3/10, 12:58 PM
#18

Om du är med i Ungdomsgarantin så är det Utvecklingsersättning du får=) Aktivitetsstöd får du om du är över 25år.Har själv utvecklingersättning och har gått från UGA till jobbgarantin. tycker inte att det är så stor skillnad, mer än att jobbgarantin är i 3stadier man kan vara arbetslös i upp till 6år i jobbgarantin har jag för mig det var sen får man ett tillfälligt jobb som tex reseledare på bussar eller sånt skit jobb:P

Fridaaaa
12/3/10, 3:27 PM
#19

#18 dem på af säger att det heter aktivitetsstöd.
Man är bara med i UGA i 15 månader, sedan måste man gå över i jobbgarantin.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

becka89
12/3/10, 5:31 PM
#20

#19 okej, men det är fel för det är utvecklingsersättning det heter:P Ja men i jobbgarantin är man med i upp till 6år:P Har själv varit arbetslös i snart 3år så koll på skiten har man ganska bra nu:/

Annons:
SimsBrooke
12/3/10, 9:47 PM
#21

#8 jag fick mer än så när jag var inskriven i Jobbgarantin. Dock hade jag ju fått alfakassa som låg på 3-5 tusen per månad. Och då fick jag så mycket oxå på jobbgarantin. Iofs vet jag inte alls om det är för att jag hade alfakassa några månader.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

[Forest]
12/18/10, 12:29 PM
#22

Jag vet inte vad jag kommer få själv är jag över 30år och ska börja pratik men akterveringstöd genom AF mer info om det kommer jag få i januari.

17, jag är som du min man arbetar o jag arbetslös kan rek att du söker själv en pratikplats genom gå o fråga själv. På så vis ska jag börja som jag skrev innan :) Nån peng blir det iaf och jag hoppas det ger mig sommarjobb :) lär arbeta hela sommaren isf :)

neasfotografier
9/29/14, 5:26 PM
#23

Just nu ligger ersättningen inom ungdomsgarantin på 41kr/dag om du har fullständiga gymnasiebetyg.
Brukar bli 3 102 kr i månaden om du varit närvarande alla dagar i ditt program som ingår i din handlingsplan via AF :)

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Upp till toppen
Annons: