Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 7850 ggr
Fridaaaa
2010-09-02 16:33

Skriva ett bra CV

Hur skriver man ett bra cv? Vad ska finnas med? :)

lägg gärna upp "mallar" på cv ni har skrivit :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Halvdansken
2010-09-03 01:54
#1

Vi har en standardmall på jobb som jag tycker är bra.

1. namn och möjligen foto.

2. presentation av vad du gör nu och vad vill.
"Jag är arbetar nu som xxx, vilket innebär att jag bla-bla-bla. I framtiden ser jag mig som xxx, med ansvar för ditten o datten."

3. Dina föregående jobb i omvänd ordning, dvs nuvarande först och sen bakåt i tiden.
Arbetsgivarens namn, "position/titel" (kioskbiträde, taxichaufför, programmerare). Kort beskrivning av vad du gjorde. Datum start och slut. Se till att du inte har luckor tidsmässigt.

4. Utbildning. Skolor, platser, tidpunkter. Pratar du mer än ett språk så skriv det. Även internutbildning och småkurser.

5. Dina fritidsintressen och annat du gör när du inte jobbar. Info om civilstånd, barn osv. "jag är sambo sen 2 år, inga barn just nu, vi planerar och sparar för att köpa hus. När jag har tid renoverar jag traktorer."

6. Adress, telefonnummer, mail. (kan ligga under första punkten också).

Men håll det KORT!! max en sida. Min är på två, men det är för att min lista med jobb är så lång.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
2010-09-03 10:29
#2

Men om man inte kommer ihåg när man började jobba & när man slutade? Ena timanställningen jag hade minns jag inte start datum eller slut datum :/

men tack för tipset! :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
2010-09-03 14:04
#3

Så får du försöka komma ihåg, eller höfta till lite. Jag kör månad + år, inte dag. Det är inte så bra att sitta på en intervju och säga att "eh…jag kommer inte ihåg när jag jobbade där".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
2010-09-03 14:14
#4

Ja månad och år kommer jag ihåg :) trodde dem ville ha datum med :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
2010-09-03 14:17
#5

Jag vet inte vad de vill ha, jag berättar hur jag skriver min CV. Tänk på att det kan komma 100-tals ansökningar till ett jobb. Om det är för mycket text, så läser man det inte. Det viktigaste först, kort och koncist.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
2010-09-03 14:20
#6

Oki! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
rebelme
2010-09-03 22:15
#7

Jag har diskuterat de när de kommer in spontana ansökningar där ja jobbar timme.. å alla som jobbar där inklusive chäferna är överens om att den personliga del inte får vara för lång.. för då ä de ingen som orkar läsa den.. så de ä väl mitt tips..

får man ett nej så kan de ju alltid vara bra att fråga okm man kan få en feed back (stavning?) på vad dom tyckte om själva cv.

Fridaaaa
2010-09-03 23:29
#8

Brukar hålla mig till max en sida :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Daisy-Moa-Elsa]
2010-09-04 19:41
#9

Själva brevet bör inte vara en hel sida inte, max en halv sida. Det går att få ihop det viktigaste på det. Sen tillkommer ju CV sidan och den kan ju vara 1 till 2 sidor beroende på vad man gjort. Man kanske inte behöver ta upp alla små kurser man gått i detalj utan det/ dem som är av intresse för jobbet man nu söker.

Kolla i annonsen vad de söker efter, som ledord, dessa ledord eller liknande ledord med samma innerbörd försöker du få in i ditt personliga brev, det är ju dem som är deras "önskelista" på kompentenser / erfarenheter på den de söker.

Du kan kika in på bemanningsföretagens hemsidor, de brukar ha lite tips på personliga brev och CVn på sina sidor, så tar du det som passar dig och känna rätt för dig.

Halvdansken
2010-09-04 21:07
#10

#9. Jag tycker att det personliga ska vara på ca 4 rader eller nåt, och att hela CVn ska få plats på en sida (beroende på hur många jobb man haft).

Jag tror inte jag skulle kunna skriva en halv eller hel sida om mig själv. Så spännande är jag inte, tycker jag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Daisy-Moa-Elsa]
2010-09-05 00:08
#11

Med det personliga brevet menar jag det brev man sänder till företaget man söker jobb hos, som innehåller "varför" man passar till tjänsten, där man tar fram det egenskaper/ kompentser de behöver från en. CV tillkommer vid sidan om med fakta om vad man gjort i livet, dvs skolor/ utbildningar, arbeten och kurser. Två helt skilda saker.

En halv A4 med en text av en bredd med 12-15 cm (som jag inte skrev ovan) är inte många rader och där ska man inte skriva peronliga saker om sin familj eller liknande. Men smaken är ju som baken. Av alla arbetsansökningar jag läst bör inte det personliga brevet varken vara för långt eller för kort, likaså bör CV inte heller det.  Inte heller bör det personliga brevet vara en integrerad del av CVet, därmed inte sagt man inte kan ha en 4 rader på slutet av CVn om en personligen, så som familjesituation om man vill berätta det, intressen och dylikt

Halvdansken
2010-09-05 01:46
#12

Ok, så förstår jag vad du menar. Det var så längesen jag sökte externa jpbb att jag glömt den biten!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
2010-09-05 16:15
#13

Någonting som också är jätteviktigt låt någon annan kolla stavning och liknande ifall du inte är 100% duktig på stavning. Ett CV med massor av stavfel hamnar lätt i högen av de som sorteras bort först.

Annons:
InsideHarmony
2013-08-15 00:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag har byggt upp en hemsida om min karriär som jag skickar med som CV.
Men skriver en vanlig CV oxå.

Kola gärna min hemsida om ni vill å se hur jag har gjort ;)

www.solottosson.se

Bara döda fiskar simmar med strömmen....

www.solottosson.se

www.kyani.net sponsornr:234841

 

InsideHarmony
2013-08-15 00:50
#15

hahaha, där gjorde jag bort mig. Har inte varit här på nåt år. Så när de stod om jag ville ladda med en bild trodde jag att min profilbild inte fanns kvar så jag trodde de var den jag satte dit. Hahaha så de kan gå. Men nu ser ni ju hur jag ser ut iaf då ;)

Bara döda fiskar simmar med strömmen....

www.solottosson.se

www.kyani.net sponsornr:234841

 

[Moa-]
2013-08-15 10:31
#16

Jag säger ett relativt avskalat och allmänt CV, vad har du gjort, vad har du för erfarenheter, utbildning, och kvalifikationer och möjligen personliga egenskaper. Definitivt inte något om din familj eller djur, det hör enligt mig och dem jag talat med ej hemma i ett CV.

Detta CV på 1-2 sidor kompletteras med ett unikt personligt brev som skrivs om inför varje ansökning. Där är det fundamentalt att du inleder med vad du kan bidra med på den tilltänkta arbetsplatsen, vad gör att du kan göra ett bra arbete, inte vem du är, vart du är född, vilka djur du har och inte heller varför du vill ha arbetet, utan utgår ifrån varför någon skulle anställa dig. Spelar det någon roll för en restaurang, kontor eller frisörsalong att du har pojkvän och två katter? Nej, så ta inte med det, Utan fokusera på dina personliga egenskaper och belägg dem genom att koppla till dina tidigare erfarenheter. Om du däremot söker arbete på ett djurhem så bli ju plötsligt katterna mycket relevanta.

Upp till toppen
Annons: