Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 4845 ggr
[Busflickan]
2011-01-04 16:32

Något ovanligt!

Hej!

Jag har hört om folk som har skrivit på en kartongbit eller nåt att dom är trötta på att vara arbetslösa och stått på en tågstation och sedan fått jobb. Jag undrar nu vad man skulle kunna skriva på en sån skylt? Jag är desperat nu och tänker bannemej blotta mig på det sättet även fast det känns väldigt pinsamt!

Jag är bra på att rita och skulle ju kunna rita en kassa apparat typ för att jag har kassavana eller låter det som en dålig idé? Det får ju inte se för fjantigt ut förstås…finns ju dom som gjort mycket enkla skyltar och fått jobb av det. Sedan undrar jag vad man ska skriva för kontaktinformation? Sitt mobilnr då eller? Känns ju lite konstigt om man skulle stå där och skylta med sitt mobilnr men hur ska personen annars kontakta mig om han eller hon sitter på tåget?

Personen skulle ju förstås kunna gå fram till mig bara och prata med mig men jag måste iallafall fråga för jag vet inte alls vad man bör göra.

Jag skulle verkligen uppskatta svar. Sedan finns det kanske fler sätt att visa sig på? Som att göra en film och ladda upp den på youtube? Eller kanske en hemsida eller blogg? Vilket skulle vara bäst?

Vore mycket tacksam för svar!

Annons:
Banankaka320
2011-01-05 13:46
#1

Jag skulle nog inte våga anställa någon på gatan som har en skylt där den söker jobb, men jag skulle bli väldigt nyfiken på människan och fråga saker som kanske senare skulle leda till jobb hos mig om jag hade ett företag.

Men vad har du för utbildning? Om du ex vill bli fotograf är ju en hemsida och portfolio väldigt bra att visa upp sig


[Busflickan]
2011-01-05 15:06
#2

#1 Nej det är klart att man inte anställer nån direkt sådär men det är ett sätt att visa upp sig och få någon intresserad av en. Det är mycket vågat att göra en sån sak och det tror jag många ser som en bra grej och att dom som du säger blir nyfikna :)

Jag har djurvårdarutbildning och har såklart sökt till djuraffärer i första hand men sedan sökt lite allt möjligt förutom försäljarjobb för det är jag för blyg för. Att sitta i kassa är däremot helt okej.

Banankaka320
2011-01-05 15:12
#3

#2 Okej, men kan du starta eget? Går djurvård nu och vi kommer ju få möjlighet att starta eget när vi är klara :)

Men gå och prata med bönder och fråga om dem behöver hjälp eller om dem har kontakter som behöver hjälp


[Busflickan]
2011-01-05 15:21
#4

#3 Nej starta eget är jag nog inte redo för. Jag skulle oroa ihjäl mig för om det skulle gå bra eller ej :P

Jag skulle kunnat göra det om jag hade körkort. Men jag behöver pengar för körkort och ofta behövs det just det för att få jobb så det är ju en aning knepigt det där :/ Men jag kan ju kolla om det finns några gårdar som är lätta att komma till med buss.

Så tack för tipset det ska jag definitivt kolla upp :D

Banankaka320
2011-01-05 15:43
#5

Ja det blir ju en ond cirkel det där med körkort!


[Busflickan]
2011-01-07 09:57
#6

#5 Ja det kan man verkligen säga!

Är det ingen som vet vad man ska skriva på skylten? Jag undrar mest över ifall man ska skriva sitt mobilnr eller inte? Är det en korkad eller vettig idé? :P

Annons:
[ErikSvensson]
2011-01-08 22:19
Halvdansken
2011-01-10 13:18
#8

Skriv inte ditt telefonnummer.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Busflickan]
2011-01-10 18:23
#9

#7 Länken funkade tyvärr inte. Vad var det för något? :)

#8 Nej jag ska inte skriva mitt telefonnummer. Kände från början att det nog inte skulle vara så bra men ville vara säker :P

Undrar vad man skulle kunna skriva? Det får ju inte vara för långt men det ska endå vara intressant. Har hittills bara kommit på det här…

Nu är jag jäkligt trött på att vara arbetslös. Jag vill få en chans att visa vilken duktig tjej jag är.

Måste ju såklart skriva mer än så, men vad?

[ErikSvensson]
2011-01-10 18:44
#10

#9

De tog bort filmen men den finns över hela youtube. Skrattande

Ny länk

[Busflickan]
2011-01-10 19:04
#11

#10 Jahaaaa ja just det han ja :D Jag är så oerhört glad för hans skull. Jag nästan grät av glädje när jag hörde att han fick både jobb och ett hem. Otrolig röst han har :)

[Busflickan]
2011-01-12 16:16
#12

Nu tror jag att jag kommit på vad jag ska skriva på skylten, säg om ni tycker det låter bra eller inte:

Jag är trött på att vara arbetslös, och trött på att aldrig få en chans, att visa vad jag går för!

Sen skriver jag min email adress och några egenskaper runt omkring med annan färg så dom vet LITE om mig iallafall. Låter det som en bra idé? Jag vet inte ens om jag vågar göra detta…men ska iallafall försöka.

[ErikSvensson]
2011-01-12 16:19
#13

Det måste vara mer konkret och unikt, annars ger det inget. Framhäv vad du kan göra och gärna något du kan visa på plats. Kan du skriva ner dina styrkor här så kan vi brainstorma fram något..? Skrattande

Annons:
[Busflickan]
2011-01-21 16:55
#14

Nu har jag inte varit inne här på ett tag hehe. Jag har inte gjort det där med skylten ännu för jag har inte ens pengar till att åka någonstans. Men så fort jag får det så bär det av. Ska be om en kartongbit med från mataffären.

Aa jo det måste nog vara något mer unikt än så. Hmm mina styrkor.

Jag är glad, pigg, noggrann, punktlig, kan ta egna initiativ och ser ofta vad som behöver göras. Sedan är jag lite konstnärlig med då jag tecknar och fotograferar. Sedan är det väl så att när jag jobbar så vill jag hela tiden ha något att göra och bli bättre på det jag gör samt lära mig nya saker.

Jag vet inte alls hur jag ska kunna göra något unikt av detta.

[Yezz-an]
2011-01-30 14:56
#15

#14

Jag gillade din presentation Glad ändrade dock lite Flört

SÖKER ARBETE: Jag är glad, pigg, noggrann, punktlig, kan ta egna initiativ och ser ofta vad som behöver göras. Är konstnärlig då jag tecknar och fotograferar. Har viss arbetslivserfarenhet och gymnasieutbildning. Ta emot mitt cv och kontaktuppgifter, tack.

Jag tror att det behöver vara kort skrivet för att det ska vara lättläst. Även den som stressar förbi ska hinna bli nyfiken och läsa.

Idén med att rita en kassa-apparat är bra, då ser man direkt dina erfarenheter.

Och så håller du i A4-blad med dina tidigare erfarenheter och kontaktuppgifter såsom mail och mobilnummer. Jag skulle dock reggat en speciell mail och haft ett extra mobilnummer (oreggat kontantkort), så jag inte blir bombad på mina riktiga av oseriösa.

Jag är mer intresserad av att anställa någon som jag sett live än någon som bara skickar in ett cv.

Lycka till!!

Ps. Skickar ett pm med jobberbjudande Flört

[Busflickan]
2011-01-31 15:52
#16

#15 Tack så mycket!!!

Nu ska jag skriva på min skylt :D Lyckades hitta en kartongbit idag på Netto som jag ska använda. Ska nu rita upp med blyerts först så jag ser om det blir bra. Usch vad jag har fjärilar i magen redan nu. Men det SKA gå, jag SKA våga! :D

Jag ska iväg imorgon tidigt på morgonen då dom flesta åker till jobbet. Ska nog stå där hela förmiddagen och senare åka iväg till ett par affärer jag tänkt söka till nu ett tag. Även om jag lyckas bra med skylten så kan jag ju försöka med affärerna med. Nu äntligen börjar jag våga utföra sakerna istället för att bara tänka på att göra dom :P

Det är ni fantastiska människor som hjälper mig med det, så TACK :D

[Yezz-an]
2011-01-31 18:44
#17

Heja heja heja!! Glad

Även om det är kallt och tråkiga människor stressar förbi, så ställ dig på samma plats 3 ggr till. Första dan ser dom dig. Andra dan läser dom skylten. Tredje dan blir dom intresserade. Fjärde dan svär dom över att dom inte tog ditt namn och nummer när du stod där Tungan ute

[Busflickan]
2011-02-01 10:56
#18

#17 Haha ja precis :D Jag fick grejer att göra på morgonen idag som jag inte hade räknat med plus att skylten inte blev riktigt färdig igår >.< Pojkvännen kom hem och jag gömde fort undan skylten. Vet inte varför det känns så pinsamt att visa den Skäms

Men imorgon VET jag att jag inte kommer ha några förhinder och då blir det minsann dags! Jag tänker stå där tills jag fått dela ut åtminstonde 10 cv:n! Det är mitt mål Skrattande

Jag hade tänkt åka in väldigt tidigt så jag är där när de flesta åker till jobbet. Även om en vanlig anställd går förbi så kan dom ju tänka: Oj vilken modig tjej, vi behöver ju personal på jobbet just nu så jag tar med hennes cv till chefen. Det hade ju varit perfekt. Det är just dom oannonserade jobben jag aldrig kommer åt. Detta är mitt sätt att försöka komma åt dom Skrattande

[Yezz-an]
2011-02-01 11:54
#19

Exakt exakt exakt heeelt rätt tänkt!! Ofta vet anställda före chefen när det är dags att anställa mer personal Skrattande för sanningen är ju den att de anställda hinner gå på knäna innan chefer uppmärksammat att mer personal behövs.

Om det dessutom är så att chefen redan har hunnit konstatera att företaget behöver nyanställa, så är det ändå de anställda som inom många yrken som ska kunna samarbeta med sina kollegor. Är det då någon som vet att 'på mitt jobb så sler dom folk', så är det väl hellre så att han/hon hellre jobbar med någon som hon själv ser är en drivande framåt person (som du med skylt), än att hon jobbar med någon som chefen plockat in från AF (med osäker info om personlighet).

Jag kan berätta att på mitt jobb (livsmedelbutik) så har vi på 4 år plockat fler från 'gatan', än från AF. De två som vi tog in från AF klarade inte ens provasnställningens tid ut. Däremot så har 5 av 7 som vi bara fiskat upp, varit mycket duktiga och har därmed fått anställning.

[med folk från gatan och fiskat upp, menar jag folk som på annat sätt visat intresse än att gå den vanliga vägen via AF]

Lycka till nu Glad

mandariiin
2011-02-14 01:09
#20

*nyfiken* Hur har det gått?

Lia@mandariiin.com

Annons:
[Busflickan]
2011-02-14 09:01
#21

#20 Jag klarar det inte :( Är alldeles för nervös. Vad ska man göra när man förlorat allt hopp om att någonsin få ett jobb? Jag vill vill VILL så gärna testa att stå där med skylten men det tar emot nåt så enormt. Samma gäller med att gå in i affärer och spontan ansöka. Men det har jag ju i och för sig klarat många gånger trots att jag varit otroligt nervös.

Jag har nog tänkt åka iväg till affärer och ansöka idag samtidigt som jag ändå ska köpa nånting. Men imorgon kan jag försöka med skylten. Känner att jag måste få upp mitt självförtroende en del. Blir ju nervös av att vara på stationen även utan skylt. Känns som om alla stirrar på en o.0

[Busflickan]
2011-02-14 09:05
#22

#19

Jag kan berätta att på mitt jobb (livsmedelbutik) så har vi på 4 år plockat fler från 'gatan', än från AF. De två som vi tog in från AF klarade inte ens provasnställningens tid ut.

Så det ÄR alltså så? :O Jag visste väl att det var sant!!! AF kan ju ingenting! Jag SKA ha jobb. Känner mig ju som en fånge här hemma och blir riktigt deprimerad. Är så blyg med så är svårt att prata med folk. Jag tycker ju tom det är jobbigt att prata med min pojkvän ibland! Borde kanske lista ut varför jag tycker det är så jobbigt och försöka få upp mitt självförtroende.

Föräldrarna har pratat om att jag borde gå i skolan igen. Men jag kan verkligen inte. Känner bara ett stort NEJ så fort det kommer på tal. Känner man så är det ingen idé att börja alls eller hur?

[Busflickan]
2011-02-24 13:07
#23

JAG GJORDE DET!!!

Jag stod på statonen från halv 8 till halv 11. Svenska dagbladet kom och intervjuade mig och jag delade ut några cv:n och fick tips på jobb. Några tog kort på mig med och många önskade mig lycka till och sa att det var en bra och modig idé :D

Jag känner mig så grymt stolt nu! Jag ska dit senare idag igen när folk går hem från jobbet för det blev mindre och mindre folk på stationen. Jag känner mig så oerhört glad just nu!!! :D

[Yezz-an]
2011-02-25 17:12
#24

Gryyyyyyyymt!!! Glad

Heja dig!! Kyss

mandariiin
2011-02-25 18:06
#25

Fy f*n va bra är all tjag kan "säga"!!!

Jag hoppas verkligen att detta hjälper dej på vägen till ett jobb.

Lia@mandariiin.com

Hayley
2011-02-27 23:36
#26

coolt! håller tummar,tassar och tår för dig =) hejjahejja =)

[Busflickan]
2011-03-01 08:08
#27

Idag ska jag på intervju hihi :D Jag skriver här sen och berättar hur det gick ;) Ska ringa på ett jobb med som skulle ringt tillbaka igår. Sen kommer väl tidningen ringa för att kolla hur det går för mig. Dom vill nämligen följa upp och intervjua mig igen när jag fått jobb :)

Annons:
[Yezz-an]
2011-03-01 16:57
#28

Glad *håller tummar*

[Busflickan]
2011-03-07 13:24
#29

Nu har jag ju inte skrivit på ett tag hehe. Det gick iallafall jättebra och jag ska bara få hem ett uttdrag från brottsregistret, och står allt rätt till så skriver vi på anställningsavtal ;)

[Yezz-an]
2011-03-07 15:53
#30

Glad Bra jobbat!! Det här kan man kalla för en solskenshistoria.

[Busflickan]
2011-03-08 14:39
#31

Tack så mycket :D Tack för allas stöd, jag älskar er allihop!!!! :D

[Yezz-an]
2011-03-08 20:22
#32

**#31
**Det där är ömsesidigt. Vi älskar ju dig för att du gjorde något som du absolut inte vågade Kyss Det tog lite tid för dig att samla mod, men till slut fixade du det. Du är en förebild för andra arbetslösa. Du har visat att man får jobb om man har gett sig sjutton på det Glad Heja dig!

[ErikSvensson]
2011-03-09 00:17
#33

Grattis!! :D Vad är det för typ av jobb?

[linnzy]
2011-03-12 21:48
#34

Grattis till dej!

Jag funderar på att göra samma sak. Är 27 år har inte haft ett enda fast jobb (min längsta tillfälliga anst, varade en månad).

Bor hos föräldrarna fortfarande, och vantrivs…

Åker snart in i FAS 3 hos arbf.

;_;

Annons:
[linnzy]
2011-03-12 21:48
#35

Grattis till dej!

Jag funderar på att göra samma sak. Är 27 år har inte haft ett enda fast jobb (min längsta tillfälliga anst, varade en månad).

Bor hos föräldrarna fortfarande, och vantrivs…

Åker snart in i FAS 3 hos arbf.

;_;

[Busflickan]
2011-03-14 08:03
#36

Det är ett jobb i hemtjänsten :)

#35 Tack så mycket! :D Du ska se att det löser dig. Jag har sökt jobb så länge och började tro att jag aldrig kommer få ett jobb. Att bo med föräldrarna kan inte vara kul. Jag tycker du ska testa annat också som att göra en video eller blogga om jobbsökande kanske? Jag hade tänkt göra en video faktiskt, för det är mycket intressantare än ett vanligt cv. Finns en sida där man gör ett lite speciellt cv med och där kan man lägga till videos så det bara är att klicka på dom.

Men gör du en skylt så gör inte som jag och ställ dig en torsdag vid halv åtta tiden :P Det var lite väl sent men jag samlade fortfarande mod innan och kom till slut iväg :P Tidigt på en måndag är det ju självklart mest folk. Tisdagar och Onsdagar är ju också väldigt bra.

http://www.visualcv.com/www/learning_center/

Jag ska iväg och skriva på anställningspapper idag. Ska bli riktigt spännande att få veta när jag ska börja jobba :D

Upp till toppen
Annons: