Annons:
Etikett20-off-topic-ot
Läst 2889 ggr
nyfikentjej
2010-12-29 22:54

Snabba svar! ang. studiemedel!

Hejsan!

Jag sitter och undersöker hur mycke timmar jag skulle behöva jobba för att få min del av hushållet att gå ihop om jag börjar plugga till våren.

Jag är intresserad av att plugga svenska, engelska och matte då ja endast läste max till B kurserna på gymnasiet. tråkigt men sant. och även vidare till florist så småning om.

SÅ FRÅGAN ÄR!:
Vad får man i studiebidrag när man pluggar i dagens samhälle?
Är bidraget olika beroende på hur många kurser du läser?
eller har de betydelse just vilken kurs man läser hur mycke man får i bidrag?

även hört att med 1barn är de nån liten kronas tillägg också men de kanske inte stämmer.

OTROLIGT TACKSAM FÖR SVAR!

ha en trevlig kväll!

Annons:
Halvdansken
2011-01-02 15:18
#1

Googla, kanske? Kolla CSN.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AmeliaH
2011-01-03 23:26
#2

Har du redan sökt kurserna och tackat ja till bidrag borde du få papper hem i brevlådan från CSN som informerar om dina frågor.

Det jag vet, eller tror att jag vet iaf, är att om du pluggar på komvux så får du ett lägre bidrag än om du pluggar på högskola/universitet. Tror det rör sig om ca 1000 kr mindre, kan vara mindre än så, och då ligger det bidraget för h/u runt 2500 kr. Kan även hända att bidraget/lånet ökar nu till det nya året om jag minns rätt av vad regeringen utlovade innan/efter valet.

Det stämmer att du får tillägg för varje barn du har, hur mycket vet jag inte exakt men det skall stå i papprena eller på hemsidan.

Hur mycket du får som inte inkluderar tillägg brukar baseras på hur många procent du läser. Så läser du kurser som motsvarar 100% så får du fullt bidrag+lån, läser du mindre så får du så mycket de timmarna motsvarar. Du kan självklart välja att ta mindre i bidrag än det du får och även dela upp veckorna om det är så att du inte behöver ta allt på en gång.

Sen har du även ett maxtak på hur mycket du får tjäna för att få bidraget, den summan har jag inte heller koll på. :P

Det finns även tillägg utöver barn, som är bl.a. om du är över 25 och jobbat i ett visst antal år, och om du läser specialprogram, vilket kanske inte är relevant i ditt fall.

Upp till toppen
Annons: