Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 6116 ggr
[Golgadoth]
2011-01-07 03:44

Jobb utan utbildning.

Vet ni några jobb som man inte behöver utbildning för?

Jag är 17. Det finns vissa jobb via arbetsförmedlingen som man inte behöver utbildning för, men då kräver man att man ska ha körtkort + att man ska vara 18 år.

Sedan en rådfråga, typ.

Det jag absolut älskar att göra, är att skriva, fota, sitta vid datan, lyssna på musik och att vara med mina katter.

Det har varit många olika yrken jag velat jobba med, allt från författare till flygvärdinna.

Men jag har inte rätt utbildning får någonting, typ. Och jag vet inte ens vad jag vill jobba med.

Man kan ju inte försörja sig med att fota folk. Och att skriva är ju ingenting man gör varje dag utan när man har inspiration och tid. Att driva ett eget katthem (vilket är min största dröm) är ju något man gör ideellt.

Men vilken gymnasielinje passar bäst om man gillar att skriva och fota?

Har fått förslag om Samhälle med inriktning på media.

Men sedan finns ju också vanliga medieprogrammet samt estetisk linje. Men vet inte vilken som är bäst. Skulle också kunna tänka mig att jobba som typ skådespelerska, men tror inte jag någonsin övervinner min scenskräck. Skrattande

Annons:
Fridaaaa
2011-01-07 21:54
#1

Ska du gå samhälle media måste du nästan läsa vidare efter det för att bli något:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[ErikSvensson]
2011-01-08 22:17
#2

Du kan ju bli frilansande fotograf eller skriva inom någonting? Sålänge du har kunskap, en portfolio och en jäklar  anamma med att hitta folk som är intresserade så kan det gå fint! Skatteverket har en del info om vad som krävs för  att starta egen firma och ev. kan du få hjälp på arbetsförmedlingen med. Skrattande

Halvdansken
2011-01-08 22:42
#3

Visst kan man försörja sig som fotograf, fråga Anne Lebovitz eller Robert Mapplethorpe. (fast han är död, så det är nog svårt att fråga).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Golgadoth]
2011-01-13 16:07
#4

#2 Jo, men sedan gäller det ju också att ta bra bilder. :P jag kan nästan bara fota natur och djur, människor blir typ inte alls bra på mina bilder.. haha. Men man måste väl vara 18 för att starta eget?

#3 Haha. :P

[Sephrenia]
2011-01-20 16:03
#5

Fotograf är jätte svårt att bli tro mig jag har försökt och lagt det som hobby verksamhet.

Ett tips jag har är att gå ekonomi för det kan man alltid ha nytta av.

Bergspuman
2011-01-21 15:40
#6

Det är idag i det närmaste omöjligt att få jobb och komma in på arbetsmarknaden utan en fullgången gymnasieutbildning. Det är också störst risk för att fastna i långtidsarbetslöshet och en massa annat elände, t ex svårt att få bostad, ekonomiska problem om man inte har minst gymnasieutbildning. Absolut bör du gå klart gymnasiet.

Driva eget katthem kan du visst göra, men kanske som kattpensionat? Det kan man ta betalt för, finns många som vill ha passning av katter när de reser bort. Då behöver du kunskaper i ekonomi och bokföring, för du blir egen företagare, och förmodligen helst också kurser i biologi och sådant som rör kattens skötsel.

Annons:
[Golgadoth]
2011-01-30 02:49
#7

#6 ja, katthem/kattpensionat, vill ju inte bara släpa hem massa katter hipp som happ som redan har hem, utan jag vill hellre ta de som är i verkligen stort behov av ett hem. 
Att vara som typ kattvakt har jag funderat på, men just nu funkar det inte eftersom jag har tre katter själv som kanske inte är så bra..:)

Nu hade jag tänkt börja en ny utbildning på barn och fritid i augusti, så jag går ett år först utan någon spec. inriktning, sedan i andra året får man bestämma vilken inriktning, typ socialt, idrott eller vad man nu vill.. Och sedan får väl ödet bestämma vad man jobbar med som "riktigt" jobb s a s.^^

Upp till toppen
Annons: