Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 6766 ggr
Hayley
1/26/11, 7:06 PM

uppsagt, frågor.

Hej allihopa.

Idag blev jag då uppsagt muntligt och med omedelbar verkan och är inte välkommen tillbaka, men får dock full lön i en månad.

Men jag undrar lite försynt om avskedningspapprerna. För mitt job sa att dom skulle skicka dem + sista lönespeccen + antal timmar osånt som jag arbetat när sista lönespeccen kommer, dvs islutet av nästa månad.

Men ska jag inte ha uppsägningspapprerna redan idag? eller första dagen? eftersom jag måste anmäla till alfa kassan osv? någon som har koll? för just nu är min hjärna på semester och jag kommer knappt ihåg hur man ens gör en kanna kaffe..

(ber om ursäkt om jag laggt i fel kategori, ni får gjärna flytta isf)

Annons:
[ErikSvensson]
1/27/11, 1:53 AM
#1

A-kassan kommer troligtvis inte gälla förrens din sista lönemånad är slut iallafall. Tror du är skriven som anställd fram tills dess att du inte får mer lön även om du inte jobbar (jag är dock inte säker..) Det du kan göra är att besöka arb. förmedlingen dock, utan det så kan du inte bli beviljad a-kassa hur eller hur. Tror de kan skriva in dig som sökande fr.o.m ditt sista lönedatum. Kolla med dem. Glad

Hayley
1/27/11, 7:58 AM
#2

#1 =) tack för ditt svar! ah, okey, får kolla med dem idag då =)

Åsa S
1/31/11, 6:23 PM
#3

Frågan är ju om du blev avskedad på rätt sätt först och främst, vet ju inte vilken anställningsform du hade. men var det tillsvidare eller tidsbestämd anställning så krävs det något ganska grovt för att man ska kunna bli uppsagd med så kort verkan typ om man stjäl, hotar Medarbetare och liknande. Blir man felaktigt uppsagd kan man ha rätt till ett ganska saftigt skadestånd. (man kan ta hjälp av facket i såna här fall ifall man inte vet hur man gör själv)

Hayley
1/31/11, 7:00 PM
#4

jag var tillsvidare anstäld och fick sparken pga att jag (enligt dom) hade gjort personilga påhopp samt snackat skit om företaget via facebook. har idag laddat ner ALLA inlägg jag gjort sen jag började på facebook och har varken snackat skit eller gjort några personliga påhopp. får mitt uppsägningskontrakt imorgon tillsammans med deras sk "bevis" på posten och efter det ska jag kontakta facket o be om hjälp. grejjen är ju även den att dom berättat för andra anställda INNAN jag fick reda på detta och fick sparken. så ja, dom har gjort en hel del fel och jag är absolut inte så dum att jag skriver ut sånna saker på facebook…

Hayley
1/31/11, 7:06 PM
#5

vill bara tillägga att jag sparat alla inlägg jag har gjort på en fil på datorn utifall att. så där kan jag ju bevisa att jag varken gjort några påhopp eller "snackat skit" om företaget. sitter just nu o bara väntar på att papprerna skall dimpa ner i brevlådan så jag kan se dessa "bevis" dom säger sig ha.

Nackdelen är den att jag inte har varit medlem i facket utan blev det ifredags.. så det är inte helt säkert att dom kan hjälpa mig och jag har ingen aning om hur man hanterar dessa saker så detta är det enda jobbet jag har haft, i 5 års tid.. så jag tar gladeligen emot alla tips ni har för att förhindra att detta ska hända andra på jobbet. vet om att dom andvänt sig utav en liknande teknik på en annan anställd, dock fick inte denna sparken..

[Morfalum]
3/2/11, 2:17 PM
#6

Så du menar att du är helt oskyldig du har inte gjort något som kunde väcka anstöt? Det är en fråga, inte ett påhopp. :)

Annons:
Hayley
3/2/11, 5:57 PM
#7

nej, jag har kollat igenom alla inlägg jag någonsin gjort och har inte andvänt några namn eller nämt ens vilken arbetsplats det är. bara refererat till arbetet som "jobbet". jag har inte skrivit ut något alls som kan väcka anstöt, förutom att skriva saker som ex " trött idag men snart jobba jobb" och det anser inte jag är varken personligt påhopp eller kan väcka anstöt till någon. =)

Upp till toppen
Annons: