Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 5262 ggr
Vosjes
2/1/11, 1:21 PM

Engelskspråkig

Hur får man och hittar ett jobb om man inte pratar speciellt mycket svenska här i Sverige? Tungan ute

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Annons:
Bergspuman
2/2/11, 5:36 PM
#1

Det är svårt!

Men en som har engelska som modersmål kan försöka med internationella bolag som har mycket försäljning World Wide.

Vosjes
2/2/11, 8:01 PM
#2

Vi har märkt att det är svårt, min sambo försöker få extra jobb här i sverige då vi kommer vara här ett tag men det finns ju verkligen ingenting som är bra, antigen behöver man ha minst 10 års högskole utbildning eller så måste man ha körkort och prata svenska.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Bergspuman
2/2/11, 8:34 PM
#3

Jepp så är det, nyckeln till det mesta när man flyttat till ett nytt land är språket. Så ska ni vara här ett tag behöver din sambo snabbt som attan smälla i sig språket.

Halvdansken
2/3/11, 12:12 AM
#4

Vad kan han? Utbildning osv?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gerbilflicka
2/3/11, 4:11 PM
#5

Innan min sambo lyckadesfå ett fast jobb så delade han ut tidningar och reklam. Inte roligt direkt men de har iaf inga krav på att man ska kunna svenska.

Nu är han fast anställd som kock. Det tog runt 7-8 månader att komma dit så ha tålamod och låt det ta lite tid.

Vart kommer din sambo ifrån och vad har han för utbildning?

Vosjes
2/3/11, 5:02 PM
#6

Vad roligt då min sambo vill dela ut tidningar/reklam som extra och han ska börja plugga till att bli kock! Skrattande

Min sambo kommer från Nederländerna / Holland och hoppade av gymnasiet. Sorgligt nog blev han av med körkortet för ett tag sen annars hade det vart rätt enkelt med jobb.

Vi får hålla ut tills i sen vår/tidig sommar då löser allt sig…

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Annons:
Gerbilflicka
2/3/11, 7:14 PM
#7

Kul! Det är smart att plugga till kock tror jag. Då finns det jobb att få mer eller mindre vart som helst. Sen måste du inte alltid kunna språket i ett kök, det går bra ändå. SFI är inget att hurra för direkt, det är på ett jobb man lättast lär sig svenska!

Han kan säkert få jobb som diskare eller kökshjälp redan nu. Prova att söka till alla restauranger där ni bor! Det är ett sånt jobb som det sällan annonseras om men de flesta stora restauranger är i behov av det ibland, särskilt på helgerna. Ett bra sätt att få in en fot och skaffa lite kontakter också.

Vosjes
2/3/11, 8:23 PM
#8

Diskare eller kökshjälp? Det tänkte vi faktist inte på! Tack. Skrattande

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

[Morfalum]
3/2/11, 2:00 PM
#9

Lär dig illa kvickt eller satsa på att bli bärplockare! XD

Gerbilflicka
3/2/11, 2:49 PM
#10

#9 Onödigt?

Sverige är väldigt internationellt och flera av mina arbetsplatser har haft människor som inte kan svenska.

[Morfalum]
3/2/11, 3:30 PM
#11

#10 Lite humor skadar inte.

Vosjes
3/2/11, 3:47 PM
#12

Det har löst sig. Flört

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Gerbilflicka
3/2/11, 3:51 PM
#13

#11 Lite passande humor skadar inte… men att göra sig rolig på andras bekostnad är inte kul.

Du har ingen aning om hur svårt det är att komma till ett nytt land, lära sig ett nytt språk och hitta ett jobb.

När min kille gick till arbetsförmedlingen fick han höra: "en engelsk kock? Vad kan du laga då, fish'n'chips eller??"
Oj vad roligt… ha ha ha… Nej, dåliga skämt behövs inte - uppmuntra eller var tyst!

Jag säger det inte för att klanka ner på dig utan för att du ska förstå att något så simpelt faktiskt kan såra. Jag tror inte du menade något illa med det.

Det kanske inte är en stor grej för dig, men det är lika illa som rasistiska skämt, tjockis-skämt och blondinskämt. Får man höra det tillräckligt ofta så är det inte kul. Det är endast onödigt.

Annons:
[Morfalum]
3/2/11, 4:28 PM
#14

Jag förstår inte varför du måste försvara honom. Han kan nog säga själv om han blir kränkt. Jag förstår att du blir upprörd eftersom din pojkvän blev ledsen när någon skämtade med honom.

Jag tyckte det var ett fantastiskt roligt skämt och jag sätter högre värde på frispråkighet och öppenhet.

Alla tar väl ut svängarna ibland, folk kan ta illa upp om du tittar på honom/henne för lång stund när du går på stan. Men då gäller det att man säger ifrån, gör inte sådär, jag mår dåligt av att du gör sådär men det är upp till var och en, du känner inte det känslor som han känner och du stjälper andra om du ska försvara dem, de blir beroende av din hjälp istället för att försvara sig själva.

Inte forum för filosofiska diskussioner, därför slutar jag här. Tack för uppläxningen! :)

Gerbilflicka
3/2/11, 4:42 PM
#15

#14 Det handlar inte om TS pojkväns känslor eftersom han inte läser här, men du skulle kunna få lite mer förståelse för andra. Jag försvarar ingen, jag tycker bara hemskt illa om människor som finner det underhållande att sparka på de som redan ligger.

Hoppas du inte drar cancer-skämt på cancer.ifokus och hästkötts-skämt på ridsport.ifokus…

Nej allvarligt talat, bra att du ska sluta skriva för då slipper vi diskutera vad som är rimligt att skämta om och inte. Flört

Halvdansken
3/2/11, 8:41 PM
#16

Ha, vi skojar massor om cancer på cancer i Fokus, men det är väl som med andra saker - bara de som är påverkade kan skämta om det. Bara judar kan dra jude-skämt, bara svarta kan skoja med svarta.

Jag och min man skämtar massor om hans cancer och behandling - typ att bli självlysande av strålning osv. Ibland är vi aningen för försiktiga i Sverige.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gerbilflicka
3/2/11, 11:28 PM
#17

#16 Sant som du säger att man ofta måste vara drabbad själv om man vill dra lite mer… osmakliga skämt. Och det vet jag ju iofs inte om Morfalum var eller inte, men det blir snabbt gammalt och jobbigt när man får höra just nedvärderande skämt om en situation som är stressande och jobbig för en själv.

Lite ot så har jag 2 nära familjemedlemmar som har dött av cancer det här året och de var starka för oss andra, skämtade och hade sig… men nu när det är borta så känner vi nog alla att det var endast för att ta udden av den hemska, att få oss att glömma bort för en stund att de vi älskar sakta dog framför våra ögon.

Det finns humor som används som ett vapen, humor som faktiskt är rolig och humor som görs på andras bekostnad. Jag tycker inte att jag är överdrivet försiktig, men jag vill inte göra mig rolig på andras olyckor. Mina egna skämtar jag friskt om, men inte för att det är humor i ordets sanna bemärkelse utan för att det är ett verktyg till att hantera situationen.

Upp till toppen
Annons: