Annons:
Etikett11-praktik
Läst 19438 ggr
Gasoline
2011-02-04 00:23

Praktik som leder till jobb

AF ringde mig idag, då dom ville lägga upp mig som förslag för en arbetsgivare som ville ha in praktikanter för att snabbt lära upp dom arbete för en senare anställning.

Då jag tidigare blivit lurad på detta så frågade jag AF hur man kunde försäkra sig om att det som är sagt gäller, varav jag fick till svar att dom helt enkelt får lite på arbetsgivaren.

Jag tänker inte gå ut på praktik där man blivit lovad jobb bara man jobbar gratis si och så länge, för att sedan stå där med lång näsa när praktikperioden är över.

Vad kan man göra i detta läge?

Annons:
[ErikSvensson]
2011-02-09 15:59
#1

Ptja, inga praktiker ger ju garantier för att man ska bli anställd efteråt. Däremot är praktik ett bra sätt att få jobb om du lär dig saker som ingen annan kan där du är. Det gjorde jag och fick en anställning medans min kompis bara fick en tillfällig anställning.

Om du gör dig till en nyckelspelare på företaget så kommer de definitivt anställa dig efterråt då de inte har råd att lära upp någon annan just det som du kan. Var hungrig! Skrattande

Gasoline
2011-02-09 16:06
#2

Jag vet mycket väl vad pratik går ut på och att det inte automatiskt leder till jobb. Men arbetsgivaren utlovar jobb om man har praktik där, och det har jag varit med om förut och så fick jag stå med lång näsa efter praktiken

[ErikSvensson]
2011-02-09 16:16
#3

Tyvärr finns det inga garantier för något däremot om de lovar jobb efteråt så tycker man ju det borde hållas (förutsatt att du gör det jobb som du ska..) Om inte annat vet du ju vilka företag man ska undvika och även nämna det för folk som tänker söka jobb där.

Gasoline
2011-02-09 16:23
#4

#3 Ja, konsum lovade mig jobb om jag hade praktik där 1 månad för att lära mig arbetsuppgifterna. Jag jobbade mest kvällar och helger och när praktiken tog slut sa han att jag inte fick jobb för "det syndes att jag hade ont i ryggen".

Hade aldrig klagat på detta och gjort det jag skulle och lite till.

Dessutom va han fräck nog och föreslå förlängd praktik och att jag då skulle ha ansvar över en egen avdelning =O Idiot säger jag bara!

Kan säga att jag aldrig mer sätter min fot där inne!

Madde
2011-02-12 00:47
#5

Jag började på mitt jobb med att praktisera i 2 månader. Sen fick jag börja, har nu jobbat där i 4,5 år.

Så visst tror jag på att man kan få jobb via en praktikplats.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Gasoline
2011-02-12 19:30
#6

#5 Det tror jag med. Grejen är den att jag inte vill bli lurad igen, att dom lovar mig jobb om jag har praktik hos dom, och när praktiktiden är över så vill dom bara förlänga praktiken och inge betalt jobb.

Annons:
Madde
2011-02-13 15:40
#7

#6: Mitt jobb lovade aldrig att jag skulle få något jobb. Utan jag ville bara få komma ut och köra truck och få erfarenhet, sen på köpet fick jag jobb men det är ju en annan historia. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Gasoline
2011-02-13 22:18
#8

#7 Det är ju alltid en en glatt välkommen överaskning =) Dom behöver inge fler till något annat än truckkörning? För du jobbade väl i örebro? Det jag stör mig på är arbetsgivare som säger att man ska få jobb om man har praktik istället för att säga att man bara vill ha praktikanter.

[Yezz-an]
2011-02-14 07:38
#9

#4

Jag har råkat ut för samma grej… fast ändå inte Flört

Jag fick praktik i en livsmedelsbutik. Jobbade en hel sommar. Sen blev tillfrågad att akut rycka in för en annan Medarbetare som plötsligt över dan blivit långtidssjukskriven. Här trodde jag att jag fick chans till anställning… men icke. "Kan du hoppa in för Jenny och ta hennes pass en vecka så jag hinner anställa någon ny?" Förvånad

Smått irriterad gjorde jag som jag blev tillsagd. Men det kändes surt att jag inte fick ta över hennes jobb. Varför anställa någon ny när jag fanns där och bara väntade på att få ett fast jobb??

En ny anställdes och jag fortsatte min praktik med allt fler arbetsuppgifter. Allt mer ansvar lades på mig. Och allt mer irriterad blev jag över att det aldrig tycktes bli min tur till anställning. Men så en dag så kom den där frågan som jag hela tiden hade velat ha Glad
"Kan du tänka dig att stanna kvar hos oss? I så fall måste vi sätta oss ner och titta lite på lönen" Tjohoo!! Det var början till ett av mina bästa jobb någonsin, med riktigt bra lön för ett så roligt arbete. OB-tillägg kvällar, helger och röda dagar är min vän Flört

Idag är jag enormt glad över att jag stod ut under praktiktiden med allt knepigt agerande från chefen. Kan medge att jag hade ögonen öppna för annat bättre jobb under tiden. Men så länge ingen annan erbjöd mig fast anställning på direkten med motsvarande framtida lön, så var jag kvar.
Jag har aldrig frågat, men kanske det var ett sätt att testa hur pass lojal och pålitlig jag var. Jag lämnas ju trots allt som butiksansvarig med nycklar och larmkod på kvällar då pengar och annat värdefullt ska låsas in. Det är inte bara värdehandlingar i sig som jag ansvarar över, utan annat måste också ses över innan stängning. Får inte missa låsa någon dörr, kylar och frysar ska ses över så dom inte står öppna på natten, frukt ska bäras in i kylen m.m.

Ps. Jag hade megaont i både, rygg, armar och ben första tiden. Gick som en 80-årig kärring. Och blev pikad för det (och orolig för att inte få stanna kvar). Men so what? Jobbet blev ju mitt Glad

Ibland kan praktikplatser vara till ingen nytta. Men man kan nog inte veta i förväg. Är man tillräckligt desperat efter jobb (vilket jag var) så kan det ändå vara värt att satsa.
Lycka till!

Gasoline
2011-02-14 09:50
#10

#9 Vilken trevlig historia, skönt att det gick bra för någon =)

Tro mig, jag försökte! jobbade schema precis som alla andra (som praktikant behöver man bara jobba mellan 8-17) och vart tilldelad alla arbetsuppgifter förutom kassan som jag gjorde med glädje. Trotts utlovat jobb fick jag gå efter praktiktiden med svansen mellan bena

[Yezz-an]
2011-02-14 11:00
#11

#10

Hoppas innerligt att du inte kommer behöva uppleva det igen.

Tyvärr ser verkligheten ut som den gör… att man inte i förväg vet om företaget är seriöst.
Trist bara ifall några få företag utnyttjar praktikanter som ren arbetskraft, med avsikt att aldrig anställa… och att det i sin tur straffar de seriösa företagen och att de arbetssökande inte ens vågar ta en praktikplats.

Jag kan även berätta att det inte är en dans på rosor att HA praktikanter. Att ta in praktikanter är både tidskrävande och kostsamt. I vår livsmedelsbutik så känns det oftare som att vi fast anställda får 'städa upp' praktikanternas misstag, än vad det känns som praktikanten är till avlastning. Så i längden tror jag inte att företagen själva (som den Konsum du berättat om) vill ha ständigt nya praktikanter.

Håller verkligen tummarna för att du kommer ha lycka med dig nu Glad

Gasoline
2011-02-14 11:11
#12

#11 Ja, men jag tycker det är en helt annan sak att dom klargör redan ifrån början att man inte kommer få något jobb, istället för att locka med det och ljuga. Jag hade nyss praktik som köksbiträde på en förskola och där visste jag att jag inte skulle få jobb, men va där ändå. Det är fult att ljuga, det lärde min mor mig, men tydligen fick inte arbetsgivarna lära sig det som små ;)

Nej, jag kan tro att det är ganska krävande att ha praktikanter. Men vad menar du med att städa upp efter dom? De jag genast var och tänka på va att jag själv fick fråga en massa saker för att kunna göra ett bra jobb, och det kan ju vara krävande. Men jag skulle snarare vilja påstå att det va jag som fick städa upp efter som anställda då dom skräpade ner och skyllde på varanndra. Så för att visa framfötterna och slippa onödigt bråk så åtog jag mig den uppgiften istället ;)

[Yezz-an]
2011-02-14 11:22
#13

#12

Hör att du har helt rätt inställning som visar framfötter och tar för dig av det som du ser behöver göras Glad

Hoppas nu bara att det finns en arbetsgivare som ger dig chansen att visa vad du går för, för du skulle garanterat kunna få jobb med den arbetsandan som du har.

Med att städa upp så menade jag visserligen inte städa upp skräp som lämnas efter sig. Utan jag menade att plocka grejer rätt efter praktikanter, att rätta till det som blivit fel (för myyyycket blir fel), att fixa det arbete som praktikanten aldrig utförde för den missförstod uppgiften… typ så menade jag med att 'städa upp' Flört

Annons:
Gasoline
2011-02-14 11:55
#14

#13 Ja, det har du nog rätt i, det blir nog mycket så när man har praktikanter som inte har någon tidigare erfarenhet utav jobbet =/

Tack så mycket, söker allt jag kan komma över och jobbar alla extratimmar jag kan få (är inhoppare åt europcar i örebro, biluthyrningsfirma), någon gång borde det bli min tur ;)

Gasoline
2011-02-17 14:22
#15

Va idag på deras så kallade "informationsmöte" , det enda vi hade fått information om innan va att det va ett möte, tid och plats. Det började med att ledaren kom försent, sedan fick vi en rundtur, och sedan sattes vi i arbete ( =O )

Vi arbetade i 2 timmar och om jag och tjejerna jag jobbade med inte hde funderat på hur länge vi skulle "prova på" det där så skulle vi nog suttit kvar till ikväll!

Dessutom vill dom att vi ska komma måndag och tisdag, men praktikperioden börjar inte förens på onsdag. Dom menade på att om man kom måndag och tisdag så lärde man sig jobbet snabbare och kunde få anställning snabbare.

Jag pratade med min arbetsförmedling när jag kom hem, och hon vart allt annat än glad. Praktiken ska jag genomföra där, skriver på papper imorgon, men dom har ingen som hellst rätt att ha arbetare där innan praktikperiodens start! Af visste inte heller om detta.

Arbetsgivare tror seriöst att man är tappad bakom en vagn bara för att man är arbetslös!

Jag är grymt irriterad faktiskt!

Åsa S
2011-02-17 17:22
#16

Jag hade praktik på min utbildning (KY) jag fick erbjudande om extrajobb redan andra dagen på praktiken och nu jobbar jag ibland en hel del vid sidan av studierna för jag är i stort sett all extra personal de har att kalla in. De var helt ovana vid att ha praktikanter inte många söker sig dit verkar det som men jag tycker det är bra arbetsförhållanden, trevligt, omväxlande, man får lära sig mycket, man har mycket stor chans få vidareutbildning eftersom man aktivt erbjuder personalen det Visst det är tunga lyft men jag tyckte det var tyngre lyft på Willys då jag praktiserade där.

Var jag fick extra jobb så snabbt och ingen verkar vilja praktisera där = Systembolaget.

Jag fixade min praktik genom att ringa till huvudkontoret och sedan bli kopplad till områdeschefen han fixade det väldigt snabbt. Märkte dock att butikschefen jag hamnade hos var lite nervös i början de var ju inte vana vid praktikanter och visst blev det lite missar i början men personalen tog mycket väl hand om mig och visade hur man skulle arbeta och liknande.

Skurtrasan
2012-05-21 09:16
#17

roligt o se att en del faktiskt får jobb genom sina praktik platser…är arbetslös gymnasie utbildad målare som jobbat 1,5 år inom måleriet och haft en hel del olika anställningar på ca 3 månader som allt i allo på diverse olika företag och personligen HATAR jag praktikplatser.

Visst att man ska visa framfötterna och visa det här VILL jag! men det är jävligt lätt för folk som sitter med a-kassa eller någon annan sorts bidrag eller jobb och säga

-här lille vän får du en praktikplats i 3 månader så du kan visa hur duktig du är.

Själv har jag suttit på UGA och Aktivitetsstöd och nu sitter jag på socialbidrag och bostadsbidrag.

Återinför plusjobb som fanns innan när man fick viss kompensation för praktik.

Jag kan INTE änns ta en praktik för då halkar jag efter på AmF och Socialen som fungerar lika som AmF.Det går inte ha en praktik från 8 till halv 5 och sen vara förväntad att söka en 20-40 jobb i månaden.

Tycker verkligen plusjobbet ska införas igen för folk som står jävligt osäkert är det en skön garanti att iallafall få lite utdelning.Själv tycker jag att det är j*vligt mycket lättare att jobba och prestera om man får någon slags utdelning av det för just nu sitter man på exakt lika mycket med eller utan praktik

Livet i varje Andetag

hus-musen
2012-05-23 09:11
#18

Man kan faktiskt vägra praktik, med risk att man blir utskriven. Men det går att diskutera med de flesta arbetsgivare oxå.
Jag säger som det är på en gång, jag kan tänka mig 1-2 veckors praktik, sen ska det finnas ett kontrakt tillgängligt på 6 månaders provanställning. Är de inte intresserade så är inte jag det heller. 
Upplever att man får mer respekt tillbaka om man sätter ner foten, annars ses det som att arbetsgivaren minsann offrar sig och tar hand om en vilket de inte gör. Det är de som behöver arbetare.

Qui dormit, non peccat

 


Mysan59
2012-05-31 20:17
#19

Eller så kan det bli så här:

Jag har arbetstränat/praktiserat sen december 2011, fick praktikplatsen via ett projekt jag är med i där en AF-handläggare och en från kommunen ingår.

Praktikplatsen är på en ganska stor livsmedelskedja och jag har lärt mig kassan, plocka upp varor och fronta. Jag är glad, social och älskar verkligen serviceminded och är uppskattad av kunderna. Ja många av dom iaf.

Jag har inte jobbat i affär förut, utan på kontor och även där med att ge service till medlemmar (bland annat på två fackförbund).

Hösten 2004 op. jag ena axeln för den var utsliten, har i övrigt värk "lite överallt" i kroppen sen mitten av -80-talet, men inget som tagits på allvar då det inte syns vad som är orsaken. Har även panikångest som jag äter medicin mot sen många år tillbaka, (men kan få attacker ändå nån gång om året). Har även GAD (Generaliserad ångestsyndrom) samt IBS och (diagnoserad) ADHD.

OK nu till saken, sen op. -04 har jag varit sjukskriven och sen blev jag arbetslös pga att jag inte kunde fortsätta jobba sittande framför dator 8 tim/dag. Fick sen sjukersättning och utreddes och a-tränade och allt var det var. Tills september 2011 då jag blev utförsäkrad.

Allt gott och väl så långt och nu a-tränar jag då och jag stortrivs och vill ha en fast anställning, eftersom min GAD gör att jag ständigt oroar mig för pengar osv.

MEN nu till problemet… Jag har fått jobba några helger och kvällar med lön och ska nu från 1/7-30/9, som provanställning, säger chefen och sen ev. en anställning, grejen är att han är väldigt trevlig och har lyckats få AF-handläggaren och den inom kommunen att tro att det är så bra allting. Den lön jag har fått när jag jobbat extra nu är lägsta lönen som är 110:21/tim och jag är över 50 år! Och har arbetslivserfarenhet sen många år tillbaka, även om det inte är just inom handeln.

Men dom medverkande i projektet jag ingår i tycker att jag ska vara glad och tacksam för att det går framåt. Ni kan ju själva räkna ut vad en grundlör på 110:21/tim blir i månaden och jag ska ändå bara få jobba 60%, det är ju mindre än jag får nu, med aktivitetsersättning.

Dom medverkande, säger då att jag ska inte "tjafsa" med chefen om lönen nu, för då kanske det inte blir nåt av att jag får vara kvar där, utan få söka hjälp på soc. För "jag får ju tänka på att jag får OB också"…. Men OB är ju vad man får för att man jobbar på obekväm arbetstid och ska jag behöva jobba BARA kvällar och helger för att få ihop till hyra osv.?!

Jag frågade Handels och fick detta till svar:

Det som styrs i Handels kollektivavtal är minimilöner, den lägsta lön som
arbetsgivaren måste utbetala. Enligt avtalet är minimilönen om man saknar
branschvana om man är 19 år eller äldre 110,21:- per timme.

Snittlönen inom branschen ligger 129:- per timme. Tittar man på snittlönen
om man fyllt 50 år ligger den på 133:- per timme.

Med din erfarenhet samt din ålder är en rimlig lön 129:- - 133:- per timme.

Om du nu jobbar inom vårt område är du välkommen till Handels som medlem.
Medlem kan du bli över vår hemsida www.handels.se alt. att du ringer oss på
0771 -666 444 vardagar kl. 8-18.

Med vänliga hälsningar

Handels Direkt - Facklig rådgivare
--------------------------------------------------
Tel: 0771-666 444
www.handels.se

Jo detta låter ju bra, men eftersom som "har hand" om mig i 

det här projektet, säger åt mig att inte göra nånting eller prata 

med chefen om lön, så ska jag tydligen bara gå med på att bli utnyttjad och

förnedrad. Sköter mitt jobb lika bra som dom andra, 

ställer upp på det dom vill jag ska göra, kommer i tid, maskar inte…

Har sökt andra jobb utan resultat. Hur skulle ni har gjort om ni varit i 

samma situation?

hus-musen
2012-05-31 20:37
#20

#19 Jag tycker helt klart att du ska ta upp med arbetsgivaren angående din lön och iaf höra dig för om det finns möjlighet till högre rimligare lön för din ålder. Men räkna inte med några mirakel. På ett vis är lite pengar bättre än inga pengar, så i värsta fall häng kvar och sök andra jobb under tiden. Finns ju inget som säger att du måste jobba kvar där livet ut med den lönen.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Mysan59
2012-06-01 17:13
#21

#20 Tack för svaret. Jo visst är lite pengar bättre än inget, men om jag räknar på den lönen och att det gäller 60% så är det mindre än jag får nu i aktivitetsersättning. Men visst kommer jag fortsätta söka andra jobb.

hus-musen
2012-06-01 22:21
#22

#21 Ja nekar du till att vilja arbeta så kan de visst skriva ut dig och då får du inget alls.. Bästa kanske är att sätta lite press på arbetsgivaren så du antingen får högre lön eller återgå till det vanliga för att arbetsgivaren inte är intresserad.. Svårt det därObestämd

Qui dormit, non peccat

 


martdat
2012-06-03 20:39
#23

tror det är laglig lön i allafall låter det som då du inte har branch vana, i mitt yrke , hotell så är minilön 105 kr i timmen,,,,, tjatad mig till 109 när jag arbetat fyra år,,, men då fick jag hota att säga upp mig mer elr mindre för att få det,  tycker du bör sattsa på att få dem att ge dig högre anställningsgrad, 60 % är inte mycket, det vet de ju själva.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mysan59
2012-06-03 22:00
#24

Tack för era svar. Ja man får ju hoppas att marknaden vänder snart, så det blir lite mera gott om jobb…

Gasoline
2013-08-05 18:49
#25

Jag kan ju uppdatera att jag vart anställd, tråkigt jobb och dåliga arbetsgivare. Jag hade dock världens bästa arbetskamrater som lyste upp vardagen! Då vi var inhyrda åt ett annat företag fick jag möjlighet att börja jobba åt dom istället när alla vart varslade. Så sedan den praktiken har jag haft jobb och är nu fast anställd åt ett annat företag som jag kom i kontakt med genom denna praktik. Äntligen fick jag en praktikplats som gav något :-D Trivs som fisken i vattnet på mitt nuvarande jobb!

Upp till toppen
Annons: