Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 850 ggr
[memoirsofaclone]
2017-09-01 17:25

Hur klarar man det?

Går en fristående universitetskurs på heltid, dvs enligt lärarna ska man plugga 40 h i veckan och det mesta är självständigt arbete. 40 h fördelat på 5 dagar blir 8h, eller om man pluggar alla veckans dagar blir det nästan 6h per dag. Hur lyckas man med detta utan att bli galen? Alltså att sitta och plugga samma ämne framför datorn i 8h varje dag? Jag tycker ämnet är intressant, men klarar max 2h självständigt arbete per dag, typ. Och det känns mer än nog.

Visst, ett vanligt arbete klarar man ju av att jobba med i 8h, eller en skoldag med varierande ämnen, men att plugga något enskilt ämne är en annan sak. Är det jag som inte är någon pluggis eller är det normalt att plugga ett ämne så många timmar på raken? Är det möjligt?

Annons:
Lurvi
2017-09-01 17:33
#1

Hur gör du när du pluggar då? Tar du några pauser? Vilken miljö är du i?

[memoirsofaclone]
2017-09-01 18:00
#2

När det är självständigt arbete sitter jag hemma, sedan pluggar jag lite då och då så sammanlagt kanske det blir 2h per dag.

Lurvi
2017-09-01 18:03
#3

#2 Okej, förom du vill kanske du kan strukturera upp det med 40min plugg, 20min paus. Ibland ta paus genom att röra på dig eller göra något du tycker om. Sedan kanske du kan prova att plugga på ett bibliotek eller dylikt för lite miljöombyte (+ då slipper man många distraktioner.)

Vet dock inte om detta kan hjälpa.

penke
2017-09-01 18:20
#4

Disciplin och ha med sig bra studievanor sedan tidigare
eller skaffa dem "nu".
Du känner av ..gallringen, den sker inte bara efter tentor.

du vill ha ..mer än ett vanlig Mcjob längs löpande bandet,
 det kostar  lite svett.
tyvärr/tackolov finns det inga genvägar

AMJJ
2017-09-01 21:36
#5

Om du hinner med allting om du aktivt pluggar tvåtimmarspass är det bara bra! Bli inte stressad eller få dåligt samvete över att du pluggar för lite. Gör upp en plan och om du hinner med allt inom den tidsramen är det lugnt! Du kommer säkert att behöva plugga mer på en b-, eller c-kurs än en a-kurs. Dela upp det i tvåtimmarspass, ingen är effektiv i åtta timmar…:) Lycka till, har pluggat mkt så hör av dig om du behöver!

[memoirsofaclone]
2017-09-02 00:08
#6

Den kursen jag går kommer vara färdig i början av januari nästa år och jag pluggar den enbart för att jag tycker att ämnet är intressant, samt att jag för tillfället inte vet vad jag verkligen vill göra. Vissa tar ju friår efter studenten och jobbar men jag ville testa universitetet så jag valde bara en kurs som jag tyckte lät kul. Så det är inte hela världen om jag misslyckas, men det vill jag ju inte för min egen skull. Tycker jag klarar mig rätt bra med den tiden jag lägger ner, iaf hittills, känns som att allt bara skulle bli helt rörigt om jag skulle sitta med det för länge. Allt detta är helt nytt för mig, och vet egentligen ingenting om universitetet, hur svårt det är eller så.  Det kanske blir tydligare sen hur mycket tid man måste lägga ner? Just nu känns allt bara nytt och förvirrande. 

Jag tror inte att jag kommer fortsätta på universitet sen, blir nog yrkeshögskola istället.

Annons:
Upp till toppen
Annons: