Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 671 ggr
SkinAndBones
2017-08-21 12:26

När kommer första lönen?

Jag fick anställning på en större matbutik för ca en månad sedan. Och har nu arbetat där ca fyra till fem dagar i veckan i tre veckors tid. Under fredagen, den artonde dvs, fick alla löning - men det fick inte jag.

Är det så att lönen kommer komma den artonde september istället i och med att man ej hade arbetat en månad ännu? De andra kollegorna visste inte riktigt då de varit anställda så länge att de inte minns. Och chefen har inte varit inne de dagar jag varit där. Ska självklart fråga honom så fort han är där. Men har inte ens möjlighet att tanka min mobil med pengar för att ringa honom - går lite på knäna här m.a.o.

Är detta standard? Att första lönen plussas på den andra om man inte jobbat en månad? Kan man be om att få lönen för dessa tre veckor ändå? Är lite ny på området. Jag har nämligen varit sjukskriven i nästan tio års tid så detta är min första anställning.

Annons:
Ria74
2017-08-21 12:31
#1

Det beror på om du är timanställd eller har tillsvidare anställning. När jag går på timmar eftersläpar lönen 1 månad. Alltså det jag jobbar i augusti får jag i lön i september.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

SkinAndBones
2017-08-21 12:34
#2

1#

Men oh, det kan möjligtvis förklara saken. 

Hittar förstås inte ens anställningsavtalet men tror du kanske snabbt knäckte nöten åt mig, hehe.

Är bara att hålla ut till den artonde september då, helt enkelt!

SkinAndBones
2017-08-21 12:42
#3

Ahh, attans. Slog mig att man kommer få lite mindre första lön då. Blir kämpiga två månader framöver.

Skönt att ha arbete nu dock, så är dumt att klaga på så vis.

Ria74
2017-08-21 15:46
#4

Det är lite jobbigt att man inte får lön första månaden tycker jag med men sen brukar det rulla på  och om/när man slutar så får man en extra lön :)

Kolla upp om du får semesterersättning varje månad också, kan vara bra att veta om du tar semester eftersom du inte får någon lön alls månaden efter din semester i så fall.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

papa-bear
2017-08-21 20:04
#5

#4 semesterersättning är lagstadgad, 12-13% av lönen, sedan om den läggs på lönen eller betalas ut året efter som semesterlön är olika beroende på vilken typ av anställning man har, eller vilket fack man tillhör. det konstigaste jag varit med om var när jag var på ett projekt med Skogsstyrelsen, avtalet Skog-R, där man var tvungen att ta ut semester, annars frös pengarna inne, pengar som jag anser att man har rätt till oavsett.

Ria74
2017-08-21 20:26
#6

#5 Ja alla ska ha semesterersättning men många med timlön får den varje månad ihop med lönen. Tar man då semestert.ex hela juli så får man inga pengar i augusti eftersom man redan fått den i förskott. Det är ju bra att veta så man lagt undan pengar innan :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Upp till toppen
Annons: