Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 1947 ggr
[LF92]
8/20/17, 5:42 PM

Fortsätta som timanställd

Hej! 

Jag har jobbat på samma företag (matbutik) i ca ett och ett halvt år. Det började som sommarjobb och sen fick jag vara kvar. Jag antar att jag har varit timanställd, men har ändå fått schema med pass varje månad och även blivit inringd mycket. Vissa månader har jag fått jobba mer än andra. 

Nu i sommar har jag fått jobba oerhört mycket och jag hade tänkt att fortsätta jobba där även efter sommaren. 

Men nu till problemet. I fredags blev jag inkallad för ett samtal med chefen och hon som är personalansvarig och gör scheman och så. De sa att facket har hört av sig och kräver att jag ska få en fast tjänst, för att jag har jobbat där så pass länge nu. Men de kan inte ge mig det för tillfället, för det finns inga tjänster att ge. Därför kan jag inte jobba kvar, även fast de behöver mig och vill ha mig kvar.  Jag antar att facket tycker att jag blir utnyttjad annars. 

Jag blev oerhört chockad och ledsen. Men de pratade om att om jag börjar plugga på halvtid så skulle det kunna gå att fortsätta jobba så som jag har gjort. Vet någon om detta stämmer? Jag är absolut villig att påbörja en kurs (på distans) om det innebär att jag får jobba kvar. Mina chefer verkar inte vara så insatta i reglerna men det verkade som att de trodde att det skulle kunna gå att göra så. Facket kan ju  då inte kräva att jag ska få en fast tjänst, eller? 

Jag har redan hittat en kurs som jag kan påbörja när som helst, och jag ska prata med ena chefen imorgon. Förhoppningen är ju att när hon har skickat in "beviset" på att jag pluggar så ska allt vara lugnt. Hon har även gjort ett schema för september åt mig. Men jag är så himla rädd för att det inte ska gå, jag vill verkligen inte sluta där! Jag trivs så bra med arbetsuppgifterna och kollegorna. 

Långt inlägg kanske, men hoppas någon vet mer om hur det funkar!

Annons:
ApanAnn
8/20/17, 8:19 PM
#1

Det är inte facket som bestämner att du måste få fast tjänst, utan antagligen är det Lagen om anställningsskydd som snart slår till. Jobbar du visst mycket som timmis måste de ge dig fast jobb sen. Låter som om de behöver dig, men helst utan att ge dig fast och att de bara vill utnyttja dig utan att erbjuda anställningstrygghet. Det som de har sagt till dig (erbjuda att om du börjar plugga får du jobba kvar) är olagligt att göra för arbetsgivaren. Är du med i något fack? Det låter som om de försöker blåsa dig.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Åsa S
8/20/17, 10:19 PM
#2

Japp låter som din arbetsgivare lurar dig och utnyttjar att du är ung (vilket jag får uppfattningen du är)  och inte så erfaren. Hade du varit runt 50 och erfaren hade de nog sett sig tvungna att anställa och inte komma med floskler att det inte finns nån tjänst. Har du jobbat där i många timmar behöver de uppenbarligen en till anställd.

Har du nått tydligt anställningskontrakt? Du skriver att du tror du är timanställd. Du vet väl om att finns det inget tydligt skriftligt avtal om vilken anställning du har så räknas man som tillsvidareanställd av praxis lagligt sett, vilket kan innebära extremt höga böter för ett företag ifall de bryter mot det avtalet så jag hoppas du är med i facket.

Och du ska inte plugga för att ett företag säger åt dig att plugga du ska plugga när du själv vill plugga.

Påminner om när jag var ung och vikarie och min chef hade köpt en ny maskin och tänkte skära ner för maskinen borde ju göra mera av jobbet och försökte få mig att säga upp mig för att det skulle se bättre ut för mig på papprena det var det han sa.  jag sa tillbaka att jag inte skulle göra det för man får ju inte A-kassa på flera veckor ifall man säger upp sig själv. Jag tog hjälp av facket och det visade sig att skulle han säga upp nån måste han ta nån som jobbat längre tid på företaget än mig för jag var ju vikarie så sa han upp mig sade han upp tjejen som var mammaledig som jag var vikarie för. Ångrar inte att jag var motsträvig och inte gjorde som han sa, han försökte blåsa mig, han trodde jag inte visste hur läget låg till eftersom jag bara var lite mer än 20år. Jobbade kvar nått år till innan jag bestämde mig för att plugga ett ämne jag själv ville.

ApanAnn
8/21/17, 10:24 AM
#3

Om du inte är med i något fack - gå med i det som representerar arbetsplatsen. (Handels kanske?) De kan inte hjälpa dig med saker som hände innan du gick med, men det låter som om du kan behöva ha någon att prata med om arbetsgivaren fortsätter med fult spel.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

papa-bear
8/21/17, 7:54 PM
#4

i normala fall blir man inlasad efter ett år, det är därför som personal som t ex jobbar inom kommuners bemanningspooler blir satta i frysboxen och inte blir inringda när det börjar närma sig att det går över ett år, jag tror det kallas att stapla tid också.

förresten, hur kan de låtit dig jobba så mycket som du säger, och sedan påstå att det inte finns någon tjänst att anställa dig på, du har ju arbetat på schema och blivit inringd utöver schemat. det verkar som de insett att de gjort ett formellt fel och försöker lura dig

Madde
8/28/17, 10:06 AM
#5

Det låter väldigt konstigt. Är du medlem i Handels? Om inte så är det nog bra om du blir medlem. 

Du får jobba 12 månader på en allmän visstidsanställning (efter det så måste man ge en tillsvidareanställning annars bryter man mot Lagen om anställningskydd LAS)och 24 månader på vikariat.

Har ni någon fackklubb/fackombud på din arbetsplats?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Forest]
9/11/17, 9:22 PM
#6

Om jag har fattat det rätt är det 3 år man får jobba som timanställd det beror på hur många timmar mm det är. Jag anser du ska kolla med handels mer kring detta, jag jobbar själv i butik och vi har timanställda och själv var det innan jag vart fast.  Finns det någon som är fackombud där så kolla med den personen och kontakta handels själv för kolla vad som verkligen gäller.

Annons:
Upp till toppen
Annons: