Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1601 ggr
Stallmima
2017-08-08 11:07

Kreditupplysning och polisutdrag

Var på jobbintervju härom dagen och de ville ha både kreditupplysning och polisutdrag av mig. Vad anser ni om att arbetsgivare kräver ut detta när man söker jobb?  Och har ni någonsin emotsatt er detta när det kommit på tal?  Jag kommer nog ifrågasätta detta när jag är på nästa intervju, detta skall ju inte påverka mina chanser om att få jobb om jag gör det. Vad har ni här inne för tankar om detta?    🙂

Annons:
Loris M
2017-08-08 11:15
#1

Polisutdrag är jätte viktigt att lämna om du avser att jobba med barn exempelvis. De måste veta att du inte blivit straffad för sexuella övergrepp och det tycker jag är jättebra. Skulle aldrig ens fundera på att protestera. 

Vad gäller kreditupplysning har jag inte varit med om att det efterfrågats. Varför skulle de behöva en sådan? 🤔

Annette
2017-08-08 11:16
#2

Jag tycker inte det är alls konstigt.

Stallmima
2017-08-08 11:18
#3

#1 Nu söker jag inte jobb som har med barn att göra så egentligen varför efterfråga ett sådant till de jobb som ligger utanför detta…

Annette
2017-08-08 11:19
#4

Det kan finnas andra yrken där det är viktigt att veta om du är ostraffad.

Säg att du söker arbete som tex städare och är dömd för snatteri. En sådan person skulle inte jag vilja anställa.

Loris M
2017-08-08 11:30
#5

#3 

Håller med #4 ovan. Det beror på vad det är för yrke och vad de har för tidigare erfarenheter.  Om du tycker att det är onödigt kan du fråga varför de kräver det men jag skulle inte vägra lämna in. Då är risken stor att du inte får jobbet.

Halvdansken
2017-08-08 18:24
#6

Kreditupplysning kan vara för att man vill kolla att du inte har stora lån, så att du kanske kan tänka dig sälja information eller liknande för att få pengar. 

Jag jobbar själv  inom polisen (med IT), och där blev både jag och min man kontrollerade på både det ena och andra, just pga nån utpressningsrisk eller liknande.

Vad är det för jobb du sökt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Åsa S
2017-08-08 19:01
#7

Vissa har ju lite högre säkerhetsklassade jobb och då kan det ju vara ok men är det typ extrajobb på donken och de vill ha allt det där så känns det ju som överdrivet. Jag hanterar stora summor pengar på jobbet och har inte behövt  visa kreditupplysning eller polisutdrag. Var dock tvungen ge en massa sån info till SÄPO när jag gifte mig med min man eftersom han hade säkerhetsklassat jobb och då var även jag tvungen att godkännas ifall han skulle kunna fortsätta jobba där.

Stallmima
2017-08-09 08:38
#8

#6 Det är ett vanligt tillverkningsföretag

InkaAthilea
2017-08-09 09:21
#9

Jag tror man kollar sånt inom väldigt många branscher. Arbetsgivare har begärt utdrag från polisen på de flesta arbetena jag haft… inga konstigheter. Arbetsgivaren vill veta vem de anställer.

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Åsa S
2017-08-09 09:42
#10

#8 om man inte hanterar stora summor pengar eller jobbar inom vård, skola, polis och liknande låter det som överutnyttjande av systemet men jag skulle ändå lämna in ett utdrag  ifall de kräver det men jag skulle ställa en massa frågor om sånt som om de har haft stora problem med stölder och liknande från personal, och om de gjort åtgärder för att komma tillrätta med det och att du undrar eftersom du själv blir orolig jobba på ett ställe där man verkar ha så stora problem med brottsliga handlingar att man nu begär ut utdrag ur belastningsregistret från alla som söker jobb? För det jag skulle känna ifall nån skulle vilja ha utdrag av mig när jag ska söka jobb är att det kanske är problem på arbetsplatsen för har man inga problem eller aldrig haft så borde man ju inte anse att det är viktigt se utdrag ur belastningsregistret.

Halvdansken
2017-08-10 12:20
#11

De kan väl ta båda delar utan ditt godkännande? Kreditkortsbolag och liknande tar väl kreditupplysningar på folk. Vad det gäller utdrag från andra register vet jag inte hur det fungerar i Sverige.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
2017-08-10 14:35
#12

Belastningsregistret har jag för mig man måste begära ut själv och sedan får man hem ett kuvert som man sedan lämnar oöppnat till arbetsgivaren, tror inte det räknas som offentlig information som vemsomhelst får begära ut

Stallmima
2017-08-10 17:07
#13

#11  Belastningsregistret ska personligen skickas in och ja kreditkoll kan göras av vem som helst men den som är kollad får en kopia hem på vem som gjort utdraget, och då kan de vara bra för arbetsgivaren att få tillåtelse först

Annons:
Upp till toppen
Annons: