Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1125 ggr
Snuffles
8/6/17, 10:43 PM

Förslag på jobb

Jag vill tjäna lite extra pengar, är 16 och går i skolan (eller iaf efter sommarlovet) så jag skulle inte få ihop det med att jobba mitt i veckorna, finns det jobb var man bara jobbar på helger?

Annons:
tlover
8/6/17, 10:54 PM
#1

Ja flera tex vick inom resturang, handel el vården men vilka som man kan jobba med då man bara är 16 vet jag inte tyvärr

Även tex telefonförsäljning är ofta på kvällar och/eller helger men det är inget man vill göra om man har andra alternativ

l'm back

Åsa S
8/8/17, 8:56 AM
#2

Det kan vara svårt att ha extrajobb när man går i skolan ifall man ska följa de regler arbetsmiljöverket satt upp för du ska ha 36tim sammanhängande vila på en 7dagarsvecka och vilan ska vara på skolfri tid = man kan ju jobba ett tag på lördagen men sedan ska man vara ledig. 

Kopierat från arbetsmiljöverket:

• Yngre och äldre barn ska ha en viloperiod från arbetet om minst två dagar under varje sjudagarsperiod, så kallad veckovila. den sammanhängande ledigheten får inte understiga 36 timmar och veckovilan ska ske på en tid som är fri från schemalagd undervisning. • Yngre och äldre barn ska ha minst 4 veckors sammanhängande ledighet från arbete varje kalenderår. Ledigheten ska ligga på en tid som är fri från schemalagd undervisning. Det innebär att om sommarlovet är tio veckor så kan barnen arbeta högst sex veckor av dessa.

Kan lägga till att arbetsmiljöverket även säger att arbetet inte får gå ut över skolarbetet och efter att ha jobbat som lärare så vet jag att extrajobb ofta går ut över skolarbetet har haft många elever som skyllt på att de inte kan göra eller hinner göra skolarbete pga av att de ska jobba och tyvärr som lärare får man inte ta hänsyn till sånt utan det påverkade betygen åt det negativa hållet.

Så jag säger att det kan vara bäst vänta med ett regelbundet arbete tills du slutat skolan nöj dig med att ex. hjälpa grannar med lättare ärenden kanske sitta barnvakt och liknande.

Här är hela broschyren om hur ungdomar och barn får arbeta som kan vara bra läsa för både arbetsgivare, ung arbetstagare och föräldrar: https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/broschyrer/sa-far-barn-och-ungdomar-arbeta-broschyr-adi043.pdf

Halvdansken
8/8/17, 6:25 PM
#3

Kolla med grannarna om de behöver hjälp med nåt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

sp0ngeb0b
8/14/17, 1:11 PM
#4

Vet att man kan jobba på McDonald's när man är ung, har för mig att det är från 16 år eller så.

Upp till toppen
Annons: