Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3071 ggr
Beautyqueen
2017-07-20 17:05

Vad tycker ni ens yrke säger om en som person?

Tror ni att det finns en stark koppling mellan en persons personlighet och dennes val av yrke. Tror ni exempelvis att vissa yrkesgrupper är mer konservativa än andra.(Tog detta som ett exempel bara). Brukar ni kunna märka på en person vad denna kanske jobbar med? Jag frågar eftersom jag hade denna diskussion med en vän. Personligen tror jag inte att ens yrke säger särskilt mycket om hur man är som person. Men min vän tyckte att yrket säger ganska mycket om hur personen är. Vad tycker ni?

Annons:
Åsa S
2017-07-20 17:19
#1

Nej jag tror inte det möjligtvis att man delvis formades av sitt yrke förr i tiden då man ofta hade samma jobb hela livet och det var allt man såg och upplevde, men nu hoppar ju många mellan olika slags arbetsplatser och yrken.

tlover
2017-07-20 17:31
#2

Jo det tror jag absolut. Det är få kreativa människor som trivs med att jobba i "okreativa jobb" eller personer med social fobi som jobbar inom kundtjänst i en affär el liknande.

Visst är det kortare jobb tex direkt efter skolan eller efter en längre arbetsfrånvaro tror jag det spelar mindre roll. Då tar man det man får men ofta söker man ju sig vidare tex

l'm back

nypisnina
2017-07-29 14:39
#3

Många av de personer som jag känner har halkat in på sina yrken, d.v.s. inte valt de, de har dock valt att stanna kvar, men inte nödvändigtvis för att de trivs utan för att de måste ha en inkomst inte vet vad de vill eller kan göra istället. De personer som har valt sina yrken dock säger nog en del. Så både ja och nej skulle jag nog säga. Själv har jobbar inom konstruktion med ett gäng ingenjörer, men det var också något som jag bara halkade in på, jag identifierade mig inte i det arbetet eller kom särskilt bra överens med mina jobbarkompisar, de var rätt torra och oempatiska, inte heller särskilt ödmjuka, vilka är egenskaper jag inte är så glad i. De andra som liksom också halkat in på det jobbet var annorlunda dock så vi höll ihop mer.

Zepp
2017-07-29 15:18
#4

Utbildning säger nog mer om personligheten?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
2017-08-03 15:07
#5

Jag tror personligen att , vad en person sysslar med på sin fritid säger mer om honom/henne än deras jobb.

För det är ändå få arbeten som ger dig möjlighet att uttrycka din person då du ska utföra arbetsuppgifter åt ngn annan.

Upp till toppen
Annons: