Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2352 ggr
hanna-jo85
2017-07-11 17:48

Löneanspråk?

Har precis tackat jag till en 75% tjänst som personlig assistent. Jobbet är båda dag/kväll/nattid. Jag har jobbat inom vården i ca 11 år (Är 32 år). Men nästan enbart på vikariat och som timanställd. Har mestadels jobbat inom kommunen, men ska nu börja på ett privat företag. Nu frågade dom om jag hade ett löneanspråk.. blev helt ställd ju 😅 vad är rimligt?

Annons:
Aleya
2017-07-11 17:54
#1

Vad har du haft innan? Eller om du är med i facket så hör med dom

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Zepp
2017-07-11 17:58
#2

Eh som jag nämnt i en tidigare tråd,, det är för det mesta en formalitet.. för att sortera bort de med ohemula löneanspråk!

Ta kontakt med din fackförening först o främst så du inte dumpar löneanspråken först o främst för dig själv men oxå för andra!

Sen så.. tyvär, löner för personliga assistenter är inte särskildt höga.

https://www.kommunal.se/sa-satts-lonerna-medlemmarna-i-kommunal

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hanna-jo85
2017-07-11 18:02
#3

#1 Har bara haft timlön innan. Ja jag är med i facket. #2 jag har redan fått jobbet. Så dom kommer inte sortera bort mig 😊 Sen vet jag att lönerna inte är höga, men jag trivs att jobba med detta 😊 Ska höra med facket, tack 😊

Zepp
2017-07-11 18:07
#4

Se då bara till att de inte dumpar din lön.. du är trots allt 32 och har jobbat några år.. du är lixom ingen tonåring som behöver läras upp!

Kräv minst samma lön som du nu har!

Och jag misstänker att du redan har jobbat i "vården" dvs det är sällan några fantasilöner!

Altså så du inte går på en mina.. dvs om företaget i fråga förvänantar sig tonåringar som bor hemma och nöjer sig med fickpengar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aleya
2017-07-11 18:18
#5

#3 fast man brukar räkna ut i timmar hur mycket lön man ska ha. Så har det då varit när jobbade för exempelvis landstinget. Då stod det både Tim och månadslön. Så du kan ju räkna ut vad du skulle ha haft i månadslön om du hade haft ett sådant innan med vad du fick i lön innan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Zepp
2017-07-11 18:39
#6

I mitt avtalsområde.. IF Metall så är en månadslön i princip det samma som 175timlöner i genomsnitt per månad!

Eller rättare sagt tvärt om, när en timme dras från lönen så är den månadslönen/175 timmar!

Såå.. även om jag är förtroendevald så är jag lixom inte fena på avtalet som gäller.. så jag brukar slå upp lämpliga delar direkt ur boken/senaste utskicket av avtalstexten som skickas ut.. och min VD slår i sina utskick från arbetsgivarföreningen.. det har lixom inte ännu hänt att vi blivit tvugna att kalla in våra respektive ombudsmän för att tolka!

Osen så.. får du inte en rimlig lön för ditt arbete så var lixom inte rädd för att söka ett jobb inom industrin, de ropar efter arbetskraft!

Det sista har både för och nackdelar.. som regel något högre lön men oxå en mer reglerad arbetstid med stämpelklockor och liknande!

Oså blir man som regel tvingad att jobba 5 dar i veckan.. ledig endast på helger, storhelger, röda dagar, semester vecka 28-31!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[pusselbit]
2017-07-15 22:23
#7

Läste att man skulle dela månadslönen med 160 för att få reda på tim lön, stämmer det?

Zepp
2017-07-16 17:05
#8

Det där sista är nog offentlig verksamhet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[pusselbit]
2017-07-29 10:59
#9

8# kom på att det inte var logiskt alls, det beror ju på hur många timmar man har på sin tjänst.

Zepp
2017-07-29 15:13
#10

Det har mer med vilket avtal man jobbar under och 165 timmar är nog det normala för statlig/kommunal verksamhet?

Dvs jag är fackligt förtroendevald under IF Metalls avtal.. och enligt detta så räknar vi 175 timmar.. för att få fram en timlön!

Det är ingen som sagt att det skall vara logiskt, det är något man kommit fram till genom förhandlingar med arbetsgivarföreningen!

Det är främst räkneexempel främst när det gäller vilka avdrag man skall göra för varje timmes frånvaro!

Och har man timlön så har man timlön.. men de flesta har i dag månadslön!

Inte nog med det.. är du vikarierade lärare så får du oxå på din timlön semesterersättningen, så den delen är upp till dig att spara!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

papa-bear
2017-07-29 15:35
#11

har du kvar lönespecarna från din kommunala anställning ser du ju vad du haft för timlön, borde ju stå om du jobbat timmar, lägg på vad du anser är rimligt, privata vårdföretag brukar kunna betala mer. men kolla skattetabellerna så att inte den höjda lönen äts upp av höjd skatt.

hanna-jo85
2017-08-01 13:32
#12

Sitter med mitt avtal framför mig nu. Kan man utifrån detta veta vad min lön blir?

hanna-jo85
2017-08-01 14:06
#13

Har jobbat för samma företag tidigare. Senaste timlönen var då 138.39kr/h (155kr/h inkl semesterersättning).

Annons:
hanna-jo85
2017-08-01 14:13
#14

Så efter att ja räknat lite så borde min lön kunna bli 19475kr före skatt, inkl semesterersättning och exklusive ob. Baserat på 125 timmar/månad.

hanna-jo85
2017-08-01 14:15
#15

Ser inte att bilden kom med på mitt inlägg #12? Står iallafall i mitt avtal ingen lön. Bara "inkl 148 års lönerevision)

papa-bear
2017-08-01 14:34
#16

om du är med i kommunal tror jag att det inte finns något centralt avtal som styr vilken lön kommunerna skall betala, mer än en lägsta lön, sedan är det väl lokala förhandlingar som bestämmer lönenivån, och hade du den lönen för x antal år sedan, är det bara att lägga på 2 % per år för att komma upp i ungefärlig nivå för i år.

Grodan
2017-08-03 12:06
#17

Nyfiken på vad du fick för timlön. Det bolag jag provade att jobba på som personlig assistent hade 130 kr i timmen som tak…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lojs
2017-08-03 12:20
#18

#17 Det verkar vara väldigt olika på olika assistansbolag, jag är uppe på lite drygt 140 kr i timmen efter två års arbete inom samma bolag, tror det är max vad jag kan få för tillfället.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

hanna-jo85
2017-08-04 12:25
#19

Lite besviken blev jag allt. Lönen blev 148 kr inkl semesterersättning. Hade ju hoppats på samma lön som tidigare. Men detta var första gången jag löneförhandlade. Dom sa att det var det högsta dom kunde erbjuda nu. Men att det finns utrymme för löneförhöjning vid nästa lönesamtal.

papa-bear
2017-08-04 12:46
#20

#19 har du tur gör de där 7 kronorna att du hamnar på rätt sida i skattetabellen, så titta på nettot på första specen du får, så kan du kanske glädjas åt det i stället.

men hur är det om du jobbat där förut, får de sänka lönen då?

Annons:
Katti
2017-08-06 22:51
#21

Inte tusan ska du ha sänkt lön! Fråga om de tycker att du är så dålig och varför i allsin dar de anställer dig i så fall! Eller kanske inte 😉. Men ring och prata med facket tycker jag!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: