Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 807 ggr
srebecca
2017-06-30 18:15

Arbetsgivaren gav bort tjänsten

Hej

Jag blev i förra veckan erbjuden en tjänst som administrativ assistent. Jag var absolut intresserad av tjänsten men som alltid vill man löneförhandla innan man tackar ja och skriver på något. Sa att jag skulle tänka på saken och återkomma.

I måndags denna veckan ringde jag den rekryteringsansvarige och frågade hur det ser ut med utrymme att löneförhandla. Jag sa att jag gärna får en tusenlapp extra, rekryteraren tyckte det lät mycket men att avdelningschefen säkert går med på att mötas halvvägs (alltså 500 kr). Detta kändes bra och jag gick med på detta. Vi kom överens om att rekryteraren skulle prata med avdelningschefen på torsdag för att hon plötsligt dragit på en sista minuten resa(??). 

Nu i eftermiddags ringde rekryteraren och sa att tjänsten gått till någon annan. 

ÄR DETTA VERKLIGEN OKEJ? Pratade med facket och dom tyckte detta lät bedrövligt. HUR kan dom ge bort tjänsten när vi är under förhandlingsläge och jag verkligen inte tackat nej?

Annons:
landsbygdsbo
2017-06-30 18:21
#1

Han gav inte bort tjänsten, han valde att ge tjänsten till en annan.

Iom med att ni, som du säger, var i ett förhandlingsläge så finns det inget som hindrar att arbetsgivaren förhandlar med fler.

Niklas
2017-06-30 18:40
#2

Jag har samma uppfattning som #1. Finns det gott om sökande kan arbetsgivaren välja och vraka, och vice versa.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

srebecca
2017-06-30 19:12
#3

#2 Ja, det är klart. Men nu ringde dom till mig och erbjöd mig den. Chefen sa att jag kunde fundera på det i och med att jag faktiskt har ett arbete idag, skillnad om man är arbetslös. Sen åker hon på weekend så jag kan inte snacka med henne. Tyckte ändå jag och rekryteraren hade en bra dialog mellan oss så tycker det är fult gjort av dom.

landsbygdsbo
2017-06-30 19:18
#4

#3 Alltid ett problem, det att genomföra en förhandling med ngn som inte har mandat att ta beslut.

Lätt att det blir fnurror på tråden då…

Mortiscia
2017-06-30 19:54
#5

Tyvärr helt ok att agera på detta sätt. Arbetsgivaren har inte gjort något som helst rättsligt fel och tackar man inte ja så är tjänsten öppen för alla. Klart du får fundera, diskutera löner och göra hur du vill men det gäller att vara snabb eller så går chansen till någon annan, som den nu också gjorde.

Upp till toppen
Annons: