Annons:
Etikett13-fackförbund
Läst 3170 ggr
Low
5/23/17, 8:54 AM

Föräldraledig, gå ur facket?

Jag har aldrig förstått syftet med facket. Jag är anställd av ett statligt företag och jag går under Unionens Tjänstemannaavtal. Jag har dock aldrig behövt stöd från Unionen, och har det varit några frågor jag velat driva på min arbetsplats så har jag stått på mig på egen hand. Ändå betalar jag 3000 kronor om året till Unionen. Jag är mest med för att alla andra är det. Men det blir en ganska hög avgift för ett julbord om året, som vi bjuds på.

Nu ska jag vara mammaledig i ett år. Borde jag gå ur? Eller finns det något som gör att det är en fördel att vara medlem under mammaledigheten?

Och finns det något som säger att jag behöver ha varit medlem under t.ex. minst ett år för att få rätt till olika saker? Så fungerade mitt fackförbund i Norge nämligen.

Annons:
Maria
5/23/17, 8:59 AM
#1

Det är saker du kan fråga ditt fack.

Normalt sätt så är det ju väldigt bra om man slipper att anlita sin fackförening. Då funkar ju allt som det ska men skulle det bli problem så är det ju skönt att ha facket bakom ryggen så att säga.

Samma sak med hyresgästföreningen. Väldigt bra om det bara flyter på men också väldigt bra att vara medlem om det skulle bli några problem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

SuperLimm
5/23/17, 9:30 AM
#2

Har du några andra fördelar med facket? Jag vet inte hur unionen har det men jag är med i kommunal och där har vi en jättebra hemförsäkring genom. Vi har även lite andra medlemsförmåner. Jag tycker du ska fråga ditt fack vilka fördelar och anledningar dom kan ge dig.

Mvh Linn

SuperLimm
5/23/17, 9:32 AM
#3

Har du A-kassa genom facket? Då har du en stor fördel att vara kvar för det brukar bli mycket dyrare att bara va ha A-kassa utan facket.

Mvh Linn

Low
5/23/17, 9:52 AM
#4

Jag har hittills inga försäkringar genom Unionen eftersom jag försöker samla alla på ett annat bolag. Inte heller Unionen A-kassan är bunden till själva fackförbundet.

Madde
5/23/17, 9:03 PM
#5

Självklart finns det fördelar med att vara med i facket även om man är föräldraledig. Jag har mindre avgift nu när jag är föräldraledig, men har rätt till hjälp och massa andra saker om det inträffar något oförutsett. För mig är det en solidarisk handling, ju fler vi är desto starkare blir vi när det kommer till förhandling av kollektivavtal, förhandlingar på arbetsplatsen osv. Stark tillsammans!

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Åsa S
5/23/17, 10:41 PM
#6

+Det händer ju mer än en gång att föräldralediga "glöms" bort vid ex. löneöversyn och kanske man har förlorat arbetsuppgifter eller får andra när man kommer tillbaka till jobbet och då kan det vara skönt ha stöd av facket.

Annons:
Madde
5/25/17, 7:21 AM
#7

#0: Har du koll på dina rättigheter och skyldigheter på din arbetsplats? Om du svarar nej på frågan kan jag rekommendera dig att faktiskt gå en facklig utbildning. Där kommer du få veta så mycket mer. Vet att unionen håller i utbildningar så ta tillfället att gå någon framöver. Genom ditt kollektivavtal (för det har väl din arbetsplats) får du rätt till mer ersättning när du är hemma och är föräldraledig under X-antal dagar. Mvh Madde

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Zepp
6/30/17, 8:21 PM
#8

"Jag har aldrig förstått syftet med facket."

Då kan jag förklara för dig vad det handlar om, nämligen att det handlar om att företräda arbetstagarna och se till att det finns schyssta vilkor och löner samt att påverka samhället som helhet i riktning som gynnar arbetstagare!

Den viktigaste funktionen är att sluta avtal med olika arbetsgivarorganisationer!

Främst nuförtiden treåriga löneavtal som leder till reallöneökningar, mer pengar till pensionen, arbetstidsförkortning och litta andra förmåner.

Grejen är att man inte behöver vara medlem.. det viktigaste är att alla andra är det!

Iallafall, det funkar litta som en försäkring, men man måste inte betala för allt arbete som utförs, utan man kan även åka snålskjuts om man är lagd åt det hållet!

Men.. fackets förhandlingsposition är till stora delar beroende på hur många medlemmar de har.

En fackförening med väldigt låg organisationsgrad har då väldigt svårt att sätta någon som helst makt bakom sina ord!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
6/30/17, 11:25 PM
#9

Nu ska vi se..hur kan facket sätta ett pris på a-kassan? och hur kan det bli dyrare om man ej är med i facket?

Zepp
7/1/17, 12:40 PM
#10

Man är medlem i olika A-kassor som regel!

Och A-kasseavgiften styrs till största delen utav hur många som är arbetslösa i just den kassan man är medlem i!

Oså till historien.. ursprungligen så startades A-kassorna av de olika fackföreningarna.. numera så är de i princip frikopplade från fackföreningarna rent juridiskt/ekonomiskt men organiseras/administreras fortfarande förbundsmässigt och ofta i samma lokaler som fackföreningarna.. dels av praktiska skäl men oxå av historiska!

I Norge har man en statlig obligatorisk A-kassa!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: