Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 1746 ggr
[memoirsofaclone]
5/9/17, 9:06 PM

denna förbannade stress

Går i trean i gymnasiet, dvs en månad kvar tills skiten är slut. Jag valde ett högskoleprogram endast för att jag inte visste vad jag ville göra sedan, så jag kunde ju inte ta ett yrkesprogram. Nu den sista månaden har jag verkligen fått ett hat för allt som har med skolan att göra. När jag tvingas upp på morgonen, måste gå dit antingen i ösregn eller stekande sol, måste träffa alla dryga plugghästar som inte fattar nånting och säger ''men det är ju bara att plugga va inte så lat'', alla lärare som bara öser på en uppgifter, t o m själva synen av skolbyggnaden får mig att sparka hårt i trappan på vägen dit, tyst aggression. Om en månad är jag fri, men dessa två veckor innan betygen sätts har vi så sjukt mkt att göra. Har fem större uppgifter kvar som vi nu fått och gymnasiearbetet som aldrig blir klart utan måste lämnas in gång på gång för att ändra nån mening hit och dit. Vet faktiskt inte hur jag ska orka. Dessutom lider jag av depression och det gör allt ännu värre. Samtidigt dras jag ständigt med de större tankarna, vad är det jag ska bevisa? Varför är det sådan press på att man ska göra så mkt hela tiden? Blir samhället bättre av det? Vad är målet? Vad kommer denna löjliga skrivuppgift som jag gör nu betyda om några år? Osv osv. Jag kommer inte ihåg nånting som vi lärt oss från tidigare år, just för att det är totalt meningslöst och icke användbart, vad är meningen? Samtidigt fortsätter politikerna med sitt ''sverige ska vara en kunskapsnation'' med bara högutbildade. 55% av pluggsinnet går i arv, jag har inget bra sådant arv, alla är inte gjorda för detta. Samtidigt har man inget val för samhällets mål är att vi ska bli som i östasien där unga personer faller ihop och dör på gatan pga för mkt stress och jobb. Sjukt.

Annons:
Aleya
5/9/17, 9:31 PM
#1

Ja du… Du verkar ha en tråkig syn på livet. Du kommer ju behöva göra samma oavsett om du ska studera vidare eller jobba och gå ut. Hur ska du göra vid sommarjobb om du nu har nått? För det är nu du lägger grunden för att ha lite erfarenhet av jobb och kunna visa upp det sedan. Det är ju ett plus i kanten. Har du hjälp för din depression? Om inte så sök så du får prata med en kurator eller dylikt. Tror det är bättre än att sätta ut en massa funderingar på internet konstant. Då kan du ju prata om vad du vill och få hjälp av en fysisk person.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[memoirsofaclone]
5/9/17, 9:55 PM
#2

Fast skillnaden är att jag inte behöver jobba med de ämnena jag har nu, kmr aldrig börja på en sådan utbildning. Ska börja på yrkesutbildning så fort jag hittar någon. Det är skillnad på jobb och plugg, jag är mer en yrkesperson helt enkelt. 

Om jag har en tråkig syn på livet, vad är då kul? Det jag nämnde ovan eller? 

Kan ju vara intressant att prata med ''vanligt folk'' också, inte bara psykologer, det är därför jag ''sätter ut en massa funderingar hela tiden''. Finns dessvärre inget vanligt folk i form av vänner i verkligheten, så man tager vad man haver helt enkelt.

Aleya
5/9/17, 10:05 PM
#3

Det jag syftar på är att det är få saker som verkar duga för dig. Är det inte det sociala som tjorvar så verkar du tycka att skolan är skit av en eller annan anledning. Det ser jag som en jäkla tråkig syn på livet. Finns det verkligen inget i ditt liv som är mer givande och roligt att lägga energi på än att tycka allt är jobbigt och konstigt? Du kanske borde krydda upp ditt liv med nått du gillar så då kan skingra tankar och inte bara se problem.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[memoirsofaclone]
5/10/17, 12:01 AM
#4

Finns såklart roliga saker, dock tillåts inte dessa saker att ta upp lika mkt tid som de tråkiga. 

Jag är t ex mkt samhällsintresserad och försöker ifrågasätta systemet, är det fel eller ska vi alla vara lojala robotar? Då kan man bli på lite dåligt humör när man ser alla fel. Tycker fler borde göra det, därför är det ju utmärkt att man kan nå ut till fler på internet.

Tro mig, det är verkligen inte första gången jag fått höra att jag är negativ, har fått veta det både på andra internetforum och i verkligheten. Men hur skulle det se ut om vi bara accepterade allt? Ibland behövs en skeptisk syn

Aleya
5/10/17, 6:07 AM
#5

#4 jag tycker du klagar. Om det då är sättet du skriver på vet jag inte, men dina inlägg är mer: måste jag …. Eller Varför bör jag då jag inte… Låter inte alls som en som är samhällsintresserad, låter snarare som en som inte eller förstår riktigt det sociala kring situationer/händelser. Vad menar du med att vi är lojala robotar? Jobba måste vi om vi inte är så snuskrika att vi kan sitta hemma och rulla våra tummar. Eller om man är så sjuk/dålig eller annat så samhället måste försörja oss. Och när man väl jobbar så har man ju möjligheten att hitta sitt drömjobb. Så jag tycker ändra attityd. Eller ska du bo hemma resten av livet, intala dig att du är någon slags rebell och samhällsnisse när du egentligen inte mår bra och därför tycker allt är jobbigt, konstigt och skit?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[memoirsofaclone]
5/10/17, 3:29 PM
#6

#5 tror du behöver läsa om mitt inlägg en eller två gånger.

Annons:
Aleya
5/10/17, 5:30 PM
#7

#6 detta var en sammanställning av alla dina inlägg som du skrivit.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Gronstedt
5/10/17, 6:10 PM
#8

TS, meningen med att plugga och jobba är att man ska kunna försörja sig. För vem ska annars göra det? Om ingen går till skolan/jobbet när det känns trögt, så blir det inte många som är där. Var ska då samhällsfunktionerna komma från?

[memoirsofaclone]
5/10/17, 9:50 PM
#9

#7 Uppenbarligen tänker vi väldigt olika eftersom vi inte förstår varandra. Lite kul att mina inlägg är så utstickande att du kommer ihåg alla i alla fall, alltid nåt

#8 Tror att du missuppfattat också, läs sista delen i mitt inlägg. Jag skriver om utvecklingen, vilket håll den är på väg mot. Att jobba är inte fel, man måste jobba och hjälpa till med samhället, det vet jag.

Gronstedt
5/10/17, 9:55 PM
#10

#9: Jag tror inte en sekund på att din beskrivning av "samhällets mål" är korrekt, och jag tvivlar på att den belastning du beskriver som orsaken till din stress skulle få en genomsnittlig "östasiatisk student" (om det nu finns så många typiska sådana) att ens känna sig uppvärmd. 

Om du inte ens kan acceptera några veckors skolarbete, hur ska du klara 40 timmar i veckan 47 veckor om året när du kommer ut i verkligheten? Och det är bara om du får ett lugnt och välordnat jobb. Lev som hemtjänstassistent,  lärare, undersköterska eller sjuksköterska  i 40 år och prata sedan  om hur stressigt det var att göra några skrivuppgifter i skolan.

Aleya
5/10/17, 11:22 PM
#11

#9 ne det är för att du skriver så jäkla ofta så att man inte kommer undan dina inlägg. Som har samma tråkiga ton och mening.

Att du vill undvika det ena och det andra, inte fattar vanlig vett och etikett osv.

Men visst, skit i att skaffa jobb och försörjning. Ingen tvingar dig. Men det lär inte vara det ljuvliga sommarlovet som du verkar tro.

Jag tänker då inte skita i att gå till mitt jobba. För jag är så smart att jag väljer ett jobb jag faktiskt trivs med och känner att jag kan bygga på min kunskap om saker jag har intresserat mig för under åren.

Om du då sen vill fortsätta att inte lyfta ett finger och påstå att folk är som robotar som pluggar och jobbar. Ja men ha det då så kul. Men jag ser inte vad du just nu tillför med dina inlägg förutom ditt gnäll och avsky till hur samhället är uppbyggt.

Du kanske borde testa bo ute i en by då och bli typ självförsörjande om nu all press är för jobbig för dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[memoirsofaclone]
5/10/17, 11:53 PM
#12

#10 men snälla nån

Jag är en vanlig (nåväl, kanske lite udda) tonåring som har det allmänt jobbigt i skolan och kände för att skriva av mig lite. 

Det finns alltid de som har det värre, de stressade undersköterskorna borde tänka på alla slavarbetare på klädfabriker i indien som arbetar 14 timmar om dagen för småmynt. Dessa arbetare borde tänka på de som inte har nåt jobb alls för att deras stad och alla de känner är sönderbombade i krig osv. Alltså, med detta tankesätt kommer man ingen vidare vart.

Det där ''målet'' är såklart inte medvetet, men vi är definitivt påväg mot ett stressigare och mer krävande samhälle. Kolla ökningen av psykisk ohälsa hos ungdomar. Att min stress inte skulle få denna östasiatiska student att ens känna sig uppvärmd visar hur otroligt illa det är.

[memoirsofaclone]
5/11/17, 12:00 AM
#13

#11 Men lol, okej jag ska förklara detta en gång till. Jag klagade på skolan, att den var stressig. Att högskoleförberedande utbildningen är stressig men att man i princip är tvungen att ha den. Jag har inte sagt att jag inte vill jobba. Jag beskrev situationen just nu, att jag kände mig stressad just nu. Snart är det över och jag kan välja en yrkesutbildning, men just nu är det inte över. Därför skrev jag bara av mig lite. Tänkte att några fler kanske kände nåt liknande men de verkar inte ha hittat hit. 

Märks att du blir provocerad av saker jag skriver, mitt tips är då att kanske läsa någon annans trådar.

Annons:
Aleya
5/11/17, 12:14 AM
#14

#13 fortfarande så verkar du ändå tycka allt är skit ändå. Är det inte äldre som du inte tål så är det nått annat.

Gnäll och åter gnäll. 

Om du inte ens kan erkänna det så då lär det ju inte finnas hopp att du kan förändra din syn på nått. Men hey gör vad du vill med ditt liv. Men du behöver inte sitta och sprida varje idé du har.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[memoirsofaclone]
5/11/17, 1:17 AM
#15

14 Så vitt jag vet så är detta en diskussionssajt? Jag får många tankar och ideer men då jag inte har så många att diskutera med irl så tyckte jag att iFokus verkade bra. Man ska väl kunna diskutera saker som man anser inte är som de borde? Sedan att du och vissa andra inte alltid håller med är en annan sak. Tycker för övrigt att det är du som har en rätt tråkig ton just nu, om någon skulle prata med mig sådär i verkligheten så skulle jag nog undvika den. Kan vara bra att tänka på.

Gronstedt
5/11/17, 8:00 AM
#16

#12: Vem har bett dig att tänka på att någon annan har det värre? Och varför skulle du? Det är sällan speciellt produktivt. Tänk i stället på vad du behöver göra för att skaffa dig ett liv. 

Jag kan faktiskt inte se att det är speciellt illa om samhället kräver att individer tar ansvar för sig själva i så stor mån de förmår, inte ens om det betyder att individer måste anstränga sig lite.

#15: Diskutera på du. Men rätten att diskutera medför inte rätten att slippa utsättas för avvikande åsikter.

Aleya
5/11/17, 8:02 AM
#17

#15 fast när det enda man ser är inlägg från samma person så bli man leds. Och det kanske du ska acceptera att folk inte alltid vill behöva se dina inlägg. Så kanske starta en blogg vore nått för dig istället. Happ, intressant att du börjar prata om verkligheten. För om du beter dig åter som du gör här så förstår jag tyvärr om folk undviker dig. Men som sagt: duger inte samhället och stressen så flytta ut i ingenstans och lös dina problem.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[memoirsofaclone]
5/11/17, 1:42 PM
#18

Alltså seriöst, hur orkar man ens haka upp sig på nåt sånt här? Starta en jättediskussion för att man hade några åsikter om samhället. Jag försöker, till skillnad från många andra, hålla en lugn och sansad ton när jag diskuterar och jag vill inte gärna hamna i onåd med folk på nätet, känns ovärdigt.

Aleya
5/11/17, 2:09 PM
#19

#18 och jag har svarat vad jag anser att du kan göra för att slippa "stressen" och att samhället inte passar dig. Så då får vi sätta punkt där.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
5/13/17, 9:21 AM
#20

TS Du verkar studietrött, har du funderat på att ta ett sabbatsår och jobba eller praktisera istället? Eller behöver du kanske inte ens högre än gymnasium för att jobba med det du vill?

Eller är kanske depressionen så illa att du bör söka sjukskrivning (och såklart vård) för den?

Ja, skolan är kass för de flesta, tyvärr är det inte så jättemycket man kan göra åt detta. Den skulle behöva rejäla omstruktureringar för att faktiskt funka så att barn/folk lär sig snarare än att dom blir drönare. Tyvärr skulle det både betyda mer pengar till skolorna och nya utbildningar till lärare/rektorer/politiker och andra som sätter ramen. Det är synd att skolan år 2017 fortfarande har förlegade metoder för lärande när det finns så mycket forskning som visar att det inte funkar, men det är pengar det handlar om helt enkelt. Tyvärr kan du inte just nu påverka detta utan du får helt enkelt bestämma dig om du vill satsa på att plugga vidare direkt eller inte.

l'm back

Annons:
Herveaux
5/13/17, 10:20 AM
#21

(Jag har inte läst alla inlägg, verkade bli lite tjafs där mitt i alltihopa….)

tlover här ovan skrev redan det jag också tänkte på. 👍

Jag beundrar alla som klarar av att ta sig igenom gymnasiet, det gjorde inte jag.
Fick ge upp redan efter ett par veckor pga skoltrötthet/depression, men trots det så har jag fått både anställning och haft ett eget företag i sju år.
Jag älskar att jobba och lära mig saker, men skolmiljön funkar inte för mig…

(Nu har min psykiska hälsa rasat igen, men jag kämpar mig tillbaka och vill ut i jobb igen. Tankar om ett nytt företag ligger och gror.)

Man kan få ett bra jobb man trivs med utan att gå "standard-vägen" dit.

Kämpa på! 🌺

(OT - Tycker du har mycket intressanta tankegångar som du skriver om här på forumet, intressant läsning!)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

angest
5/13/17, 10:28 AM
#22

Jag känner igen dina tankar ts. Jag tyckte verkligen att skolan var en pina genom alla år och jag hade aldrig orkat med att plugga vidare efter gymnasiet. Jag hade turen att få en fast tjänst direkt efter gymnasiet. Inget drömjobb förvisso men mycket bättre än skolan tycker jag ändå.

tlover
5/13/17, 11:10 AM
#23

#21 Jag klarade inte heller gymnasiet men trots det jobbar jag ju med det jag älskar (genom eget företag).

TS ett annat tips är folkhögskola, där lärs det ut annorlunda än vanlig skola vad jag förstått (har själv bara gått två kurser på folkhögskola och inte i närheten av heltid) så jag har hört om många skoltrötta som ändå klarar av folkhögskola (om du nu absolut måste studera vidare av någon anledning)

l'm back

Halvdansken
5/21/17, 2:28 PM
#24

TS - om du nu skulle beskriva ditt drömliv, eller samhälle, hur skulle det se ut? 
Alltså - vad vill du?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[memoirsofaclone]
5/22/17, 12:16 AM
#25

#20 Ja, nu har jag klarat igenom en del av det jag beskrev ovan, men det blir ett rätt uselt resultat för det är sjukt mycket på samma gång. Har tänkt ta en liten paus genom att plugga en liten kurs på ett halvår, för att se lite hur det är, så själva kursen är ju rätt betydelselös, valde bara nåt som lät kul. Jag tror jag vet ungefär vad jag vill bli, men måste fundera ett tag till på de, det kräver iaf en yrkeshögskoleutbildning, men då är det ju nåt man är intresserad av och mer praktik. 

Har sökt vård förut och det var där de slog fast att jag hade depression, men en lättare variant, dvs man ska ''vänta och se'' vad som händer, typ. Det går lite upp och ner.

#21 Tack för förståelsen och lycka till med framtiden :) kul att nån tycker det man skriver är intressant också^^

#24 Det skulle bli en lång text haha, men jag önskar att det hade varit lite mer ''chill'' med denna utveckling. Folk kallar mig bakåtsträvare men jag ser tjusningen i ett mer analogt samhälle, dvs inte att man ska sitta och lata sig hela dagarna, men inte stressa sönder sig pga ständigt ökande krav och konkurrens. Att få ett jobb är en vinst för samhället och borde vara en självklarhet, inte att alla ska slita ihjäl sig för något som inte ens passar dem då det knappt finns några alternativ. Dessvärre har ju i-länder som sverige nästan enbart valt att rikta in sig på teknikjobb som kräver en lång utbildning medan alla enklare jobb flyttas utomlands eller ersätts av maskiner. Men uppenbarligen behövs de ju, politikerna pratar om dessa enkla jobb hela tiden men verkar inte medvetna om att de själva är med på att se till att de försvinner.

Halvdansken
5/22/17, 12:35 PM
#26

#25. Kan du inte försöka få jobb som trädgårdsmästare, eller med djur eller annat som är naturnära?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: