Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2227 ggr
[nevamisse]
4/10/17, 2:42 PM

Jobbfunderingar. Vad arbetar ni med?

Jag ska så småningom läsa vidare, jobbar som undersköterska och vill i framtiden ha ett annat yrke med högre lön, normala tider (dagtid vardagar) och kanske lite mer frihet dvs att man inte står lägst i hierarkin.

Trivs i vården, men vill inte bli sjuksköterska, kanske jobba mer med hälsa/friskvård än sjukvård. Eller prova något helt annat, tror jag skulle kunna trivas med kontorsjobb.

Ett problem är när jag tittar på lönestatistik, så är många av de yrken jag är intresserad av inte särskilt välbetalda. Välbetalt behöver det inte vara, men ska jag läsa några år och få studieskulder så vill jag åtminstone komma bortåt eller över 30' före skatt. Självklart kan man inte få högsta lönen direkt, men efter några år vill jag i alla fall ha chans att öka lönen. 

Vad arbetar ni med? Blev yrkesvalet som ni hade tänkt er? Är ni nöjda med lön, arbetstider, förmåner mm?

Annons:
Halvdansken
4/10/17, 3:12 PM
#1

IT sen -83. Bra lön, bra arbetstider, bra kolleger.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tlover
4/10/17, 3:22 PM
#2

Egen företagare, ville det i 10 år innan jag startade, obefintlig lön så det skulle kunna vara bättre men hellre låg lön än att jobba med annat, jobbar dygnet runt, året om (semester? Vad är det?), inga förmåner förutom att jag får testa spännande teer, ingen trygghet men det är ändå det jag vill arbeta med (även om jag tänker leja bort "det tråkiga" när ekonomin börja tillåta det)

l'm back

Ria74
4/12/17, 4:05 PM
#3

Sensoriker på deltid och resterande tid barnskötare på en förskola. Jättebra lön inom sensorik och helt okej lön som barnskötare. Bra arbetstider på båda ställena.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Åsa S
4/14/17, 1:59 PM
#4

Är utbildad lärare och har jobbat som det men jobbar nu på systembolaget, lägre lön nu inte i närheten av 30000kr men mår mycket bättre och har ett mindre stressigt jobb tycker jag. Har faktiskt beslutat mig för att satsa på livskvalite istället för pengar, ju mer man tjänar desto mer kräver ofta jobbet av en psykiskt och fysiskt, jag vill leva NU inte som många andra som lider och stressar och är i min ålder (45) och pratar om allt kul de ska göra som pensionär.

Halvdansken
4/14/17, 2:26 PM
#5

#3. vad gör en sensoriker?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ria74
4/14/17, 7:08 PM
#6

#5 I mitt arbete använder jag mitt lukt och smaksinne för att kvalitetssäkra och plocka fram nya och befintliga smaker i livsmedel. I mitt fall är det vodka det gäller.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Halvdansken
4/14/17, 8:42 PM
#7

#6. Förmodar att du hört samtliga kul kommentarer om det, så jag avstår 😃

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ria74
4/15/17, 7:50 AM
#8

#7 Jadå efter snart 10 år i branschen har jag hört dom flesta skämten ;)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Halvdansken
4/15/17, 6:39 PM
#9

#8. Men hur fungerar det? Är det om en firma vill ta fram en ny smak; Absolut Tallbarr, eller nåt? Eller är det också om Systembolaget som funderar på att importera en ny sort och vill kolla om den kan sälja, sas. Håller god kvalitet osv.  Vad gör du mer än att smaka, "Ja, den är god"?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ria74
4/15/17, 9:16 PM
#10

#9 Jag är anställd av The Asolut Company så det är primärt dom och deras produkter jag arbetar med. Men andra företag både svenska och utländska köper våra tjänster så jag testar i princip alla märken som finns och ännu inte lanserats på marknaden :) Jag använder aldrig värderande ord som gott, äckligt eller liknande. Det finns en lista med egenskaper som jag letar efter och bedömer på en skala. Är det en ny produkt utarbetar jag och mitt arbetslag fram en ny lista med egenskaper som är relevanta för just den produkten. Sen analyseras våra resultat efter X antal blindtester med samma produkt. Därefter skickas vår analys till uppdragsgivaren och hen får bedöma om produkten behöver förbättras, analyseras mer eller kan lanseras på marknaden. Detta är i stora drag det jag sysslar med :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ApanAnn
4/19/17, 5:12 PM
#11

Jag är utbildad till apotekare, jobbar som kvalitetsansvarig på apotek med en liten del centralt kvalitetsarbete som även spiller över lite i vårdområdet. Apoteket där jag oftast är stationerat har öppet 9-21, så jag vet inte om det räknas till normala arbetstider för dig. De flesta apotek har mer eller mindre helgöppet numera. Bra OB i alla fall, även om jag oftast tar ut det i tid och inte pengar. Jag gillar mycket helgöppet mer än lite helgöppet… Är helgarbetstiden bara några timmar blir det kanske bara en ledig dag veckorna med helgjobb och det orkar jag inte riktigt med. Tittar du på apoteksområdet är kanske receptarie smartare dock. 3 år och finns som distansutbildning i Umeå. Får en blodad tand går det att läsa två år till och plocka ut apotekarexamen.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Halvdansken
4/20/17, 12:23 AM
#12

#10. Det här var spännande "Därefter skickas vår analys till uppdragsgivaren och hen får bedöma om produkten behöver förbättras, analyseras mer eller kan lanseras på marknaden. ".  Så alla smaker fungerar inte lika bra på olika marknader? Skillnad på EU, USA,  Asien osv?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ria74
4/20/17, 12:28 AM
#13

#12 Det är ganska stor skillnad på EU, Asien och USA. Många produkter skräddarsys för dom olika marknaderna. Ytterst få fungerar överallt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[nevamisse]
4/21/17, 11:40 AM
#14

Kul att läsa era kommentarer!

#11 Tyvärr fattas en del matte och fysik för att komma in på det. Är dålig på matte.

ApanAnn
4/22/17, 12:20 AM
#15

Ja de utbildningarna är tunga om matte känns svårt. Det finns ju apotekstekniker också (KY-utbildning, experter på egenvårdsbehandling) men det kan jag inte rekomendera i nuläget. Det finns många, svårt att få plats på utbildning och svårt att få jobb sedan.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

[nevamisse]
4/22/17, 7:44 PM
#16

#15 Ja, kemikurserna hade jag lätt för, men fysik och matte är det lite svårare med. Helst vill jag läsa till något som är åtminstone medel-enkelt att få jobb inom efteråt, inte roligt att läsa några år och sedan inte få jobb och behöva fortsätta som undersköterska.

Zepp
4/24/17, 8:11 PM
#17

Jag gick aldrig gymnasiet utan började jobba direkt efter grundskolan, så småningom hamnade jag i industrin.

Tog tjänsteledigt och läste på Chalmers och tog en Högskoleexamen i industriell teknik!

Kom tillbaka till samma företag och blev beredare/verktysgkonstruktör.

Egentligen hade jag tänkt mig något lindrigare arbete.. men iomed att det är brist på kompetens inom industrin så har jag sen alltid jobbat väldigt mycket!

Och jag tjänar cirka 30.000.. fast det blir oftast i snitt 35,000, med övertid!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ApanAnn
4/25/17, 12:48 PM
#18

Hmmm… då hade jag nog främst tittat på KY eftersom de är anpassade för att kunna jobba direkt efteråt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: