Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 2108 ggr
[memoirsofaclone]
4/5/17, 12:12 AM

Universitetet - fattar ingenting

Är 18 och håller på att leta kurser för hösten så jag har nåt att sysselsätta mig med då jag inte har en aning om vad jag vill göra. Har hittat några intressanta men det dyker upp så mkt frågor, kanske står det svar någonstans men har inte hittat nåt. Hur funkar det med antagningen, alltså hur många kurser bör man välja? Har hittat tre hittils, hur ska jag kunna veta hur stort söktryck det är på just dem? Tänk om man väljer typ 5 också kommer man inte in på nån? Vissa av kurserna är också kvällstid, vad betyder det? Kl 17 elr 20? Man vill ju gärna veta sånt. Får man lika mkt i studiebidrag som i gymnasiet om man bara studerar en kurs? Har typ ingen att diskutera detta med, kanske borde prata med syv men helt ärligt verkar inte hon ha så stor koll på sitt jobb då hon gett felaktig info flera ggr. Så många frågor…

Juste har bara tittat efter kurser i min stad alternativt distans så jag antar att jag inte behöver ta något sorts lån då jag bor hemma?

Annons:
kim1980
4/5/17, 12:21 AM
#1

Lån för gå i skola låter dyrt i längden. Många som jobbar som ger fel info och gör fel. Inget ovanligt tyvärr. Finns ju nått som både är skola och praktik . Att Ska ge större chans med jobb sen.

[memoirsofaclone]
4/5/17, 12:30 AM
#2

#1 Ja, jag antar att det mest är de som blir tvungna att bo på annan ort som kanske behöver lån till hyra osv? Jag skulle dock bli glad om jag fick fortsätta få studiebidraget (som väl är något med 1000 kr/mån?) då de är de enda pengar jag får, inte så kul att inte ha en enda krona under mer än ett halvår :/ Ska förmodligen börja på ett yrkesprogram sedan, nästa år, måste bara ha lite tid att bestämma mig. Insåg nästan nyss att det bara är ett par  månader kvar tills jag går ut skolan..

kim1980
4/5/17, 12:53 AM
#3

Nä är tufft nu förtiden . Men betala skulder flera år. Nog för man kan hamna där utan skola. Gäller tänka sig för. Mina syskons barn bor hemma för värden är som den är. Vissa har tur får bo med nån har rum över. Men jag hade antagligen gott till soc en ta lån.

Zepp
4/5/17, 11:05 PM
#4

Inget problem med att ta studielån om man utbildar sig till något som ger en hyfsad lön.

Så man får kolla vilken lön yrket ger.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
4/8/17, 1:22 AM
#5

#3. Tufft nuförtiden? Jag gick i Lund 80-83 och betalde på mina lån i ca 25 år.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[memoirsofaclone]
4/8/17, 2:15 AM
#6

Jag vill dock inte dra på mig några lån helt i onödan, vad skulle jag ha de till? Jag har inga utgifter, jag bor hemma och har endast sökt program i min stad alt distans. Men när man läser på CSNs hemsida som i allmänhet är otroligt förvirrande så låter det som att det skulle vara nåt måste, men har säkert fattat fel, de är dock anmärkningsvärt dåliga på att förklara på ett enkelt sätt och sidan ser rörig ut. Tror inte jag är ensam om att tycka det.

Annons:
Gurky
4/9/17, 10:44 AM
#7

Vad exakt är det du undrar över? Du har en bidragsdel och en lånedel. Vill du inte stå i skuld så hoppar du över lånet och tar bara bidraget. Men se till att kurserna du läser ger dig rätt till studiemedel och om du inte uppnår en viss poäng måste du betala tillbaka. Angående studieskuld, är inga som helst problem att betala tillbaka såvida du inte läser något obskyrt.

Em_
4/10/17, 4:17 PM
#8

CSN eller studiemedel är inte samma på universitetet som på gymnasiet. Man ansöker om bidragsdelen, och lån om man vill ha det också, för det antal veckor man studerar. Jag är osäker på hur det blir om man inte läser heltid. Det borde stå vid kurserna när du säker dem om de är på 100%, 25% och så vidare. Heltid eller 100% betyder sällan att man är 40 timmar i skolan på en vecka, utan det är tiden man förväntas lägga ner på kursen.

Vill du plugga på heltid väljer du kurser så att du kommer upp i 30 hp på en termin. 

En del universitet har länkar till kurshemsidor där det finns mer praktiskt information om kursen. Ibland finns det någon man kan mejla och fråga. Kan vara bra att kolla så att kurserna inte krockar med varandra. 

Sök allt du skulle vilja läsa. Sen när du får första antagningsbesked kan du sålla om kurser krockar schemamässigt. Finns det flera liknande kurser kan du söka alla, se om du kommer in på någon, och tacka nej om du kommer in på flera. 

Tänk på att du har ett max antal veckor du kan få studiemedel för. De flesta tar aldrig ut så många veckor med studiemedel, men vill du läsa en lång master eller bli läkare eller så kan veckorna med studiemedel ta slut. 

Kan också vara bra att veta att så fort du inte pluggar räknar CSN med att du jobbar och skickar inbetalningskort för att man ska betala tillbaka. Har man inget jobb så måste man ansöka om uppskov. Blir man inte godkänd kan CSN säga nej till nya lån tills man har klarat av en viss % av högskolepoängen man har fått studiemedel för.


[memoirsofaclone]
4/10/17, 5:12 PM
#9

Hade tänkt välja en kurs, den är 30 hp och pågår under hösten till v2. Egentligen är det ingen kurs som jag direkt har nytta av utan tänkte mest gå den för att den verkar intressant, vill liksom ta en paus och har tidigare funderat på just en sån kurs på fritiden. Sedan såg jag att den fanns på universitetet gratis och dessutom vill jag se hur det är på universitetet. Den som jag tänkt välja är inte så populär direkt så antar att jag skulle komma in, bara de inte ställer  in den alltså, men har hittat några andra alternativ också.

 Nästa år börjar en annan kurs på en yrkeshögskola som jag funderar på att söka till då jag länge tänkt på det yrket, så den här universitetskursen är förmodligen bara en mellangrej för att jag inte ska sitta sysslolös ett halvår. Kunde ju ha försökt hitta nåt jobb då jag inte är pluggtypen direkt men som sagt så vill jag se hur det är på uni nu när jag ändå har slitit för att klara mitt universitetsförberedande gymnasieprogram.

Tack för svaren, känner att jag i alla fall har lite bättre koll på det här nu än för nån vecka sen.

Zepp
4/12/17, 8:30 PM
#10

Menna  akta dig för Yrkeshögskolan.. jag läste YTH och tänkte mig något annat jobb.. lindrigare!

Fast jag blev kvar på samma ställe och jobbar cirka 50 timmar i veckan iomed att jag i princip är den enda med den kompetensen!

Oandrasidan.. yrkeshögskola ger nästan garanterat jobb.. välj rätt yrke bara!

Det är sådan brist på kompetent personal i princip så du kan välja något du tror dig kunna trivas med i rätt många år!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kim1980
4/15/17, 12:18 AM
#11

5# ja är det värre blir det tyvärr. Är inget sträva efter ta lån . Och jobb är ej rikt på Heller. . Värden är överbefolkat tyvärr. . Jag har turen sluppit allt det inne bär.. Är ej som alla andra men ser positiv i det. Och att blir mindre drama med fick det bevisat efter mycket om men. Värden har mycket kvar lära . Har min grava åsikt helt enkelt. I vissa saker var det bättre för.. men nu är hårdare krav men ändå ingen garanti med jobb..

Halvdansken
4/15/17, 6:33 PM
#12

#11. Sträva efter - nä, men kanske nödvändigt om man ska ta en längre utbildning, som ger jobb efteråt.  Inga problem att få jobb i vården, tex. IT är eftertraktat, jurister, tekniker av olika slags,  arkitekter, lärare….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
4/24/17, 7:54 PM
#13

Jaa.. i dag är det snudd på omöjligt att inte få jobb bara man har utbildning!

Enda sättet att klara sig från att bli anställd är att hoppa av skolan?

Och har man väl blivit anställd så vill de bara att man skall jobba övertid.. helst 5-7 dar i veckan!

Man får helt enkelt välja något yrke man har fallenhet för så man inte vantrivs!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: