Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 1275 ggr
taylor__lambert
4/2/17, 9:03 PM

Fråga om CV

Sitter och ska uppdatera mitt CV, men har en fundering. Jag har bytt skolor mycket både i grundskola och gymnasiet. Jag vill skriva ihop allt ovh skriva något i stil med Grunskola 2002-2011 Gymnasium 2011- 2014 Men är det okej att skriva så eller måste arbetsgivaren veta vilka skolor man gått på?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Zepp
4/2/17, 9:11 PM
#1

Nämn först o främst det som har betydelse för det jobb du söker!

Att du klarat/gått igenom grundskola/gymnasium är antagligen något som förutsätts.

Gymnasieutbildningen och dina betyg därifrån kan vara viktiga om de är en förutsättning för din jobbansökan.

Om du varit socialt aktiv/varit ledare i sådan verksamhet kan oxå vara en merit.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vendelay
4/2/17, 9:26 PM
#2

Har du klarat gymnasiet bryr de sig inte om grundskolan (de antar väl att du klarat den då). Om du har läst något på gymnasiet som är relevant för jobbet tycker jag att du ska skriva ut det men annars kan du nog bara skippa utbildningarna helt om du inte har några andra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

taylor__lambert
4/2/17, 9:34 PM
#3

Jag har inte gått ut med gymnasiekompetens. Läser det just nu på folkhögskola. Men har gått sammanlagt ca 3 år på gymnasiet. Men när jag väl får gymnasiekompetensen vet jag inte hur jag ska skriva för då har jag gått 3 år på gymnasium och 2 år på folkhögskola vilket motsvarar gymnasiet men kan man då skriva att man gått 5 årig gymnasieutbildning?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
4/2/17, 9:42 PM
#4

Eller är det bättre att dela upp skolformerna?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Zepp
4/2/17, 9:50 PM
#5

Skriv främst vilken kompetens du uppnått.. som du lyckats klara av!

Om man säger som så, jag gick i 12 olika grundskolor, läste alldrig på gymnasiet, jobbade många år för att sen läsa in en högskoleexamen på Chalmers!

Arbetsgivare är knappast intresserade av trasssliga familjeförhållanden i ungdomen utan mer om min högskoleexamen!

Eventuella frågor som handlar om uppväxt och sådant får intervjuaren stå för!

Och då handlar det om att utröna din personlighet.. vilket oxå kan vara viktigt för det jobb du söker.

Du skall främst skriva vad du tror har betydelse för det jobb du söker!

Såå.. formella meriter, dvs utbildning och eventuellt socialt angegamang/ledarskap och sen kommer man hur som helst in på personlig lämplighet.. men det sista är till stora delar intervjuarens sak att utröna.

Man kan för det sista oxå nämna nuvarande familjeförhållanden, hur man bor, vilka hobbies, intressen man har osv!

Man vill först kolla kompetens, sen vill man ha koll på om man är rätt person med rätt personlighet för arbetet!

Ju äldre man är och med långvarigare väl vitsordad yrkesverksamhet ju mindre viktigt blir det med personliga egenskaper!

För då är det litta samma som med grundskolan.. har man goda referenser från andra jobb så kan man lixom inte vara en helt omöjlig person att ha med att göra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

taylor__lambert
4/2/17, 9:57 PM
#6

Precis och alla arbetsgivare söker folk med gymnasiekompetens idag. Därför måste det nästan alltid finnas med. Jag har dessutom andra utbildningar/kurser som kan vara av värde. Så då kan det väl lika gärna stå med gymnasium? Personligen anser jag att det är bäst att skilja på dom olika skolformerna, men jag har ju ingen annan att rådfråga än internet. Just nu sitter jag och skriver 4 olika CV:n till olika jobb. Men just det med skolan gör att det blir för långt och dessutom inte aktuellt för vissa arbetsgivare. En butikschef bryr sig knappast om man gått hundgymnasium tex men de vill fortfarande veta att man slutfört gymnasiet. Därför undrar jag hur jag ska skriva för att det ska se attraktikvt ut. Att jag gått hundgymnasium kan däremot vara en bra merit för en djurbutik eller hunddagis. Men just nu skriver jag ett CV ämnat för icke djur relaterade jobb.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
vendelay
4/2/17, 10:07 PM
#7

Okej, så du vill skriva med att du har gått gymnasiet men du vill utelämna att du inte har gymnasiekompetens, stämmer det?

Jag håller med dig om att dela upp skolformerna men jag tror inte att någon arbetsgivare är intresserad av hur det gick för dig i grundskolan om du är äldre än gymnasieålder. Då är det bara relevant med gymnasie- eller högre utbildningar.

Har du läst olika program på alla gymnasieskolor?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Zepp
4/2/17, 10:17 PM
#8

Prexis.. det är sällan man ens nämner grundskolan.. utan det är främst meriter från dina gymnasieutbildningar som är aktuellt!

Alla utbildningar du klarat av är i princip meriter.

Sen så är det inte alla som jobbar med det de är utbildade för.. det kanske blir mer en hobby?

Över huvudtaget så brukar det blir frågor om avbrutna studier.

Man kanske inte är sådan att man kan slutföra saker och ting?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

taylor__lambert
4/2/17, 10:21 PM
#9

Det är dock tyvärr så att väldigt få vet att Folkhögskola motsvarar gymnasiet. Därför tror jag det är viktig att ha med båda. För så fort jag nämnt att jag går på Folkhögskola så blir jag oftast ifrågasatt. Jag tänker då att arbetsgivaren inte kopplar folkhögskola och gymnasiekompetens. Grundskolan kan vi skita i just nu. För den är inte viktig. Hade kanske varit viktigare om jag invandrat från annat land eller har grundskola från annat land? Har gått på tre gymnasium men tillhört 4. 2 med hund inriktning, en textil och design den fjärde vet jag inte då jag var tvungen att tillhöra ett gymnasium när jag praktiserade istället för att gå i skolan så den sista räknar jag sällan med.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Zepp
4/2/17, 10:26 PM
#10

Krångligt att skriva.. skriv som du nämner ovan!

Dvs du läser in gymnasiekompetensen på folkhögskola!

Menna.. vi pratar således inte om något jobb där det krävs universitetsutbildning?

Då kommer din personlighet att betyda mer vid själva anställningsintervjuen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

taylor__lambert
4/2/17, 10:35 PM
#11

Ibland undrar man jue :p när man ska ha gymnasiekompetens för att arbeta hos posten liksom. Men tack ändå för er syn på detta :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Zepp
4/2/17, 10:50 PM
#12

Att ha klarat av minst gymnasiekompetens är främst ett tecken på att du klarar av att fullfölja uppgifter som andra ålägger dig!

Det innebär bland annat att du kan ta till dig muntliga och skriftliga besked, tyda dessa och utföra dem så som de var tänkt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: