Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 1082 ggr
Mia-45
3/21/17, 10:13 AM

Månadslön

Måste bara höra med er här inne som kan detta. 
När man har månadslön, får man då lönen för samma månad som man jobbat?
Alltså nu får jag då för mars den 25:e tex?
Har kollat kollektivavtalet men kan inte se nåt om detta där. Är väl blind.

Annons:
vendelay
3/21/17, 10:16 AM
#1

Det är olika, jag har haft ett jobb där jag fick betalt för samma månad men majoriteten av jobben jag haft har jag fått lönen en månad efteråt. Om jag jobbade i mars får jag alltså lön i april.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

OlgaMaria
3/21/17, 10:17 AM
#2

Vanligast är nog att få lönen månaden efter men det är olika. Det brukar stå i anställningskontraktet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mia-45
3/21/17, 10:23 AM
#3

Det står inte i mitt anställningskontrakt. 
Har precis för mej att jag fick en månad efter i början. Och sen av en slump så ser jag att jag helt plötsligt får för samma månad. 
Tyvärr vet jag inte vart jag gjort av mina lönelappar för början av förra året. 
Bad chefen om de men har inte fått ut de än.

Mia-45
3/21/17, 10:23 AM
#4

Det står inte i mitt anställningskontrakt. 
Har precis för mej att jag fick en månad efter i början. Och sen av en slump så ser jag att jag helt plötsligt får för samma månad. 
Tyvärr vet jag inte vart jag gjort av mina lönelappar för början av förra året. 
Bad chefen om de men har inte fått ut de än.

Veda
3/23/17, 12:54 PM
#5

Om du är fackligt ansluten borde du kunna fråga facket vad det står i kollektivavtalet. 

Staten och kommuner brukar vanligtvis betala lönen samma månad, med privata arbetsgivare är det lite olika.

Zepp
4/5/17, 11:10 PM
#6

Om man säger som så, det är olika praxis för tjänstemän och kollektivanställda.

Där tjänstemän får förskottslön, dvs samma månad, medans kollektivanställda får efterskottslön.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
ApanAnn
4/10/17, 1:01 PM
#7

Jag har för mig att min grundlön kommer i förskott, men OB-ersättning och sånt kommer på månaden efter.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: