Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3251 ggr
taylor__lambert
2/25/17, 12:27 PM

Om man inte får jobb?

Jag studerar på Folkhögskola, mitt sista år. 19 Maj blir jag helt sysslolös. April får jag minna sista pengar från CSN.

Jag har aktivt letat jobb i lite mer än 2 år, fick ett jobb som telefon försäljare (2016) men jag klarade verkligen inte av att ha pressen att alltid måste sälja ett x-antal varor varje arb pass. Men det är det enda jobb jag fått under 2 års tid. Jag söker via facebook, går in i butiker samt genom arbförmedlingen.

Jag söker fortfarande men jag får inga jobb, knappt arbetsintervjuer. Känner mig ganska knäckt. I Maj får jag inga pengar, vet inte hur jag ska klara denna sommaren.

Har funderat på socialförvaltningen men har absolut ingen aning om hur det hela går till där. Vet bara att det tar lång tid innan de får arslet ur vagnen och det börjkar hända saker men jag vet inte om jag kan söka redan nu för att jag fortfarande studerar.

Arbetsförmedlinegn kommer jag ju skriva in mig i, men får bara göra det dagen efter skolavslutningen och då måste jag vara arbetslös ändå i 3 månader innan det händer något och jag får någon riktig hjälp.

Jag bor med min mamma, hon får något stöd för varken soc, försäkringskassan eller arbetsförmedlingen kan hjälpa henne ut i arbetslivet igen. Med mitt CSN stöd klarar vi oss men när det väl inte finns så vet jag inte vad som kommer hända.

Så hur ska jag göra? Hur funkar Soc?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
RobinEH
2/25/17, 1:34 PM
#1

Ja, här i vårt vackra Sverige så har vi rätt att få hjälp att få vår ekonomiska vardag att gå runt. Samtidigt är det mycket annat som måste gå runt. Detta löser vi genom att göra det så besvärligt vi kan att få ekonomiskt stöd. Huvudsakligen går vi på att du måste ha problem för att få hjälp, inte förväntade problem. 

Jag skulle rekommendera att du kontaktar socialen i din kommun och presenterar din situation. Har du tur så bor du i en kommun där socialen är behjälplig, inte bara retroaktivt. Har du otur så får du svaret "Du får pengar från CSN, du är arbetsför, du har tid att hitta ett jobb, hör av dig när du inte har någon inkomst". 

Här kan du beräkna om du har rätt till försörjningsstöd. Det är ingen garanti för att du är berättigad försörjningsstöd då den inte kan ta hänsyn till alla faktorer. 

Tyvärr så är du idag inte berättigad sådant stöd eftersom du får pengar från CSN och du kan inte garantera att du är utan jobb när du studerat klart. 

Se till att ansöka om bostadsbidrag.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Halvdansken
2/25/17, 2:25 PM
#2

Varför registrerar du dig inte på nån jobb-sajt? Jobbdirekt, jobbsafari osv.  Googla "Jobb i Sverige", så får du massor med träffar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

parsley
2/25/17, 3:07 PM
#3

Tror det är enklast att du kontaktar socialförvaltningen i den kommun där du bor och säg som det är, t ex jag pluggar fram t om 19 maj och kommer att behöva ansöka om ekonomiskt bistånd efter den dagen, då jag inte har någon inkomst.  

Kan du tänka dig att arbeta inom vård/omsorg så brukar de söka sommarvikarier vid den här tiden på året.

taylor__lambert
2/25/17, 8:05 PM
#4

#1 ja tyvärr vet jag ju att den kommun jag bor i så finns en mycket otrevlig handläggare på Soc. När vi levde på soc bidrag för några år sedan så fick vi inget bidrag under tre månader, höll nästan på att bli bostadslösa, så jag bor ju inte i den bästa kommunen.

#2 jag är med på sååå många sidor. Inte ens Burger King, Mc Donalds eller Pizza Hut vill anställa mig, inte heller städfirmor. Har jätte svårt att minnas alla sidor jag är med i, alla lösenord och användarnamn.

#3 tänker att det är väl det bästa att försöka få kontakt med dom.
Har funderat på assistens jobb, problemet är att jag vet inte ett jota av vad man gör och jag vet med mig att jag nog inte är den bästa assistenten heller. Barn är jag inte jätte förtjusta i heller såvida inte barnen sköter sig och är trevliga.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Spectabile
2/28/17, 9:17 PM
#5

Har du registrerat dig på olika bemanningsföretag? CV antar jag att du har skrivit. Det som är väldigt viktigt är det personliga brevet där man verkligen måste framhäva sig själv och tänk på att det ska vara riktat till just den arbetsgivare (bemanning) som du söker till. Efter det får man bli rent av tjatig o stöta på dom ganska ofta. Annars hamnar man längst ner i listan

taylor__lambert
3/2/17, 7:29 PM
#6

#5 exempel på bemanningsföretag? Jag är med på säkert 15 olika sajter utöver AF, vad de är för sajter minns jag knappt. Skriver så gott som alltid ett nytt Personligt brev utefter vilket jobb jag söker. Vissa sparar jag för de kan funka till liknande jobb.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Halvdansken
3/2/17, 8:45 PM
#7

Vad har du för utbildning, och vad för jobb vill du ha?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Outlawly]
3/3/17, 8:07 AM
#8

Har du kollat om någon förskola behöver hjälp?

Eller på  en församling.

Har du frågat företagen du sökt hos varför du inte fått jobb?

Jag är inte så jätteförtjust i barn heller men när jag var 18 fick jag vara vikarie på dagiset där jag bodde. Men jag hade i alla fall ett jobb.

Jag tycker inte att du ska vara kräsen i ett sånt här läge.

Åsa S
3/6/17, 4:36 PM
#9

Kanske försöka tänka lite annorlunda och istället för att tänka på var du vill jobba, fundera på var finns jobben. Finns det lagerverksamhet, företag på orten som behöver folk. Butiksektorn är nog den branschen där det är allra svårast få ett jobb + på cafeer. Medans du söker försök hitta ett volontärjobb, man tjänar inget på volontärjobb normalt sett men du får något som är oerhört värdefullt vid jobbsökande = referenser. Nästan alla arbetsgivare vill ha namn + telefonnummer till referenser som kan berätta om hur du är som person och anställd.

taylor__lambert
3/8/17, 8:28 AM
#10

#7 har två års gymnasieutbildning med inriktning Hund och studerar just nu mitt andra år på folkhögskola första året med inriktning högskola nu med inriktning foto. Praktik på hunddagis (6mån) samt hundstallet. Nu ska jag även få praktik i en matbutik en vecka. #8 gillar inte barn. Jag kan stå ut med dom But thats it. Dessutom behövs Mer hjälp just nu verkar det som än under sommaren. Är absolut inte kräsen, men vore inte kul eller speciellt schysst för barnen att ha en dryg vikarie. Församling har jag funderat på, men vad får man göra? Ingen av företagen vill svara på varför jag inte fått jobbet på de få jag varit på intervju med. #9 ja butik och café är svårast då de helst inte vill lära upp nytt folk. Min mamma dillar ofta om något med arbetsförmedlingen. Att man ska kunna "koda" sig och då få samma summa pengar jag får nu pga att jag har ADHD. Någon som vet vad jag talar om och kan förklara?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

tlover
3/8/17, 8:39 AM
#11

#10 Att du kodar dig kan innebära olika saker, tex så kan du snabbare bli berättigad det stöd på ca 3000:-/mån som arbetsförmedlingen ger till de som sökt länge och inte fått jobb, dels så kan du få rätt att inte behöva söka varenda skitjobb som dyker upp för att rädda din akassa, dels så kan du vara berättigad bidrag för start av företag osv. Det är däremot vad jag förstår individuellt så det får du ta med en handledare.

l'm back

parsley
3/8/17, 8:46 AM
#12

#10 Arbetssökande som anses ha någon form av funktionsnedsättning kan kodas av arbetsförmedlingen. Kodningen kan ligga till grund för t ex lönebidragsanställningar eller anställning inom Samhall. Det finns en del skrivet om det  om du googlar, både i form av tidningsartiklar på nätet och mer akademiska texter.

taylor__lambert
3/8/17, 11:19 AM
#13

Tack. Får ta det med min handläggare när jag får en.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
trettiotrean
3/16/17, 10:26 PM
#14

Lager!! Sök lager jobb. De söker ALLTID personal vid den här tiden på året. Många som går på semester i sommar som behöver ersättas. Är det större lager så är chanserna höga för att du får fast anställning om du skött dig bra. Absolut inte det roligaste jobbet, men det ger bra pengar och har man inget annat jobb, så va fan ;) Jobbar själv på lager och trivs faktiskt bra, tungt men varierande. På mitt lager var det dessutom inte krav på truckkort utan det fick jag där. Även industrijobb som operatör är enkla att få, krävs oftast ingen specifik utbildning. Skriv ett cv och gå ut på företag och lämna. Du kan inte få mer än ett nej ;) se positivt på det hela, ju svårare du tycker att det är desto svårare blir det ;)

taylor__lambert
3/18/17, 5:38 PM
#15

#14 och jag som verkligen VILL arbeta på lager XD verkligen! Men jag har noll koll på hur man hittar såna arbetsplatser utöver arbetsförmedlingens platsbank.  Jag har ingen aning om vart det finns lagerarbete

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Halvdansken
3/18/17, 7:40 PM
#16

#15. Du har ju sagt att du är med på alla jobbsökarsajter. Där finns nog ockå lagerarbete. Och du har väl satt upp en sk. agent som skickar mail till dig när det är nåt som passar?
Om du inte kan komma ihåg password osv, så får du gå in och göra nya, och skriv upp dem nästa gång.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

taylor__lambert
3/19/17, 6:07 PM
#17

Har faktiskt aldrig hittat lagerarbetare på dom andra sajterna. Automatiska mail får jag men när jag väl försökt klicka mig in på dom kommer det inte upp något.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

JoannaLi
3/23/17, 5:37 PM
#18

Har du kollat om det finns Facebook-grupper för jobbsökande i din närhet etc? Är med i en nu, och visst, det är ju mest "skitjobb" som dyker upp (lager, lastbil, mek, personligassistent), men mycket kan ju vara roligt ändå, och om inte annat så ger det lite lön :)

Spectabile
3/23/17, 6:33 PM
#19

Vet inte var du bor. Men du kan försöka med att få ett sommarjobb till att börja med, det finns mässor lite varstans

https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Tips-och-rad/Nyheter/Nyheter-for-Arbetssokande/2017-01-19-Hitta-jobbet-direkt-pa-sommarjobbsmassan.html

Jobbchansen finns på flera orter med jämna mellanrum. Det kan vara bra att gå på dom

https://www.arbetsformedlingen.se/sok#?q=Jobbchansen&cats=126&time=0&hits=10&page=1&sort=1

taylor__lambert
4/2/17, 8:59 PM
#20

#18 är med i 2 stycken ganska stora såna också. Får mest förslag inom telefonförsäljning och den kommer jag aldrig gå på igen.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: