Annons:
Etikett09-bemanningsföretag
Läst 1525 ggr
Stallmima
2/24/17, 10:17 PM

Inhyrd längre än 2 år?

Ställer frågan här:  Om jag är inhyrd på ett företag genom bemanning i längre än 2 år, är företaget skyldig att erbjuda mig anställning då?  Har hört detta av en bekant och undrar om någon här kan utveckla frågan

Annons:
Aleya
2/24/17, 10:38 PM
#1

Det beror snarare på hur många timmar du jobbat som jag fattat det. När du jobbat x antal timmar under dessa två år så ska du bli erbjuden jobb. (Har jag för mig att det var förr) Sök på LAS

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Stallmima
2/24/17, 11:11 PM
#2

#1 Jag förstår, om det handlar om en vanlig heltid då?  Eller vill du precisera hur många timmar det rör sig om i såfall?  Tack för svar!  🌺

Aleya
2/24/17, 11:13 PM
#3

#2 jag minns ärligt inte hur många timmar då jag aldrig fått ett jobb så. Men googla las som sagt så lär du se bättre.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
2/25/17, 9:09 AM
#4

Fast gäller inte det då man typ varit anställd som vikarie på företaget att man kan ha rätt till fast tjänst såsmåningom. Inhyrd personal är ju tekniskt sett inte anställd på företaget de är inhyrda på utan hos bemanningsföretaget och bemanningsföretaget hyr ut en tjänst till företaget i form av en person som kommer dit och gör jobbet.

Stallmima
2/25/17, 9:41 AM
#5

#4 Men sitter du och harvar som inhyrd år efter år på samma företag så finns det ju faktiskt ett behov av personal. Jag ser bara inhyrningsbusinessen som ett undkommande av fast personal och de kan vraka och välja som de vill med de inhyrda.  Det är mycket problematiskt att vara inhyrd tyvärr på vissa företag  😕

Madde
2/28/17, 9:55 PM
#6

#0: Jag skulle säga att det beror på. Lagen säger att du kan vara anställd 24 månader på allmän visstid och 24 månader på vikariat inom en 5-års period innan man måste anställa. Man räknar dagarna man är anställd dvs jobbar du heltid och är anställd från 1/1-31/1 får du 31 dagar för den perioden. Jobbar man på timmar räknar man varje dag man är anställd. Men då är det under det företag som man är anställd av. Sen beror det ju på om företaget har ett kollektivavtal eller inte för det kan reglera när man måste anställa. Men är du inhyrd så kommer inte det företag som hyr in dig ge dig en tillsvidareanställning . Det är bemanningsföretaget som ska anställa dig.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
trettiotrean
3/16/17, 10:42 PM
#7

fast varför ska de vara skyldiga dig en anställning? ( jag kan inga regler gällande detta). Vill du arbeta på stället får du ju söka dig dit. Får du att de inte behöver personal så kan du ju lägga fram att du varit där konstant i 2 år och att de visst verkar behöva någon. Hyra in personal är ju en liten säkerhet för företaget om det skulle gå dåligt för dem, de vill ju inte stå där med för många anställda o tvingas säga upp folk pga arbetsbrist.

Zepp
3/19/17, 11:16 AM
#8

Som inhyrd så är du redan anställd hos uthyrningsföretaget!

Det är om man är tillfälligt anställd på det enskilda företaget som man har rätt till fast anställning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: