05. Arbetsförmedlingen

Tvingad till vilket jobb som helst?

2017-02-17 13:07 #0 av: pusselbit

Jag är med i A-kassan och har snart uppnått kraven för att bli beviljad ersättning(tänkte försöka med utvecklingsersättning medans då jag inte är fyllda 20 eller varit med i a-kassan ett helt år) men jag är inte med i Arbetsförmedlingen.

Jag är utbildad undersköterska men vill testa på andra yrken än vården. stämmer det att man måste ta vilka jobb som helst genom arbetsförmedlingen? jag är rädd att dom kommer rekrytera mig till ett arbete inom vården eftersom jag har utbildning och att jag då måste ta det.

Anmäl
2017-02-17 13:23 #1 av: Lojs

Risken finns att det är så om du ska få ersättning tyvärr. Men försök att söka så många roliga jobb du kan så kanske du hinner få tag på något kul innan de hinner tvinga dig till något. Tyvärr ska man vara glad om de inte tvingar en att flytta...

//Louise

Anmäl
2017-02-17 16:24 #2 av: Majken!

A-kassan och Arbetsförmedlingen är två skilda saker. A-kassan är en omställningsförsäkring som kräver att du ska söka alla jobb som du kan få. Tackar du nej till ett arbete kommer det påverka din ersättning, söker du inte arbete aktivt kommer det också påverka din ersättning.

Är det så att du väldigt gärna vill byta bransch och inriktning på ditt arbetsliv så finns det inget som hindrar det, däremot stödjer inte den försäkring som a-kassan är att du gör det samtidigt som du får ersättning. Du kan däremot ta ett jobb inom vården, ha lön och då söka nya jobb för att byta bransch.

Anmäl
2017-02-19 20:35 #3 av: OlgaMaria

Har du hunnit jobba något i vården? Varför vill du inte jobba där?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.