Annons:
Etikett05-arbetsförmedlingen
Läst 3544 ggr
[pusselbit]
2/17/17, 1:07 PM

Tvingad till vilket jobb som helst?

Jag är med i A-kassan och har snart uppnått kraven för att bli beviljad ersättning(tänkte försöka med utvecklingsersättning medans då jag inte är fyllda 20 eller varit med i a-kassan ett helt år) men jag är inte med i Arbetsförmedlingen.

Jag är utbildad undersköterska men vill testa på andra yrken än vården. stämmer det att man måste ta vilka jobb som helst genom arbetsförmedlingen? jag är rädd att dom kommer rekrytera mig till ett arbete inom vården eftersom jag har utbildning och att jag då måste ta det.

Annons:
Lojs
2/17/17, 1:23 PM
#1

Risken finns att det är så om du ska få ersättning tyvärr. Men försök att söka så många roliga jobb du kan så kanske du hinner få tag på något kul innan de hinner tvinga dig till något. Tyvärr ska man vara glad om de inte tvingar en att flytta…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Majken!
2/17/17, 4:24 PM
#2

A-kassan och Arbetsförmedlingen är två skilda saker. A-kassan är en omställningsförsäkring som kräver att du ska söka alla jobb som du kan få. Tackar du nej till ett arbete kommer det påverka din ersättning, söker du inte arbete aktivt kommer det också påverka din ersättning.

Är det så att du väldigt gärna vill byta bransch och inriktning på ditt arbetsliv så finns det inget som hindrar det, däremot stödjer inte den försäkring som a-kassan är att du gör det samtidigt som du får ersättning. Du kan däremot ta ett jobb inom vården, ha lön och då söka nya jobb för att byta bransch.

OlgaMaria
2/19/17, 8:35 PM
#3

Har du hunnit jobba något i vården? Varför vill du inte jobba där?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[pusselbit]
2/20/17, 11:53 PM
#4

#1 Jaha, det är så pass illa alltså.  Har sökt egna jobb redan och fått svar :)

#2 Jag tänkte mest om jag kunde gå med i arbetsförmedlingen för att klicka i det kriteriet som är en av kraven för att man ska ha rätt till ersättning, men eftersom jag är utbildad inom ett område som behöver mycket folk så lär arbetsförmedlingen ju hitta ett vårdyrke till mig ganska snart, vilket jag inte vill ha och då har jag tydligen inte rätt att neka jobbmöjligheter utan att gå back ytterligare ersättningspengar. Har förövrigt några bekanta som varit inskrivna hos arbetsförmedlingen men vilket inte lett till jobb så dom är nog inte så effektiva 😈😃

#3 jag vill jobba inom vården, men inte inom de områden jag får jobba inom med bara undersköterskeutbildning samtidigt som jag vill jobba så jag kan komma hemifrån.

Lojs
2/21/17, 12:16 PM
#5

#4 Maken som har varit mycket i kontakt med arbetsförmedlingen är av åsikten är att de inte ens skulle kunna rädda nån från att drunkna i Saharaöknen. ;) Men jag vet att de kan hjälpa massor om man får tag på en bra handläggare. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Majken!
2/22/17, 8:34 AM
#6

#4 Rätt så motsägelsefullt, du vill inte skriva in dig på Arbetsförmedlingen för att det skulle leda till jobb, men Arbetsförmedlingen är inte så effektiva och kan inte hjälpa med arbete? Dags att växa upp, ta det jobb som erbjuds och sedan letar du dig vidare. Du har inte rätt till ersättning från a-kassan för arbetslöshet för att byta bransch, det är inte den typen av försäkring.

Annons:
[pusselbit]
2/22/17, 11:26 AM
#7

#6 Jag ska väx upp, så småningom, varför använder folk ordet 'växa upp' som att det är en process man måste skynda på. Men eftersom jag har ett jobb så har jag väl redan nu växt upp mer än personen som aldrig haft något.

Att dom i vilket fall som helst ändå inte skaffar fram ett jobb var mer sagt på skämt eftersom jag faktiskt inte vet någon som har positiva erfarenheter av arbetsförmedlingen men det är en helt annan diskussion och mer sagt på skoj.

Zepp
3/19/17, 6:07 PM
#8

Inget fel i orden "väx upp" per se, även om jag hatade det själv som ung!

Men väx inte upp för snabbt, och testa lite olika delar av arbetslivet innan du bestämmer dig för vad du vill jobba med!

Och så länge du inte uppbär någon A-kassa kan ingen tvinga dig till att ta något jobb du inte vill ha!

Men.. på arbetsförmedlingen så har de oxå yrkesvägledare, det är främst de du skall tala med.

Och så länge du har ett jobb.. räkna inte på att du får så mycket hjälp.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: