Annons:
Etikett05-arbetsförmedlingen
Läst 3544 ggr
[pusselbit]
2/17/17, 1:07 PM

Tvingad till vilket jobb som helst?

Jag är med i A-kassan och har snart uppnått kraven för att bli beviljad ersättning(tänkte försöka med utvecklingsersättning medans då jag inte är fyllda 20 eller varit med i a-kassan ett helt år) men jag är inte med i Arbetsförmedlingen.

Jag är utbildad undersköterska men vill testa på andra yrken än vården. stämmer det att man måste ta vilka jobb som helst genom arbetsförmedlingen? jag är rädd att dom kommer rekrytera mig till ett arbete inom vården eftersom jag har utbildning och att jag då måste ta det.

Annons:
Lojs
2/17/17, 1:23 PM
#1

Risken finns att det är så om du ska få ersättning tyvärr. Men försök att söka så många roliga jobb du kan så kanske du hinner få tag på något kul innan de hinner tvinga dig till något. Tyvärr ska man vara glad om de inte tvingar en att flytta…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Majken!
2/17/17, 4:24 PM
#2

A-kassan och Arbetsförmedlingen är två skilda saker. A-kassan är en omställningsförsäkring som kräver att du ska söka alla jobb som du kan få. Tackar du nej till ett arbete kommer det påverka din ersättning, söker du inte arbete aktivt kommer det också påverka din ersättning.

Är det så att du väldigt gärna vill byta bransch och inriktning på ditt arbetsliv så finns det inget som hindrar det, däremot stödjer inte den försäkring som a-kassan är att du gör det samtidigt som du får ersättning. Du kan däremot ta ett jobb inom vården, ha lön och då söka nya jobb för att byta bransch.

OlgaMaria
2/19/17, 8:35 PM
#3

Har du hunnit jobba något i vården? Varför vill du inte jobba där?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[pusselbit]
2/20/17, 11:53 PM
#4

#1 Jaha, det är så pass illa alltså.  Har sökt egna jobb redan och fått svar :)